…med fredagsstädningen för i dag. I dag blev städningen lite extra komplicerad för jag kände mig tvungen att inte bara städa inomhus, utan att snygga till på terrassen också.
I och med att vi inte har fått något regn på läge, som kunnat spolat ren luften, yr det omkring en massa pollen och man hinner inte torka bort det så är fönsterbleck, stolar och bord alldeles gula av eländet.
Annars är det en fin fredag med lite lätt molnighet då och då, men hyfsat varma 18º och inte så blåsigt som det senaste dagarna. Det blir inga fredagsfrågor i dag, för elisamatilda lägger ut dem först i kväll och då får det nog vara för min del.
Måndagen blev verkligen en solig och skön dag och jag låg i solstolen i omgångar, mellan annat pyssel. Shortsen och linnet var på och det räckte mer än väl så länge jag var ute, men det blev för kallt att gå klädd så inomhus. Det är ett fasligt byte av kläder flera gånger om dagen nu.
Det är en lite molnig, men varm tisdag och jag har varit ute på veckans källingrace på förmiddagen och inte nog med Coop, jag har varit på apoteket också och fyllt på pillerförrådet. En sort var slut när jag fyllde på dosetten i söndags, så det var verkligen dags att få hem en ny omgång. Det ska en hel del till för att hålla en sån här gammal tant vid liv.
Det är så vackert i trädgårdarna på Åbrogatan nu. Det här gullregnet har slagit ut sedan jag gick där senast.Syrenerna står i full blom och de finns i alla färgställningar, från vitt till mörkt lila.
Jag började med att gå till apoteket. Den här gången var mitt högkostnadsskydd utgånget, så det blev en dyr historia, men det var jag som tur var förberedd på. 2.390:- kostade dagens besök, men nu klarar jag mig förhoppningsvis i tre månader. Innan jag gick till Coop tog jag en sväng förbi kiosken. Inte för att handla, utan bara för att förlänga promenaden lite.
Jag stannade till och läste löpsedlarna innan jag fortsatte.
På Coop var det rätt mycket folk som vanligt på tisdagarna, när alla vi pensionärer letar oss dit för att få våra 5% i rabatt. Jag hade mycket på min lista i dag, men det var inga problem att få med det på rollatorn i alla fall.
När jag kom hem var det hög tid för lunch och i dag blev det ett lätt alternativ. Jag hade potatismos kvar, så det blev potatisplättar med bacon och lingonsylt. Inte världens nyttigaste lunch kanske, men rätt gott. Nu ska jag gå ut och sätta mig en stund med ett nytt kryss som jag började på i morse.
I dag har jag varit på utflykt tillsammans med ett trettiotal andra SPF:are. Vi är några stycken som turas om att köra och i dag kändes det som att det var min tur, för jag har fått åka flera gånger nu och det kunde vara skönt för Golfen att få röra på sig lite. Målet med dagens utflykt var att vi skulle samlas på Strandpensionatet i Tofta för att äta lunch tillsammans. När vi åkte härifrån småregnade det och var ganska mulet, men molnen skingrades igen och det kom totalt bara 2 mm och i Tofta sken solen.
Dagens lunch bestod av en god sallad och bröd, som varmrätt var det pannbiff och sedan avslutades måltiden med kaffe och en god kaka med vispgrädde till. Maten betalade vi själva, men kaffet och kakan bjöd föreningen på.
Efter maten blev det en stunds trevlig underhållning med Benny & Eva
Ett lotteri gick runt och jag tog några lotter, men hade inte turen med mig, så den här gången blev det ingen vinst.
Nu ska jag se om jag kommer ihåg hur man lägger in ett årsmötesprotokoll på vår (SPF Klinteortens) hemsida. Det var ett år sedan förra gången.
Nog blir man väldigt glad när man får ett så här trevlig mejl. 15566 euro blir ju nästan 169000 kr!
Jag hoppas dock att ingen går på det här och trycker på ””Bekräfta här” och lämnar ut sina uppgifter i tron att ta hem storkovan.
Det är länge sedan jag fick den här typen av mejl, men någon/några går säkert på det, för annars skulle de väl inte hålla på….
Igår var jag i Visby nästan hela dagen. Först hade jag tid för ett besök hos optikern, för jag måste få nya glasögon efter starroperationen. När jag var klar där handlade jag lite på Östercentrum och sedan gick jag till Ann-Marie, som bjudit inte bara mig utan ”grabbarna” också, på lunch. Hon bjöd på en god paj och sedan kaffe och tårta. När det var dags för mig att åka hem skjutsade hon mig till bussen. Tack Ann-Marie!
Jag fick ett fint stjärnöga som jag har planterat i dag.
I dag är det fredag, solen skiner, men det blåser som attan. Det upptäckte jag när jag var ute i förrådet och hämtade in jord och en kruka till blomman jag fick av en av ”grabbarna”. På fredagarna är det elisamatilda som styr och ställer och i dag är rubriken: Hur svårt kan det vara?
1.Vad tar alltid längre tid än du tänkt? Skriva ett blogginlägg.
2.Vad är något du alltid måste googla igen? Jag googlar gärna recept (för säkerhets skull).
3.Vad känns mest typiskt att strula när du har bråttom? Att komma ihåg allt som ska med när jag ska någonstans, kan strula.
4.Vad brukar du hoppas att någon annan löser åt dig? Jag försöker lösta det mesta själv, men visst behöver jag hjälp ibland.
5.Vad är något du alltid måste dubbelkolla? Att nyclarna är där de ska vara.
2026 års maj börjar helt strålande med sol och 11º redan vid niotiden och redan igår kväll på Valborgsmässoafton kunde man ana att SMHI haft rätt, det blev en fantastiskt fin kväll och det blåste inte, så det vara inga problem att elda en majbrasa.
Edoardo grillade korvAlba testar Carinas rollatorOch solen försvann ner bland tallarna i väster och ersattes av månen i öster
Klockan var nästan tio innan jag kom hem och då satte jag mig framför tv:n en stund, men inte så länge. Jag tog en titt på de kungliga festligheterna, men tröttnade ganska kvickt på dem och gick till sängs, nöjd och belåten med ett riktigt trevligt Valborgsfirande.
Första maj – När jag var barn gick man ut och tittade på arbetarrörelsens demonstrationståg i Klintehamn, senare var det under många år den dag då jag satte potatis i trädgårdslandet på Stenstugu och nu har det blivit dagen då Åke får visa upp vitsippshavet i ”Masshagen”.
Valborgsmässoafton börjar med lite blåsigt och småmulet väder, men det är några grader varmare än igår i alla fall. Enligt SMHI ska det kunna bli hela 16º mot i kvällen och stämmer det kommer vi att få en riktigt fin Valborgsmässoafton. Det är några år sedan jag var på någon majbrasa, men i år ska det bli av i alla fall. I kväll ska jag till Stenstugu och där ska det bli eldning och korvgrillning. Det ser jag fram emot!
I dag har jag varit ute en tur med Golfen på förmiddagen. Jag ville kolla läget på gravarna och körde först till Klinte kyrkogård och där var det hur fint som helst. Påskliljorna stod ännu så fina och penséerna hade tagit sig.
Igår när jag var på Coop köpte jag med mig en bukett rosor hem och satte vid Åkes fotografi. I morgon är det dagen för hans gravsättning, så i dag fick halva buketten följa med till graven i Fröjel. Även där var penséer och påskliljor fina, men det behövdes fyllas på vatten i lågorna.
Innan jag åkte hem var jag och tankade. Jag kör ju inte så mycket, men det går åt en del i alla fall. Det var full fart på Preem, men jag lyckades hitta en ledig pump. Nu slipper jag fundera på om bensinen räcker om jag ska iväg någonstans. Jag har kört soppatorrt en gång, men då var jag vid Fröjelboden och så nära macken, att jag kunde rulla fram bilen den sista biten.
Jag vaknade tidigt i morse, men lyckades somna om och gick som vanligt upp strax för åtta. Jag har faktiskt sovit bättre nu ett tag och tar inga tabletter längre. När jag fått i mig morgonkaffet och klätt mig och bäddat upp satte jag igång och putsade fönster. Det behövs regn och nu har jag gjort så gott jag kan. Nu återstår det bara regndans, om inte fönsterputsningen hjälper.
När jag hämtat mig lite efter de övningarna tog jag mig en promenad till Coop, inte för att jag absolut behövde de där tomaterna jag glömde igår, men det är skönt att komma hemifrån en stund. Det var kyligt i luften i dag också, men inte lika isande kallt som igår.
På hemvägen gick förbi en trädgård med vackra kejsarkronor.
När jag kom hem fick jag se att posten hade varit här, för det låg ett brev på dörrmattan och jag visste redan när jag fick se det att det var från bloggvännen Åke. Jag hade vunnit en trisslott på mitt inlägg i hans utmaning ”Hoppa på tåget” och i kuvertet skulle det också ligga en present.
Den röda vackra pennan med namnet Åkes Blomqvist fick jag och så trisslotten, som det tyvärr inte blev någon vinst på. Men varm tack i alla fall Åke!