Fem en fredag v 8 – Åldern är bara en siffra

Det har varit kallt i natt och i morse hade vi nästan -8º, men solen lyser och det är väldigt vackert ute. I dag ska jag till Kupan och jobba på eftermiddagen, för jag bytte bort tisdagen, eftersom jag skulle till Visby då.

Dagens tema i  Fem en fredag som elisamatilda valt den här veckan är Åldern är bara en siffra. Fler som grubblat över de här frågorna hittar du bland kommentarerna i elisamatildas inlägg.

1. På vilket sätt är du äldre än vad du är?
Man ska inte ”gamla till sig”, sa Dagny och det har hon så rätt i, men det är lätt gjort att slå sig till ro och tänka; jag kan inte, jag vill inte, jag orkar inte. Ibland känner jag så och i de stunderna är jag mentalt mycket äldre än jag är.

2. På vilket sätt är du yngre än vad du är?
Oftast glömmer jag min ålder och känner mig absolut inte som en snart 80-åring. Jag gillar till exempel action-filmer och det är kanske inte så vanligt i min ålder. Och så är jag fortfarande nyfiken och tycker att det går att lära sig både det ena och det andra.

3. När var senast du kände dig ”gammal i gamet/gemet”?
Nu är jag ju gammal i gamet när det gäller det mesta. Till exempel känner jag mig ganska trygg när jag kommer till Kupan och ska jobba.

b3e50-tg-kvinder-28 4. Vad har du insett mer ju äldre du blivit?
Att jag nog har varit i snällaste laget och haft för svårt att säga ifrån och sätta gränser. Det ska bli ändring på det!

5. Har du någon gång ljugit om din ålder?
Nej, det har jag aldrig gjort. Inte vad jag kan minnas i alla fall och absolut inte sedan jag blev vuxen.

Trevlig fredag!

26 reaktioner till “Fem en fredag v 8 – Åldern är bara en siffra

  1. Jag skrattade till inför sista frågan. Ljugit om sin ålder, ja det gjorde jag ofta som yngre. Måste ju vara 15 för att gå på barnförbjudna filmer t.ex. trots att jag bara var 13 år. Jag var bara 13 när Berra bjöd mig på bio första gången, jag ljög nog lite då också.
    Kram

    1. Jag fick gå på barnförbjuden film jag också när jag var i 13-14 årsåldern, men då var pappa med och vi fick tillåtelse av biografägaren, så det räknas inte som ljug. 🙂
      Kram

  2. Att vara snäll är en god egenskap men att vara för snäll kan bli det motsatta! Ljugit om åldern gjorde jag ibland när det var dags för bio men annars är jag hederligheten själv!

    Kram och god fredag!

    1. Så är det ju! Ibland är man snäll och sedan gror missnöjet där bakom pannloben i alla fall. Bara för att man inte vågar säga ifrån.
      God fredagskväll!

  3. Jag har nog varit för snäll många gånger. Haft svårt att reda ut känsliga diskussioner. Sånt har bättrats genom åren.
    Ljuga, kan jag inte, för det syns och hörs, och varför skulle jag?
    Att vara gammal i gamet, är en väldig styrka och blir extra roligt!
    Fredagskram!

    1. Jag har svårt att ta konflikter och är dålig på att gräla. Jag går hellre undan och det är en stor svaghet. Kram tillbaka ♥

  4. Det är med ålder är ju bara relativt, man är ju aldrig äldre än man gör sig – och en kvinnas ålder är som åldern hos ett bra vin, det och vi blir bara bättre ju äldre det/vi är!
    Ja, det finns många visdomsord att säga om ålder – men tyvärr är det så att en del krämpor följer med åldern och som min gubbe Rolle brukar säga; Det är väldans långt ner till golvet….. Annars tycker jag att det är rätt behagligt att ha blivit lite äldre – och alternativet är inte nåt kul alls – man kan göra och säga precis som man vill. Man bryr sig inte om vad andra tycker och tänker om en och man njuter av sånt som man förr tyckte var lite fnuttigt!
    KRAM/Susie

    1. Jag tycker att det är lite vemodigt ändå, att bli äldre, att inte synas, att inte vara något att räkna med i fortsättningen, att bara vara till besvär…..

  5. Jag tycker nog att det är lite skönt att tillhöra de äldres skara. Känner mig säkrare i många situationer, är inte rädd för att göra bort mig och bryr mig inte så mycket om vad andra tycker om mig. Men det tillkommer ju en och annan krämpa, hörapparater, tandlossning och onda leder och sånt. Men så länge jag kan klara mig själv och minns vad jag heter, så tycker jag livet är ganska kravlöst och skönt. Det gillar jag! Ha en bra helg!

    1. Ja, så länge man får vara någorlunda frisk både i kroppen och knoppen får det väl gå an, sen vet jag inte om jag vill vara med längre….
      Ha en bra helg själv Kina!

  6. Minns för ett par år sen när jag fick en telefonenkät om mina tv-vanor och jag svarade att jag gillade House, då sa den – troligen – ganska unge mannen, som skötte frågorna – ‘men den elake jäveln?’ och då fnissade jag lite inombords.

  7. Vilken bra insikt du har nått om du kan lära dig att säga nej! Jag har lite samma problem men tycker ändå att jag nått en bit, jag lovar inte så mycket när folk frågar, jag talar om att jag kanske inte orkar eller har lust. För att jag vill hinna med annat som jag tycker är viktigare. Men att vara en bra medmänniska vill vi ju ändå vara, o det är inte alltid gränsdragningen är enkel. Önskar dig en trevlig helg

    1. Även om man är till åren kommen, vill man ju ändå var någon som kan vara till stöd och hjälp, vara någon att räkna med. Jag känner t ex att de där eftermiddagarna jag jobba på Kupan är väldigt betydelsefulla. Jag glömmer bort mig själv och koncentrerar mig på att var trevlig och tillmötesgående och det mår jag väldigt bra av. Jag hoppas att jag ska orka fortsätta med det ett bra tag till.
      Trevlig helg själv!

  8. Trevligt tema det här … man känner att man får veta lite mer om dem man följer. Åldern är nog mest bara en siffra, men visst känner man att det är lite tråkigt detta att åren går så fort …
    Önskar dig en fin lördag!
    Kram

  9. Reportaget om Dagny var nog ett av det bästa jag sett. Vilken tjej hon är! Och så oerhört ”väl konserverad” hon var, både mentalt och kroppsligt. Hon är verkligen en förebild för alla äldre och yngre faktiskt.
    Då jag är en sådan som förknippar ordet ”snäll” med ”dum”, så har jag nog inte varit för snäll i mitt liv. Däremot är jag omtänksam mot människor som jag gillar.

    1. Dagny är helt fantastisk. Man får hoppas att olyckan hon var ute för inte kommer att påverka henne negativt alltför mycket.

  10. Jag kan också tänka att jag är för snäll ibland. Känner samtidigt att jag hellre är det än det motsatta, även om det är bra att man även sätter sina gränser. Kul att du gillar action-filmer! Har du någon favorit?

  11. Dom är trevliga dom här fem frågorna, som jag också någon gång ska delta i bara jag kommer för mig! Man lär känna bloggvännerna bättre då man läser svar på olika frågor 🙂
    Kram!

  12. Att lära sig nya saker och vara nyfiken stämmer bra på mig också. Däremot är jag inte så förtjust i att allt numera sker via en telefon eller dator – man mister kontakten med människor. Nu, när vi åkte till Stockholm, checkade vi (maken, alltså) in hemifrån och bara passerade säkerhetskontrollen. jag gillade när man köpte biljetter av en MÄNNISKA och visade biljetten för en annan MÄNNISKA…
    På det viset är jag äldre än jag egentligen är.
    Jaja, man är som man är!
    Kram, Monica

Kommentarer är stängda.