Fem en fredag v47 – Paulas frågor

Fredagsmorgon och dags för Fem en fredag där elisamatilda fått hjälp med dagens frågor av Paula

1. Vad har du för mycket av?

Kan man få för mycket böcker? I alla fall är mina bokhyllor fulla och om jag inte ska behöva skaffa flera borde jag nog ta och rensa ur lite.

2. Vad har du för lite av?
Jag önskar att jag hade lite mer courage och inte var så mesig och medgörlig.

3. Vad har du lagom av?
Jag har alldeles lagom mycket tid, eftersom den räcker till att sitta här vid datorn och svara på frågor.

4. Vad har du för dröm om framtiden?
Framtiden är snart över för min del, men drömmen vore att jag får vara någorlunda pigg både i knoppen och kroppen några år till och att jag ännu ska kunna ge mig iväg på en eller annan resa några gånger till.

5. Vad har du ångrat allra mest?
Det jag ångrar allra mest är ingenting jag vädrar offentligt.

Här kommer dagens vädergnäll! Vad är det här för hemsk och tråkig novembermånad? I dag  är det så mörkt att man måste ha lyset tänt inomhus mitt på dagen. Jag hade tänkt ge mig på vardagsrummet i dag, men det får vara för jag känner ingen som helst inspiration. Jag tror att jag ska ta och hämta in jullådan från förrådet i stället. Då har jag lite att pyssla med ett tag.

Så kom det ett meddelande från Hörcentralen i dag på morgonen om att de fått en remiss från Hemse Vc, men det var inget trevligt besked, för de meddelar att väntetiden är minst tre månader. Tur att man är ute i god tid, för ännu är jag trots allt inte helt döv. 😉

Dagens ordspråk:
Den som minskar sin skuld ökar sin egendom.

39 reaktioner till “Fem en fredag v47 – Paulas frågor

  1. Böcker, ja. Jag har haft för många, har väl kanske ännu för många, men har gjort mig av med mängder.
    Intressant med dina svar.
    Hörselutprovning, jo det fick nog jag vänta tre månader på första gången. Jag sökte då pga tinnitus. Men sen rullar det på. Jobbigt att inte höra bra.
    Trevlig fredag, kram!

    1. Det är jättejobbigt att inte höra bra och jag kliver av från några uppdrag av den anledningen. Man kan inte sitta som sekreterare och gissa sig till vad folk säger.
      Trevlig fredag själv! Kram

    1. Jag hoppas att jag kommer att kunna höra bättre med en hörapparat. Jag har tinnitus också så det är lite knepiga ljud i mina öron hela tiden.

  2. Funderade på om jag skall kolla min hörsel efter ett samtal idag där knappt hörde vad hon sa. Jättejobbig och har dessutom börjat glömma väldigt mycket. Inte vanlig glömska utan stuntals känns det som hjärnan inte fungerar.
    Slut gnällt.
    Nu skall jag göra som du och hämta julkartongerna.
    Kram

    1. Min dotter ( 58 år) påstår att hon hör bra, men det brister i kommunikationen mellan örat och hjärnan. Hon hör, men tar inte in det….
      Lycka till med julkartongen!
      Kram

  3. Jag har definitivt för mycket böcker! Har såå svårt att skiljas från dem, men har lyckats decimera antalet lite i alla fall …
    Hämta julkartongen? Redan? Här lär den inte komma fram förrän julveckan – ska ta fram adventsljusstakarna till nästa helg, men de finns på ett annat ställe 🙂
    Kram

    1. Jag har adventssaker i samma låda som jullådan. Själva julpyntandet gör jag absolut inte förrän i julveckan.
      Just nu har jag stått och funderat på om jag ska möblera om i vardagsrummet. Det går nog??
      Kram

  4. Jag skulle kunna skriva precis samma svar som du på alla fem frågorna! Böcker har vi alldeles för många(mer än 1000!), men jag har en här hemma, som motsätter sig all gallring. Men jag ska försöka ändå…
    Och kurage saknar jag verkligen, är en ängslig typ! Även där behövs bättring.
    Jag hör också lite dåligt, men inte så illa att jag behöver hörapparat. Än.
    Samma gråa väder har vi också. Och det har regnat inatt igen, så det är alldeles för blött för att gå ut och räfsa… Kanske i eftermiddag…
    Ha en fin fortsatt fredag, kram, Monica

    1. Jag har också svårt att göra mig av med böcker. Man är uppfostrad att ha respekt för dem och sedan jag var liten så har böckerna varit de viktigaste julklapparna och presenterna. Jag minns känslan på julaftonskvällen när man samlade ihop boktraven och gick upp i vårt sovrum och placerade ut dem i bokhyllan. Det var en högtidsstund.
      Hoppas att du kommer till räfsningen snart. Här är det också blött och regnigt.
      Kram

  5. Kan bara hålla med. Gråare november än denna har jag aldrig varit med om. Idag har det liksom aldrig blivit ljust ens.

    Kram och fortsatt fin fredag!

    1. Nej så är det! Jag rök på vardagsrummet i alla fall och håller på att möblera om. Hälften är klart så jag får fortsätta i morgon.
      Kram

  6. Vårt hus är så mörkt att jag ibland måste ha ljuset tänt i köket/matrummet mitt i sommaren. Så det gör inte någon större skillnad denna månad. Hoppas det ordnar sig med hörapparaten så småningom. Jag har haft mina sedan i början på 90-talet när jag fortfarande jobbade som lärare och inte hörde vad eleverna sa längst bak. Som väl är verkar det inte ha blivit särskilt mycket sämre sen dess. Jag är evigt tacksam för dessa, hade haft svårt att höra vad de yngsta barnbarnen säger annars.

    Jag har adventsstjärnor och stake men för övrigt inget julpynt. Det är ju bara vi två panchosar som firar jul och ingen är särskilt intresserad av pynt. En krans på ytterdörrarna hänger jag väl upp i alla fall.
    Kram från Ingrid

    1. Jag hoppas att det kommer att bli bra när jag väl kommer så långt att det är dags att prova ut en hörapparat.
      Jag julpyntar med måtta jag också, men lite ska fram i alla fall.
      Kram

  7. När jag gick i pension ägnade jag åt att ”döstäda!” det blev då en rejäl utresning av böcker, all litteratur och annat material som jag använt mig av i mitt arbete. Pärmar och linneförråd rensades också. Garderoberna rensar jag regelbundet och köper allt mindre.
    Hörsel – jag märker att jag hör allt sämre. Har ju varit omgiven om kraftiga ljud hela yrkeslivet. Får väl ta tag i det så småningom.
    Jag önskar att jag hade varit lite mer modig, vågat stå upp mer för mig själv.
    Trevlig helg!
    Kram Gunilla

    1. Jag gjorde något liknande när jag slutade jobba. Rensade både här och där.
      Det är jobbigt att höra dåligt. Man känner sig så dum.
      Kram

  8. Intressant att läsa dina svar!
    Kötiden i vården, oavsett vad man söker för, är alldeles för lång.
    Ha en fin fredagskväll!
    Kram

  9. Först vill jag säga att du har en väldigt vacker header! Sen får du mina komplimanger för dina svar, så kloka och tänkvärda

  10. Att det finns en sån central i Hemse, det måste vara något nytt!
    Skämt åsido, det blev några prickar för lite, jag tyckte det var jättekul!😂😂😂😂
    Stor klem ❤️

  11. Hej, jag har tuffat till mig med åren, valt bort människor som ger negativ energi och säger ifrån när det känns så i magen. Om jag inte flyttat så många gånger så hade jag också på tok för mycket böcker, men det fanns en gräns för hur många bokkartonger mina packåsnor orkade bära, så nu är bara faktaböckerna kvar.
    Trevlig helg

    1. Mina packåsnor pusta och stånkade och kunde inte fatta vad jag skulle ha med alla böcker för när jag flyttade.
      Ha en trevlig helg själv!

  12. Böcker har jag mängder, minst 2.000, men jag läser inte mycket längre p.g.a. att jag ser så dåligt.
    Kurage har jag nog haft, lite för mycket av ibland, för att det skulle vara bra för mitt eget bästa.
    Hoppas det löser sig så du får hjälp med hörseln.
    Jag hör själv betydligt sämre på ena örat, men har inte sökt för det (än).
    Kram/Kicki

    1. Några tvåtusen har inte jag, nej långt därifrån.
      Jag har ju min tinnitus också och det gör väl sitt till att man hör dåligt.
      Kram

  13. Bra frågor men ännu bättre svar, stämmer lite på mig också, tycker jag. Fast en sak som jag inte tror på vad gäller dig, att du skulle vara mesig och medgörlig. Jag har inte fått den känslan då jag läst din blogg. Tror nog att du står på dig om det är något du känner är viktigt.
    Håller också med dig om denna novembermånad, otrolig mörk och grå, nästan inte ljust på hela dagen. Men, du, vi kämpar på och tänder ljus.
    Varm kram till dig.

    1. Visst får vi kämpa på och tända ljus. Nu har jag hållit på i två dagar (en eftermiddag och en förmiddag) med att städa och möblera om i vardagsrummet. Städningen har fått gå på känn, men vet ju som regel vart det saggar till sig.
      Ha en fin helg och kram till dig också!

Kommentarer är stängda.