Kinakrogarnas historia

Det är ännu en varm och fin sommardag och på förmiddagen, när det ännu var lite svalt, passade jag på att städa i ytterförrådet. Det är så lätt att bara ställa in saker och ting huller om buller, så det behövdes ordnas till lite, för att inte tala om golvet. Jag håller ju på med planteringar av krukor där också och det går ju inte att ta en enda skopa jord utan att det faller ner lite på golvet.

Igår var jag ju i Sicklingsparken på eftermiddagen, så då blev det inte av att jag lyssnade på någon sommarpratare. Sju SPF:are ställde upp igår, så det blev tre stycken på varje lag. Jag är ju bara med som publik och kaffedrickare. Det blev bara en match spelad, för det tog lång tid innan den var slut, så sen fikade vi och satt och pratade. Killarna från 10:an, som jobbar i parken, retar oss lite för att vi spelar så lite och fikar så länge, men det bjuder vi på. Den sociala biten är det viktigaste faktiskt.

Foto: Mattias Ahlm

I dag har jag lyssnat på Lap-See Lam, en 31-årig konstnär, född och uppvuxen i Stockholm och hon var jättebra. Hon berättade om den egna och andra kinesers emigrationshistoria och eftersom hon är uppvuxen på en Kinakrog handlade mycket om just kinakrogar i Sverige. Hon reser bland annat runt i landet och fotograferar alla kinakrogar hon stöter på. Hon följde upp sin berättelse med suggestiva ljudillustrationer och hon hade ett väldigt ovanligt musikval, som passade mycket bra in i sammanhanget, även om jag ibland upplevde det bara som ljud och inte musik men det beror ju säkert på min okunskap.

Nu är det dags för en bloggvandring och en kopp kaffe och sen blir det Mc Leod´s döttrar.

Dagens ordspråk:
Om en diplomat säger ja, menar han kanske, om han säger kanske, menar han nej, om han säger nej är han ingen diplomat.

Trevlig fortsättning på onsdagen!

18 reaktioner till “Kinakrogarnas historia

  1. Kinarestauranger var det längesedan jag bevistade nu, säkert 10 år sen sist.
    De har väl blivit lite mindre, blivit utkonkurrerade antar jag.
    Men det är alltid speciellt på en sådan restaurang, och gott.
    Såg ett halvt avsnitt igår med ”Mc Leod´s döttrar”, nog något jag skulle kunna fastna för så jag låter bli att kolla ett tag till 😉

    Ha det bäst nu Ingrid.

  2. Självklart är den sociala biten den viktigaste med tanke på hur det gångna året har sett ut när det gäller sociala kontakter.
    Det lät som en intressant och lite annorlunda sommarpratare får jag säga.

    Kram och god onsdag!

  3. Jag tyckte dagens sommarprat var riktigt tråkigt!
    Tänk så härligt att vi får tycka olika..

  4. Nu får jag skärpa till mig, annars blir det inga sommarpratare alls för mig.
    Skönt väder har det varit idag, precis lagom för min smak.
    Kram/Kicki

  5. Jag har missat de senaste dagarnas sommarpratare. Är inne i att lyssna på bokserien om de sju systrarna. Men jag kommer nog ifatt.
    Ha en bra kväll!
    Kram

  6. Kinakrogar är något vi i min familj alltid har gillat och vi hade som tradition, att varje sommar, när vi flyttade ner till sommarhuset (som vi nu bor i) , så gick vi på kinakrogen här i Höllviken och åt, och varje höst, när vi flyttat tillbaka till Lund, så gick vi och åt på en kinakrog där. Älskar den svenska kinamaten! Men när vi var I Kina, så var maten inte alls lika god…
    Ha det gott, kram, Monica

    1. är jag jobbade i Visby gick vi ofta till Kinakrogen på Södertorg och åt lunch. Nu vet jag inte om den finns kvar ens…
      Kram

Kommentarer är stängda.