Thomasdagen

Vi har ett par grader kallt och solsken den här tisdagsmorgonen den 21 december och 16.59 i dag inträffar årets vintersolstånd och nu kan det inte bli mörkare. Det märks väl inte på ett tag, men nu vänder det och våren nalkas så sakteliga. Genomlidet vi bara januari och februari och närmar oss mars, kan man börja gå och titta efter vintergäck, krokus, blåsippor och våriris och då känns det verkligen som om livet återvänder.

I Allnakku uppmärksammas också den här dagen: Tåmmen, Tomasdagen, sägs vara årets kortaste dag. Det är så mörkt att man börjar tvivla på att det kan bli sommar och sol igen.

Grattis på din namnsdag Thomas!

I dag blir det lite julpyssel hade jag tänkt. Tvättmaskinen är igång och jag ska städa och röja upp i tamburen och så ska jag lägga in sill och grava lax.

När det gäller dagens ordspråk, så vill jag påstå, att om man ska hugga veden från rot, så lär den nog värma fler än två gånger.

Här är Åke på väg ner i skogen med motorsågen i ryggsäcken.

Dagens ordspråk:
Hugg veden själv så värmer den dig två gånger.

Ha en fin tisdag!

23 reaktioner till “Thomasdagen

  1. Så skönt att det vänder nu och blir ljusare! Det har jag längtat efter! idag har vi faktiskt sol här också och c:a 0-gradigt.
    Grattis till din yngste son Thomas på hand dag!
    Städaren kommer hit idag och vi ska iväg och köpa de sista julklapparna och så ska jag göra degen till klenorna…lite julpyssel här också!
    Ha det gott, kram, Monica

  2. Sol och minus 6 grader det är så skönt. Passar på att frosta av frysen när det är så kallt.
    Kramar från oss

  3. Visst är det härligt att det vänder nu även om det tar lite tid innan vi märker det. När vi kommer tillbaka efter sportlovet, vecka 9, så brukar skillnaden vara tydlig tycker jag.

    Kram och god tisdag!

  4. Ja tiden går minsann ganska fort ändå, men först får vi nog ha några vintermånader med förhoppningsvis lite snö o sol! Nya restriktioner kom idag, en mardröm att dras med, men det är bara att fortsätta hålla avstånd o ha handsprit till hands. Med 3 sprutor och nytaget influensavaccin kan man inte göra så mycket mer …. Lite jul med dom käraste måste man ändå få. God jul och ett gott nytt år 2022 önskar jag dej och tusen tack för din trevliga blogg❣️🎅🎅🎅

    1. Jag har inte kollat upp vad de nya restriktionerna innebär, men hoppas att vi kan få fira jul i år i alla fall.
      Tack för att du tittar in här till mig ibland och ha en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År. ♥

  5. Jag skrev en kommentar men det verkarinte som den kom in. Min dator har lagt av och jag använder iPaden i stället. Förhoppningsvis ska det fungera att lägga in inläggen med den. Kram, Gunnel

  6. Ja, visst är det härligt att det nu vänder mot rätt håll! Håller med dig om veden – även om man inte själv hugger ned träden, så värmer veden mer än en gång innan man kan tända i spisen 🙂
    Ha en fin onsdag!
    Kram

  7. Jo nog vet jag det där med veden. Den sysselsätter minsann mig större delen av året. Nu ska jag ut och hämta in mer men väntar till det ljusnar. Önskar dig en god jul och att ni inte har som vi 20 grader kallt.

Kommentarer är stängda.