Telegram

Det är ganska grått den här trettondagsaftonen och det har kommit lite nysnö i natt, men inte så mycket att det täcker gräset. Det ser halt ut, så ska det bli någon promenad i dag får det nog bli i skogen.

Kommer du ihåg förr i tiden när man kunde gratulera till olika händelser genom att skicka telegram? Jag kom att tänka på det igår eftermiddag när jag skulle leta efter en sak och hamnade i en låda där pärmen med gamla telegram ligger. Där finns några vanliga telegram, men de flesta är lyxtelegram.

Om lyxtelegrammen kan man läsa i Wikipedia:
Lyxtelegram var en särskild form av telegram använd vid gratulation eller kondoleans. Under åren 1912 till 1977 fanns möjlighet att via Telegrafverket, sedermera namnändrat till Televerket, få telegram utskrivna på en speciellt utformad blankett. Behållningen av denna verksamhet tillföll Nationalföreningen mot tuberkulos. Lyxtelegram kom att utgöra en kulturell företeelse då blanketternas bilder ofta skapades av kända konstnärer. Drygt 100 olika blanketter förekom. Totalt sändes mer än 140 miljoner lyxtelegram, och Nationalföreningen mot tuberkulos fick in 53 miljoner kronor. Initiativtagaren till lyxtelegrammen var grosshandlare Gustaf Hagberg i Göteborg.

Tänk så praktiskt det var, för hade man glömt någon högtidsdag och kom på det samma dag, kunde man sända ett telegram och vara säker på att det kom fram, för de levererades alltid omgående.

I min pärm finns det telegram från när och fjärran sända till vår bröllopsdag, när vi fyllde jämna år och när vi fick barn. Sedan finns det ett som jag klurat på ett tag. Det är sänt till Ingrid Svanborg 23 maj 1958 och det står bara Vi gratulerar! Familjen Sture Jönsson. Jag kan inte komma på något annat än att det måste varit när jag tog Realexamen.

Här är några av de 32 telegram vi fick när vi gifte oss:

Nu finns det visst en ny möjlighet om man skulle vilja skicka något liknande, men utan servicen att få det utburet samma dag, för nu skickas det med vanlig postgång eller e-post och då ser jag ingen vits med att betala 50:- för en sådan tjänst. Då kan man ju lika gärna köpa ett gratulationskort och skicka det själv.

Dagens ordspråk:
Den som ruvar på hämnd håller sina sår öppna.

Ha nu en riktigt trevlig Trettondagshelg!

28 reaktioner till “Telegram

  1. Skicka telegram med posten, ja jösses.
    Det är konstigt att det ska vara så svårt att få daglig post, det fungerade ju förr.
    Dessutom har ju portot ökat igen.
    Kram/Kicki

    1. Daglig post kan vi nog glömma och ju mer vi anpassar oss till andra sätt att skicka och ta emot post, sämre och dyrare lär det bli!
      Kram

  2. Telegram… Jag tror att jag fått ett enda i mitt liv, när jag blev student. Hur det levererades ut till vischan, mitt barndomshem, minns jag inte. Vi fick postutbärning först i slutet av 1960-talet. Visst är det intressant att råka på gamla skatter! Tack att du skrev om det här! Vi har några cm fluffig snö, -2,7 just nu. God fortsättning!

  3. Visst minns jag när det skickades telegram när det skulle gratuleras eller uppvaktas. Det var andra tider det och fram kom telegrammen också. Numera är jag tacksam om mina försändelser kommer fram som utlovat för det är tyvärr ingen självklarhet.

    Kram och god trettondedagsafton!

  4. Åh, så mycket nostalgi de gamla telegrammen väcker! Jag har också sparade från olika tillfällen värda att fira. Så stolt man var när man fick ett telegram!
    Tänk att ni fick 32 (!) telegram när ni gifte er! Det var inte dåligt!
    Här är det vitt idag, snöade igår kväll och det ligger kvar. Mycket ljusare blev det, men jag skulle helst haft plusgrader! Gillar inte halkan.
    Ha en bra dag, kram, Monica

    1. Åke hade ett stort kontaktnät genom idrotten och det kom telegram från släkten på fastlandet.
      Jag gillar inte heller halkan, men i skogen gick det bra att gå. Kram

  5. Telegram har jag aldrig fått men dina är vackra. Några cm snö och minusgrader så vi kom precis in efter en långpromenad. Ljusare på himlen och då vaknar man till liv.
    Kramar från oss

    1. Ja det är lite ljusare och ett tunt snötäcke gör sitt till. Jag har just ätit lunch och nu ska jag gå ut en sväng.
      Kramar till er båda!

  6. Visst minns jag tiden då man kunde skicka och få telegram … känns väldigt lyxigt, men är ju ett minne blott numer.
    Vi fick telegram när vi gifte oss och har fått även på någon jämn födelsedag för länge sen.
    Numer är det inte säkert att ens det enklaste lilla vykort kommer fram.
    Nollgradigt här idag, mulet och litet duggregn/ snöblandat i luften. Lite sol skulle vara trevligt 🙂
    Kram

    1. Här har man kunnat ana solen någon stund då och då, men det vill sig inte riktigt. Jag har just kommit hem efter en rätt skön promenad i skogen.
      Kram

  7. Vi fick faktiskt också till vårt bröllop telegram som är lika de två första du visar. Det var något speciellt med ett telegram och kändes mer personligt än ett kort på datorn. Kram

  8. Minns dessa telegram så väl. Det fanns bilder på vilka man kunde välja inne på pärmen till de där stora telefonkatalogerna (som inte heller finns längre).
    Tror aldrig jag fått något telegram, men kanske skickat något.

    Ha en fin epifaniaafton!
    Kram

    1. Ja, när man skulle skicka telegram fick man kolla i telefonkatalogen vilket motiv man ville ha.
      Hoppas att du har en skön kväll! själv har jag suttit och sett några avsnitt av 2 säsongen av Virgin River.
      Kram
      Kram

  9. Jovisst minns jag telegram.
    Har både mottagit och sänt sådana till bröllop, kanske också till någon födelsedag. Var fascinerad av bilderna man kunde välja, när jag var liten. Känner igen bröllopsbilderna på de telegram du visar.
    Så roligt att få se några telegrambilder, tack.
    Sköt om dig!

  10. Ja posten är inte posten längre… min far och mor som var anställda över 30 år vardera (far slutade när han fyllt 50 pga sjukdom och mor började ju när vi barn hade växt upp) dom skulle må mycket illa av att höra allt negativt om Kungliga Postverket som far sa. Han hade en fin mössa med ett horn på. Oj så punktliga dom var. Perfekt klädda i blå dresser. Det var stil på posten då. Du har väl sett Svenson Svenson? Så är jag uppväxt med den ordentlige brevbäraren. I början av 70 talet ar det meningen att farsan skulle köpa en högerstyrd Volvo 145 också när han fick en tjänst som lantbrevbärare… jag mins inte varför han inte tog den tjänsten… han kan ha fått någon annan tjänst istället också. Men vad kul med alla telegram 🙂 Posten är ju inte snabb idag heller…

    1. Jag började mitt yrkesliv vid 12 år ålder på posten i Klintehamn där min faster var postmästare. Det var spännande minsann. Jag tror inte att jag fick något betalt, Det var nog helt oavlönat barnarbete.

  11. Säger som Kraka att visst känner man igen motiven från telefonkatalogen, det fanns så fina. Jag vet att vi fick, fast inte så många kanske, när vi gifte oss. Ofta skulle det dessutom helst vara en liten vers.

  12. Jag måste nog leta fram våra telegram i mina pappersgömmor. Vi fick massor när vi gifte oss 1968, men ett av dom kommer jag aldrig glömma. Det stod bara BEKLAGAR och så ett namn under. Det var en äldre aktad (!?) man inom racingvärlden och han försökte vara rolig. Det tråkiga var att folk på festen inte fattade det roliga, men som tur var gjorde Rolle och jag det och så småningom blev vi väldigt goda vänner. Jag hoppas verkligen att jag har det kvar nånstans….. 🙂
    KRAM/Susie

    1. Man sparar och sparar, men så någon gång snubblar man över en pärm och så kan det bli ett blogginlägg av det.
      Kram

  13. Jodå, telegram kommer jag ihåg.
    Jag tror min mamma hade med telegram att göra, för hon jobbade halvtid i telefonväxel och den andra halvan i bageri. Och min andre make, hans pappa jobbade vid järnvägen och mamman skötte telegram. Det kunde komma ett telegram mitt i natten och då fick hon ut. Då la hon en sockerbit på den lille pojkens nattduksbord och när hon var hemma igen tog hon bort sockerbiten. – Den tidens överenskomna barnvakt.
    Trettondagsaftonskram!

    1. Ja, telegrammen skulle ju ut med en gång. Det är annat i dag, fast vi har ju andra möjligheter med dagens digitala teknik när det är bråttom.
      Kram

Kommentarer är stängda.