Fem en fredag v6 – Spel

Solen sken så vackert i morse när jag vaknade och det var vitt av rimfrost på gräsmattorna och taken och termometern stod på -3º. Nu har det mulnat och det är ett par grader varmt. Jag hade en ordförande på besök på förmiddagen och när han gått började jag med matlagning. Den sista biten av laxen skulle ätas upp och i dag blev det i form av en fisksufflé på det som var kvar av den biten jag gravade. Jag hade inga små suffléformar, men använde ett par kaffemuggar i stället och det gick hur bra som helst.

Det var nästan den godaste varianten!

Den här veckan handlar fredagsfrågorna från elisamatilda om spel.

1. Vilken typ av spel gillar du mest?
Numera blir det inte mycket spelande, jag har ett par kortlekar det är det enda, men förr spelade vi Monopol och så framför allt Bondespelet. Vi var ju bönder, så det låg nära till hands och barnen tyckte att det var roligt. Yatsi och Fia med knuff är också kul och så spelades det Couronne ett tag, men det var mest maken och äldste sonen som roade sig med det.

2. Vilken kategori kan du bäst i frågesporter?
Jag vet inte om jag har någon speciell kategori där jag är bättre än på någon annan. Är det något jag är dålig på så är det sport. Annars är det väl frågor som rör vanligt allmänbildning typ Vem vet mest.

3. Monopol eller Risk?
Det blir absolut Monopol, för det är roligt. Risk vet jag inte ens vad det är?

4. Spelar du något spel i mobilen?
Aldrig! Det blir alldeles för mycket skärmtid ändå.

5. Är du en dålig förlorare?
Nej det tror jag inte. Jag tar nog både vinst och förlust med jämnmod.

Dagens ordspråk:
Om du kan skilja på goda råd och dåliga råd, så behöver du inga råd.
(Lite konstigt ordspråk tycker jag?)

Ha en fin fredag!

33 reaktioner till “Fem en fredag v6 – Spel

  1. Jag älskar frågesport av alla de slag. Men med åldern blir man glömsk och har svårare att plocka fram det som ändå finns nånstans i bakhuvudet.
    Jag spelar ju Worfued på mobilen, alldeles för trevligt för att lägga av, även om det tar mkt skärmtid.
    Kram/Kicki

    1. Det är ju så – man vet att man kan – men plocka fram det snabbt under stress kan var mer än knepigt! Wordfued har jag förstått att många spelar. Jag har fått en och annan inbjudan.
      Kram, Ingrid
      Kram

  2. Den där sufflén ser urläcker ut! Vilka luncher du har fått till av din gravade lax! Skulle du kunna skicka mig receptet på lax-sufflén, vore så kul att prova det!
    Min mailadress är: tjernhusnickan@gmail.com
    Här är det gråväder idag, så jag bakade bullar istället för att gå ut och promenera…
    Frågesport tycker jag om, spelar faktiskt ”Quiz Planet” på nätet med min syster. Frågor i allehanda ämnen, jättekul!
    Ha en fin fredagskväll, kram, Monica

    1. Visst kan jag skicka receptet. Nu höftade jag lite i dag, för jag ville bara göra en liten sufflé men det blev bra ändå. Förr gjorde jag det rätt ofta när jag hade rester på gravad eller rökt lax.
      Frågesport gillar jag också.
      Kram

  3. Imponerad!! Jag gör sufflé väldigt, väldigt sällan! Får nog ändra på det 😉 Inget spelsnack här blev det 😀

    1. Min mamma gjorde så hemskt god katrinplommonsufflé´. Jag har provat att göra det flera gånger, men inte lyckats få till det riktigt, eller också är det smakminnet som lurar mig.

  4. Jag har inte kunnat skriva till dig på några dagar för det har varit varning på datorn men nu verkar det fungera. Jag spelar aldrig spel för jag har aldrig tyckt att det varit roligt. Tvingade mig när Sonen var barn men att spela kort har jag nästan aldrig gjort fast det var väldigt populärt när jag var liten och alla spelade kort varje kväll. Nu har det varit växlande väder några dagar en del dagar 17 grader kallt och nästa 3 grader vamt. Jag har inte varit ute så mycket för det ilar i mina tänder något hemskt. Börjar väl bli bättre men min rotfyllning är inte klar och rötterna är inte döda ännu. Dessutom så fick hon öppna och rensa hålet efter urdragningen så nu ska det läka igen. Attans skit

    1. Nu blir det kortspel en och annan gång tillsammans med Evas familj, men inte är det ofta. Här spelar SPF:arna kort på Kupan varje onsdag, men jag är inte med.
      Tänder är ett evigt elände 👿

  5. Den laxen har verkligen räckt till mycket!
    Mitt favoritspel är Bezzerwizzer även om jag aldrig brukar vinna. Det måste innebära att jag inte är någon dålig förlorare eller så har jag insett mina begränsningar 😉

    Kram och god fredag!

  6. Trevligt när solen visar sig. Här är den till och från gömd av kalima-dis. Vi spelar numera mest Sequence och förstås Mölkky.

  7. Så mycket gott du gjort av laxen. Brukar titta på Vem vet mest och det är så kul när man kan svaren. Spelar Canasta på SPF och Wordfeud med några.
    Ha en trevlig kväll

    1. Här spelar SPF:arna Brus, jag har ingen aning om vad det är för kortspel, men Canasta spelade mamma och jag förr i tiden. Det var roligt!
      Kram

  8. Vilken lyxmat – för mig alltså, som inte är så road av matlagning.

    Tror nog att jag är den enda av alla deltagare som svarat ”sport” på fråga 2.

    Sedan var det många som inte kände till spelet Risk. Trodde ett tag att jag var ensam där med;-)

    Åsså gillar jag citatet skarpt. Så rätt som det är sagt:-)

  9. Jag har ju nämnt vad jag spelade med barn, men kom att tänka på att Sigge och jag spelade en del i husvagnen, perfekt. Det blev kortspel och svälta räv. Och fem i rad. Oskyldiga men ack så kul. Om man vann 😉
    Nu är det Wordfeud.
    Kram, Gerd

    1. Åke hade ett gameboy och spelade tetris. Jag provade det ibland, men jag blev aldrig så duktig som han. Fast han höll på med det jämt och det fick följa med på alla resor vi gjorde, för han måste få spela.
      Jag har hans gameboy kvar, det ligger i Åkelådan.
      Kram, Ingrid

  10. Trevligt att läsa dina svar på dagens frågor. Ordspråket är lite udda, minst sagt. Bra att använda maten till sista biten.
    Sov gott!
    Kram

  11. festligt av en liten laxbit! det finns säkeert många trevliga spel fastän jag inte känner till dem. kortspel är jag värdelös på. glömmer alla regler mycket snabbt

  12. När jag bodde i en stuga i skogen i slutet av 90-talet hade vi kobönder till granne. De introducerade Bondespelet för mig. Kan ju säga att deras barn i tioårsåldern var duktigare än jag, inte så konstigt kanske. Trevlig helg

  13. Tycker som du att frågesport är jätteroligt. Vi ser På spåret tillsammans, Kent och jag, och sen ser jag Vem vet mest på TV play. Jag älskar att spela spel med barnbarnen och vill helst inte vinna över dem. Ibland går det ju inte att undvika tyvärr :-).
    Kram från Ingrid

    1. Förr spelade vi ofta kort på jularna när Eva kom hem med sin sicilianska familj. På det sättet kunde vi umgås tillsammans för då spelade språkförbistringen inte så stor roll.
      Sicilianarna är vana att spela kort juletid, så det blev en omgång på nyårsafton i år också. Kram

Kommentarer är stängda.