Solen är på besök!

Igår var det allmänt grått och trist och när jag tagit vara på lite tvätt och strukit det som behövde strykas och ätit lunch, satte jag mig framför tv:n, men så blev jag så trött på att sitta där, så jag tog på mig full vinterutrustning och gick ut på en promenad. Det var inte speciellt behagligt, men det gjorde gott och det kändes väldigt skönt att få komma in igen och ta sig en kopp kaffe.

I dag skiner solen och även om det inte är någon större värme, så muntrar det upp mig, så när jag varit och fyllt på pillerförrådet på apoteket och tisdagshandlat på Konsum tog jag en sväng upp till Fröjel kyrkogård, där man är på gång med renovering, så kyrkan är stängd hela 2024. Fröjelborna får åka till Eksta i stället.

Senast den renoverades var 1973, och även då stängdes kyrkan, så när Krister skulle döpas, fick vi ha dopet i Skolgården i stället. Man putsade fasaden och kyrkan gick under namnet ”marängen” ett bra tag, men den vita färgen bytte snart kulör och murgrönan, som man tagit ner även då, växte upp igen.

Inget ont som inte har något gott med sig – Påskliljorna blommar ännu jättefint

Trevlig tisdag!

17 reaktioner till “Solen är på besök!

  1. Även här skiner solen idag … och efter lunchpromenaden har vi nu suttit en lång stund i solen på södersidan av huset och bara njutit 🙂

    Ha en fortsatt fin dag!

    Kram

  2. Du bor verkligen vackert! Vilka fina omgivningar med många vårblommor! Här är det gråväder idag och 8 grader varmt, men idag ägnar jag mig åt mina tomatplantor. Nu viker jag upp sidorna på mjölkpaketen, tejpar och fyller på jord, för nu har dom vuxit sig höga.

    Jobbigare än det låter och K fick åka och köpa mer jord, för den räckte inte…

    Ikväll ska jag till vårt bibliotek, där min syster Rigmor ska tala om sin boktrio. Spännande!

    Ha en fortsatt bra dag, kram, Monica

  3. Jag har ett behov av att komma ut varje dag och med hund blir det så. Dock gäller det att klä sig varmt för det är rena vintertemperaturerna nu.

    Ja, även kyrkor behöver renoveras och hållas efter. Minns att Skanörs kyrka renoverades den sommaren när sonen konfirmerades så konfirmationen blev i Falsterbo kyrka. Nu är det nära dit och våra städer är sammanväxta sedan lång tid tillbaka så det gick lika bra. Så fint det ser ut på kyrkogården. Det kalla vädret gör väl att allting blommar lite långsammare.

    Önskar en fortsatt fin tisdag!

    Kram

  4. Oj så fint ni har nu, som jag längtar att snön ska försvinna

    Här vräker snön ner idag, någon dm snö har det kommit

    det ska fortsätta under natten och fram till torsdag

    Fin kyrka och ni har så otroligt många kyrkor

    Dottern jobbade ju ett år i Visby så vi hälsade på och åkte runt

    Oj det är ju 30 år sedan och jag tro att jag läste din blogg eller hemsida då också

    1. Jag började med hemsida 2003 och sedan bloggen ett år senare. Jag minns att du varit på Gotland, men inte att det var 30 år sedan.
      Hoppas att ni snart blir av med snön. Kram

      1. Ungefär 30 år sedan hon fick jobb där när hon slutade på högskolan

        Hon väl då 20 och har fyllt 50 år så det stämmer ungefär

        Tiden går

  5. Visst piggar det upp med solen, här också! Men det är fortfarande kallt. Jag tog en liten promenad, men i dag behövde jag inte tjockaste vinterjackan, så det går lite framåt. Fast mina påskliljor har också klarat sig bra i kylan, hoppas renoveringen går bra i Fröjel, det är vackert där.

  6. Skönt att du haft solen på besök. Här är kalla vindar så vinterjackan används fortfarande. Vill ha lite värme så man kan vara ute.

    Kramar från oss

  7. Härligt att få njuta av en ny header och vackra vårtecken. Marängen var ett sött smeknamn. Vilken tur att vi inte hade den fina kyrkan kvar och inte hade kommit in i den. Jag slutade skriva och tänkte på det som hände på slutet med allt bus i kyrkorna åt norr. Hoppas personerna namngavs och fick betala notan och inte kom undan.
    Nu gäller det att hela tiden ha ”rätt kläder” på sig. Det vill säga vinterkläder. Jag önskar dig en fin onsdag.
    Kram, Bosse

  8. Med rätt kläder är det skönt med promenad oavsett väder, nästan!

    Så fin utsikt mot havet, och alla blommor också.

    Marängen, vad roligt 🙂 Murgröna är fin, men den förstör en del, och tar död på träden de klättrar på.

    Stundvis sol här idag, men ingen direkt värme.

    ha en fin onsdag,

    kram

    1. Murgröna kan vara ett rent elände. Jag planterade det mot norrsidan av huset på Stenstugu. Två små plantor som efter några år tog över hela gaveln, tog sig in på vinden och upp på taket. Den var det inte lätt att bli av med minsann….
      Ingen värme här heller. Vinterjackan passar fortfarande bra. Kram

  9. Här haglar det idag och är grått och ruggigt ute så idag städar jag Sonens rum för han och hans Sambo kommer till helgen och det ska bli så kul. Ser att blåsippor och vitsippor blommar och jag kan inte låta bli att tänka att du är som i ett annat land. Här finns inte ens en tussilago och drivorna ligger fortfarande höga och det är mer snö än bart men vägarna är bara och håliga. Nog blir man less.

    1. Så kul att du får besök igen. Det piggar väl upp i alla fall. Snart smäller det väl till och så har ni vår också. Kram

Lämna en kommentar