Vita tisdagen

Wikipedia förklara de konstiga namnen på måndagen och tisdagen i Stilla veckan så här:

Måndagen kallas blå eller svarta måndagen, tisdagen kallas vita tisdagen. Dessa namn betecknar ursprungligen måndagen och tisdagen i fastlagen, där deras namn har en innebörd, men har i folkmun förflyttats till stilla veckan.

Igår blev jag sittande ett bra tag vid datorn på förmiddagen, för precis när jag avslutat dagens blogginlägg och skulle gå och ta på mig ytterkläderna för att åka till kyrkogården, fick jag ett meddelande via 1177 om att jag hade ett webformulär från Ortopedmottagningen att fylla i. Det är klart att det inte var nödvändigt att göra det just då, men jag blev ju nyfiken, så jag kastade mig över det med en gång.

Det tog en bra stund, för det var mycket de ville ha reda på, men när jag var klar åkte jag upp till Fröjel kyrkogård, för jag var rädd att det skulle bli sämre väder. Det småregnade lite, men det var inte så farligt i alla fall. När jag röjt upp på gravarna åkte jag hem igen, men jag stannade till på Konsum och kollade deras nyhemkomna penséer och påskliljor. Sen blev det en sen lunch.

Bukett nr 4, inköpt 22/3, den klara nätt och jämt 5-dagarsgarantin, men i dag får den väl stå kvar, men i morgon åker den ut.

Den här vita tisdagen börjar molnen spricka upp lite och solen tittade in för en stund sedan. I dag ska jag åka till vårdcentralen i Hemse och då tänker passa på att stanna till vid Gahms och Granngården, för att se vad de har för påskblommor. De penséer och minipåskliljor som fanns på Konsum igår var väldigt små och såg inte mycket ut för världen. Fast jag misstänker att det är likadant överallt. Det är ju väldigt tidigt ännu, men någonting ska jag väl förhoppningsvis hitta.

Hur blir påskvädret?

Det ser ut att kunna bli kalasväder i helgen. 17º på påskdagen påstår GA…..

…., men när jag kollar andra väderprofeter säger SMHI 9º, Klart 10º och Yr 12º . Det blir spännande att se vem som har rätt.

Trevlig tisdag!

18 reaktioner till “Vita tisdagen

  1. Våra tulpaner denna vecka var rena katastrofen så de åker ut i dag. Blev ingen ny bukett heller eftersom vi är borta över påskdagarna.

    Det ser ut att bli fint väder över påskhelgen ja så det är bara att tacka och ta emot.

    Kram och god tisdag!

  2. Hoppas att GA har rätt om påskvädret och att det gäller här nere också! Ifjor satt vi ute och åt utan ytterkläder på påskafton, men då var påsken en bit in i april, förstås!

    Du hann minsann mycket igår, som vanligt!

    Här har vi en solig, men blåsig dag idag, och det är 9 grader varmt. jag har just kommit in efter en strandpromenad. Det var länge sedan jag var ute och gick, det har bara varit trädgårdsarbete. Skönt var det!

    Ha en fortsatt bra dag, kram, Monica

    1. Här har det varit lite sol från och, men en rätt skön dag. Det låter trevligt med en promenad som ombyte till trädgårdsarbetet. Kram

  3. Vi har haft lite duggregn och mulet. Du är aktiv om dagarna och blir lite avundsjuk. Tyvärr är värken besvärlig just nu men det blir några promenader med Minton.

    Kramar från oss

  4. Jag stod och funderade på en bukett tulpaner till Harald idag, men med den röran som råder här känner jag att den försvinner så det blev inget.

    Det har singlat vita flingor växlat med blött här men jag fick en skön promenad iallafall.

    Ha en fin vit Tisdag, Kram

  5. Snö i morse, som låg kvar några timmar, nu barmark igen.

    Blir intressant att se vilken av väderapparna som får rätt 🙂

    Kram

    1. Tur att snön töade bort igen. Det ska bli intressant att se vilken app söm kommer närmast 17°. Kram

  6. +17 står det ju en dag där. Härligt! Om det sedan stämmer återstår att se.

    Fina tulpaner!

    Och vit tisdag får mig att tänka på vit januari, inte med snö, utan den där vita månaden eller dagen då ingen ska dricka alkohol 🙂

    1. Ja, så kan man också tolka det. Då gjorde jag ju helt fel som var och köpte mig en flaska vin i dag, men jag får väl låta bli att öppna de i dag. 😀

  7. Även om Påsken är tidig i år så lever hoppet om sol och iaf lite varmare. Jag hade bestämt mig för att plantera på gravarna i dag och det var riktigt soligt och fint. Man hade inte satt på vattnet än, men jorden var så fuktig att det gick bra ändå. Sen fick jag kaffe hos Äldste sonen, så det var en fin eftermiddag.

    1. Så trevligt det låter med plantering och sedan kaffe hos sonen.Jag köpte några krukor med minipåskliljor i dag, så dem ska jag plantera på gravarna i morgon. 😍

  8. Har inte köpt några tulpaner på flera år men visst är det fint. Fem dagar tycker jag är det minsta att de ska hålla. Vädret ser lovande ut. Jag och mannen åker till Gotland på söndag så hoppas på fint väder på måndagen då vi säkerligen kommer hänga en del utomhus.

    http://hannaskrypin.se

Kommentarer är stängda.