Kylig avslutning på mars

I morse när jag kom ut i köket vid halvåtta-tiden var det -6,3º ute och gräsmattorna och taken var alldeles vita av frost och ännu nu, mitt på dagen, är det bara någon enstaka plusgrad trots ett strålande solsken.

Jag gick och velade i morse och funderade på att ta en buss till Visby och letade fram en passande avgång, men sen ångrade jag mig och gick ut på en promenad i stället. Jag tog en vända ner till dammen för att se om det kommit upp några tussilago sedan jag var där förra gången och nu var rätt gott om dem på strandbrinken, men efter den kyliga natten såg de lite frusna och trötta ut där det stod och hukade i fjolårsgräset, men jag lyckades få några på bild i alla fall.

Det är många som uppskattar det här strövområdet och jag träffade en kvinna som jag pratade med en stund och hon sa att de haft -10º i natt. Sen fortsatte hon sin promenad tillbaka mot samhället och jag valde att gå runt hela dammen. Några änder skrämde jag tyvärr upp och de flög kacklande en sväng ut över vattnet innan de landade igen, annars var det inte så mycket fåglar där i dag heller. I skogen intill höll bonden på och röjde och en motorsåg surrade emellanåt. Det är så välskötta och fint överallt!

Blåsippor är det gott om överallt nu

Igår såg jag andra delen av en dokumentär om Mussolini och del ett hade jag sett förut. Det var verkligen nyttigt att få friska upp kunskaperna om fascismen och även nazismen, för Hitler och han var ju väldigt goda vänner, ett tag i alla fall, men Mussolini jobbade i motvind när det gällde att skapa sig ett eget herravälde, för som en av de äldre män som intervjuades sa: ”Italienarna har aldrig varit några soldater”. Sen kunde jag inte låta bli att dra paralleller mellan vansinnet Hitler och Mussolini höll på med och det krig Putin bedriver just nu i Ukraina. Dokumentären om Mussolini finns på SvtPlay om du har missat dem.

Dagens ordspråk:
En kändis är en person som först arbetar hårt på att bli känd och sedan använder solglasögon för att inte bli igenkänd. 😎

Trevlig onsdag!

20 reaktioner till “Kylig avslutning på mars

  1. Växlande väder här
    Från ena minuten till den andra
    Igår var det kallt på morgonen -11 sedan blev det någon plusgrad
    Men det är iskallt i luften

  2. Det låg snö på marken i morse och en del finns kvar i skuggan. Bara +3 idag och det känns inte bra.
    Kramar från oss

  3. Här var det också kallt i morse och frost så det blev till att skrapa rutorna. Sedan började det att snöa men tack och lov så lägger det sig inte. Aprilvädret har bråttom i år. Tyvärr ser man sällan blå- eller vitsippor här vilket jag tycker är synd.
    Ett väldigt talande ordspråk för precis så är det.

    Kram och fortsatt fin onsdag!

    1. Jag hoppas att vi slipper snö, men det ser ut som om det är på gång i slutet på veckan. Man får ta det som det kommer. Kram

  4. Detta väder är väl en av de ”starurar”, som måste till innan den riktiga våren kan komma? Vi hade också minusgrader i natt och idag fick vi ett riktigt ymnigt snöfall med stora fluffiga snöflingor under ca 1 timme på em. Och nu snöar det igen…
    Så idag har jag inte varit utanför dörren!
    Ha en trevlig onsdagskväll, kram, Monica

    1. Kallt är det, men ännu har vi inte fått någon starur, men den kommer säkert, för det här soliga vädret kan knappast hålla i sig så länge till. Kram

  5. Inga vitsippor här än, även om jag kom ut på promenad iaf, men väldigt mycket scilla och krokus i trädgårdarna, men snö runt fötterna. Det blir nog mer vår snart!

  6. VI har riktigt kallt här nu och jag fick täcka över penséerna i natt. Just nio kommer det några enstaka snöflingor. Kram

    1. Jag kollade termometern nu när jag gick för att gå till sängs vdi 22-tiden och ännu är det bara +-0. Hoppas att det håller sig så, för mina penséer får inget täcke minsann. Kram

  7. Ja, kallt är det även här … men fördelen är väl att våren håller i sig lite längre 🙂 Snart vänder det 🙂 Roligt att du hittade tussilago där vid dammen.
    Ha en bra torsdag!
    Kram

  8. Fina vårtecken! Här är det väl egentligen bara flyttfåglarna som påminner om att våren nalkas.
    Kalla nätter har vi -8 i morse.
    Du är så duktig på att promenera!
    Kram

  9. Det är kallt här också. När jag var i Uppsala snöade det och snön låg kvar och det var minusgrader. Det hade snöat i Jönköping på tisdagen berättade mina jobbkamrater, men det låg i alla fall ingen snö kvar.
    Jag hoppas på fint väder i helgen känner behov av att vara utomhus. Men jag vill inte behöva frysa.
    Ha en fin och bra torsdag!
    Kram

    1. Tack detsamma!
      Vi får hoppas att din önskan går i uppfyllelse, men jag tror inte att det blir något uteväder här i alla fall. Kram

  10. Ungefär samma temperatur vid Göteborg, dessutom snö, men soligt både i går och idag, så nästan all snö är bort nu.
    Härlig promenad.
    Jag har också sett båda programmen om Mussolini, vilken hemsk människa, men det visste jag ju redan. Programmet var trots detta intressant och dessutom bra intervjuer med människor som var med på den tiden.
    Trevlig torsdag!

Kommentarer är stängda.