Marie Beb / Fem en fredag v12: Segt

Jungfru Marie Bebådelsedag också kallad Våffeldagen är det i dag och i Allnakku kan man läsa:

Marie Bebådelsedag blev Vår frus dag, som blev våffeldagen. På gutamål blev Vårfrudagen vafferdagen, och sedan vaffeldagen. Traditioner kan skapas på många sätt, och de flesta gillar att baka och äta våfflor.

Våfflor är gott och jag har ett gammalt våffeljärn, men jag tror att jag gör det enkelt för mig och tar en promenad ner på samhället lite senare och tittar in på Kupan, för de brukar serverar våfflor med sylt och grädde den här dagen.

Här kommer mina svar på elisamatildas fredagsfrågor:

  1. Vad går långsamt i ditt liv? Det mesta känns lite segt och långsamt just nu.

2. När är du som mest avslappnad? När jag ligger i soffan och slötittar på teve. Då gäller det verkligen att hålla sig vaken.

3. Vad har du slarvat med på sistone? Inte något speciellt som jag kan komma på. Jag försöker sköta mig.

4. Vad har varit tjatigast den här veckan? En bit ost som behövde ätas upp.

5. Har du någon surdeg att ta tag i? Vårstädningen går jag och funderar på……

Dagens ordspråk:
Konsten är inte att tala om vad det blir för väder! Konsten är att ha ett paraply när det regnar.

Ha en fin Jungfru Marie Bebådelsedag

16 reaktioner till “Marie Beb / Fem en fredag v12: Segt

  1. Vi har fortfarande inget våffeljärn men det gör inte så mycket. Jag är inte överdrivet förtjust i våfflor men ska det vara så blir det en matvariant.
    Ärligt talat så tycker jag det är mycket som känns segt nu…

    Önskar en fin fredag!

    Kram

  2. Vi har också ett våffeljärn, men det var länge sedan vi gjorde några våfflor, och det blir inte idag heller. Vi frossade på Napoleonbakelser igår, så det får räcka.
    Lika fint väder idag, mars har verkligen varit en fin vårmånad!
    Ha det så bra, kram, Monica

  3. Idag bjöd jag mina herrar på våfflor med sylt och grädde och det var uppskattat. Vi har också städat i tvättstugan och haft tvättmaskinen framdragen. Därunder var städbehovet stort. Känns bra att ha fått det gjort.
    Ha en skön fredagskväll.
    Kram

    1. Det brukar kunna finnas en hel del under tvättmaskinen, det upptäckte jag är min var framdragen för reparation. Kram

  4. För ett par år sen upptäckte jag att jag tydligen rensat ut sladden till våffeljärnet, men jag har köpt en ny, så kanske blir det våfflor på söndag!

  5. Jag har ett nästan nytt våffeljärn som jag köpte förra året … men i år blev det inte av att göra några.
    Gillar ordspråket!
    Ha en fin lördag!
    Kram

  6. Vi missade våffeldagen igår. Till störst sorg för min man gissar jag. Jag tycker om våfflor, men min man avgudar dem 😉

    Har besvarat de olika frågorna mentalt, men avstår att skriva ner dem 🙂
    Kram

  7. Fick våfflor hos en bekant och det är gott. Vårstädning i trädgården pågår och inne väntar jag med tills det blir sämre väder.
    Kramar från oss

Kommentarer är stängda.