Starur nr 1 och Fredagsfrågor

Igår kväll, när jag gick runt och släckte och skulle gå och lägga mig, såg jag att det såg misstänkt vitt ut på asfalten utanför köksfönstret och öppnade dörren för att kolla läget och visst sjutton snöade det. Årets första starur var på gång.

I dag kl 07.15 , sol och -2,5º

Som tur var blev det inte så mycket av det och även om det fortfarande är kallt, så kommer det tunna snötäcket förhoppningsvis att töa bort och det passar mig bra, för jag ska ta mig en promenad ner till macken och hämta min bil. Bosse lyckades inte få igång den igår, utan han fick bogsera ner mig och Golfen till verkstaden. Jag bävade givetvis för vad det kunde vara för fel, men för en stund sedan ringde de och sa att den var färdig för avhämtning  och att det bara varit något krångel med en tändspole. Sånt kunde hända!

Så är det ju fredag i dag och dags för elisamatildas fredagsfrågor igen och i dag handlar det om val.

1. Vilka fem maträtter skulle du välja att för alltid äta?
Ugnsstekt kyckling, lasagne, fiskgryta, stekt fläskkotlett och omelett av något slag.

2. Vilka fyra saker i källaren/förrådet skulle du egentligen kunna slänga?
En gammal resväska, mammas badväska, en trasig elljusstake, ett gammalt modem.

3. Vilka är dina tre favoritklädesplagg i din garderob?
Vardagsjeansen, min svarta väst, en röd tröja.

4. Vilka två telefonnummer kan du utantill?
Mitt eget och min syster Kerstins

5. Vilken enda högtid skulle du fira om du måste välja?
Jag är ingen julgalning, men det skulle kännas väldigt konstigt att inte fira jul alls.

Dagens ordspråk:
Stor i orden, liten på jorden.

Trevlig fredag!

33 reaktioner till “Starur nr 1 och Fredagsfrågor

  1. Så skönt att det inte var värre än så med bilen.
    Jag hade valt bland annat pizza och toast Skagen som jag tycker är så gott. Dock kan nog även det godaste bli enformigt i längden.
    Här var det frost i morse men snön slapp vi.

    Kram och god fredag!

    1. När snön försvunnit och man har sett staren och inbillar sig att det är vår, kan det komma en och annan snöby. Dem kallar vi för starurar. Enligt gammal tradition ska det vara sju starurar innan våren är här på allvar.

  2. Skönt att det inte va nån fara med bilen.
    Intressanta frågor.
    Jag skulle nog kunna äta kyckling i alla dess former, lax också det i olika former och pajer,
    Jag väntar på att det ska bli ”starur” här också, kan väl knappast vara att snön redan är borta utan bakslag.
    Min garderob innehåller alldeles för mycket kläder som jag inte använt på flera år, men att kasta…..
    Kram/Kicki

  3. Skönt att det ordnat sig med bilen.
    Igår snöade det i Stockholm sa min son, när han körde hem från jobbet. Jag iddes inte gå ut och kolla och idag var det barmark. Men kallt.
    Ha en fin fredag!
    Kram

  4. Så ni har fått ett litet bakslag i vädret! Hoppas att det smälter bort under dagen! Här var det minusgrader i natt, men ingen snö och idag skiner solen!
    Så skönt att det inte var något större fel på bilen!
    Vi har mycket, som jag skulle kunna slänga, men vi är ju två om det…
    Numera kan jag inga tel.nr., men jag kommer ihåg numret vi hade i mitt föräldrahem…
    Ha en skön helg, kram, Monica

    1. Snart kan man bara telefonnumren till larmtjänst och polis och så sitt eget förstås.
      Ha en fin helg du också Monica!
      Kram

  5. Kallt som tusan, men det blev en bra stund i solstolen ändå, för det är härligt solsken!
    Ja, jag har svarat på dessa frågor också.
    Trevlig fredag, kram!

    1. Kyliga vindar är det här också och det var ingen speciellt trevlig promenad ner till verkstan, men det gick.
      Kram

  6. Kyckling kan man variera liksom fisk så dessa gillas. Firar inga högtider numera.
    Kramar från oss

  7. Kyckling och lasagne verkar vara favoriter hos många 🙂
    Och det där med gamla modem… varför sparar man? Det gjorde jag också länge, men på grund av många flyttar har jag lyckats göra mig av med en del ”skräp”.
    Kram till dig!

  8. Visst finns det en hel del man skulle kunna slänga, kanske blir det av under våren? Skönt med bilen ändå. Här tittade jag på vädret kommande vecka ‘ymnigt snöfall’ på tisdag, jag hoppas det är fel.

  9. Jag äter med glädje all mat du föreslår” Jag har några gånger hoppat över julen och åkt bort, då när jag mått som sämst, o det har varit otroligt skönt om man upplever julen som stressande och krävande.

    1. Det låter klokt att resa bort under julen om den känns alltför pressande. Tanken har föresvävat mig också….

  10. Bara sex starurar kvar då… känns förhållande vis långt, men frågan är vad som egentligen räknas som en starur? Men älskar traditionen ändå ☺️

    1. Vinterns snö ska ha smält bort, man ska ha sett den första staren. De snöbyar som kommer senare kallas starurar ♥

  11. Snö och krångel med bilen, inte bra. Hoppas verkligen inte det är ett svårt fel. Snön går säkert bort snart i alla fall.
    Roligt med frågorna och svaren.
    Hoppas du får en fin helg, trots allt🧡!

  12. Välstekt kyckling i ung är inte att förakta. Fläskkotletter tillhör en av mina bästa favoriter, jo man kan variera, Grillad, ugnstekt eller varför inte som det mest vanliga stekta på spisen. Det här med telefonnummer har jag alltid haft det lätt med, jag skrev minst 15 men jag kan nog räkna många mer än 25… Lite lustigt: året 1979 när jag gjorde lumpen inom Luftfartsverket på en flygplats så fick jag hjälpa till i växeln också. Jag vart en liten alltiallo under mina 345 dagar där. Vid sjukfrånvaro fick jag hjälpa till i växeln. Mitt första samtal glömmer jag aldrig: Briefing gick det till, kommer aldrig att glömma det numret. Sedan ringde T.A fru varje dag klockan 15:00. Gissa hur man fick lära sig kortnummer då, nu gick ju ”bara” växeln till 999 st. Att sitta och söka i en lista tog ju för lång tid vill minnas att man kunde ha 5 st telefonnummer inkopplade. Och varje morgon ringde flygplatschefen och kollade att man svarade riktigt. En annan kvinnlig hjälpreda hade svarat fel uttal en gång: Så hon fick aldrig sitta där mer och då vart jag inkallad. Men en gång fick jag kaos i skallen jag tror det var minst 5 samtal inkopplade och ingen svarade och det ringde på fler… jag skrek in till min chef: BIRGITTA!!! HJÄLP!!! Hon löste det mycket lugnt och snyggt. Ja vad är bättre än julen? Jag kommer alltid ihåg mina fina barndomsjular som med farmor och farfar, mamma hade en kusin dom vi firade lilla julafton med också. Jag har överfört denna fina tradition på mina barn.

Kommentarer är stängda.