Let´s dance / Enkät

Nu har jag sett två avsnitt av årets upplaga av Let´s Dance, men jag hängde inte med så länge igår kväll att jag såg vilket par som åkte ut, så det har jag kollat upp nu på förmiddagen och det var helt rätt att Mia fick lämna. Hon var definitivt sämst av alla. Hon är glad och pigg, men det är ju dansförmågan det gäller.

Sen har jag en synpunkt på rullstolsdansen och vågar faktiskt sticka ut näsan och tala om vad jag tycker, även om jag misstänker att jag får lika mycket ”pisk” som jag fick när jag skrev något negativt om den folkkäre Kjell Bergqvist. Då var jag inte populär!

Jag tycker att rullstolsdans är en egen disciplin och att Aron och Jasmine inte kan konkurrera på samma villkor som de övriga. Det finns tävlingar i rullstolsdans och där borde då i rättvisans namn ”vanliga” dansare få ställa upp.

Så är det då sommartid och jag vaknade till vid sextiden som vanligt i dag, trots att det är mulet, men jag låg och tryckte till fram mot halvåtta och när jag kommit upp började jag med att ställa om köksklockan och väckarklockan och där försvann en timme. Nu gör det inte så mycket, för det är ju söndag och tid har jag gott om, för det mesta i alla fall.

Jag kollade på helagotland.se i morse och fick se att de har en undersökning angående de här årliga tidsomställningarna.

Givetvis lämnade jag min röst jag också och ingår nu i de 83% som tycker att vi ska slopa dem. Det vore intressant om man även fått rösta på vilken typ av normaltid vi ska ha i fortsättningen om och när vi slutar med att ställa om klockan två gånger om året.

Eva bjuder på söndagslunch och nu funderar jag på om jag ska ta en promenad till Stenstugu eller om jag ska ta bilen. Det börjar bli hög tid att bestämma sig?

Dagens ordspråk:
För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting.

Trevlig söndag!

22 reaktioner till “Let´s dance / Enkät

  1. Rullstolsdansen var väldigt skickligt genomförd, men jag håller med om att det är fel att ha dem och ”vanliga” dansare i samma tävling. Det går inte att komma ifrån att den rullstolsburne får några extra poäng för att alla tycker att det är så modigt gjort att ställa upp.
    Så trevligt att gå på lunch hos Eva på Stenstugu! Gissar att det blev bilen?
    Kram, Monica

  2. Tittar inte på programmet men har förstått att rätt person fick lämna. Hoppas vi slipper flytta klockan för jag tycker det är jobbigt. Idag är det mulet och betydligt svalare.
    Kramar från oss

  3. Tycker också att det var rätt person som fick lämna Let’s dance. Lite kluven till det där med rullstolsdansen också. Tycker det är kul att de har något lite annorlunda med också men tror kanske att han får mycket röster just bara för att det är annorlunda.

  4. Jag såg hela programmet och visst var det helt rätt person som fick lämna i går. Mia var helt klart sämst och det är dansen som ska bedömas vilket varit lite tveksamt i vissa tidigare årgångar.

    Det är förmodligen väldigt politiskt korrekt med en rullstolsburen dansare men jag tycker också det är lite knepigt. Nu ska han väl bedömas utifrån reglerna för rullstolsdans men då blir det två olika regelverk i samma tävling.

    Själv uppskattar jag sommartiden och ser fram emot långa och ljusa kvällar!

    Kram och god söndagskväll!

  5. Håller med dej helt o fullt angående både rullstolen o tidsomställningen! Heja dej! Tack för din trevliga blogg!🌷//Marie

  6. Länge sen jag såg något avsnitt av Let’s Dance, men jag tycker nog att du har en point där!

    1. Tack Ylva! Jag har inte heller brukat se det, men jag vet inte hur det kan vara att jag fastnat där nu två fredagar i rad.

  7. Ser inte Let´s dance, så jag har ingen åsikt. Åsikt har jag däremot om sommar/ normaltid … jag röstar för normaltid året runt!
    Nu snart sovdags!
    Önskar dig en bra start på nästa vecka!
    Kram

  8. Du har en poäng när det gäller rullstolsdansen. Men ingen, inte ens du, kan få mig att släppa att jag älskar dessa tidsomställningar.
    Kram

  9. Jag tittar endast på andra halvan av Let´s Dance, eftersom jag gillar att se på ”Muren”! Tyvärr var Mia Parnevik sammanbiten och nervös, hon försökte för mycket. Synd, hon hade en av de bästa lärarna! Senaste säsong deltog två män som ett par, det var inte lyckat. Hittills gillar jag det fantastiska uttrycket som ”rullstolsparet” skapar, dans är inte endast steg, det är kontakt och att ”röra sig som en organism” också. Tror ändå att det blir utröstning snart.### Har inga åsikter om klockomställningarna, en pensionär kan anpassa sig. Värre är det för traditionellt jordbruk med mjölkande kor… Mjölkningsrobotar underlättar, men alla har inte såna.

    1. Vi hade ju mjölkkor när det här omställningarna började, men tyckte inte att det var några större problem. De såg lite förvånade ut de första morgnarna när vi kom ut en timme tidigare än vanligt och råmande lite irriterat när de fick vänta en timme extra när normaltiden var tillbaka, men det var bara ett par dagar, sen gick allt som vanligt.

  10. Vi tittar på Let´s dance, tycker det är trevligt,
    Här har det stormat enormt idag. Hundarna har inte kommit på att det är sommartid. Maya brukar säga till halv 6 att det är dags för mat, Men snart har hon nog kommit på att maten kommer en timme tidigare nu.
    Kram/Kicki

Kommentarer är stängda.