Fem en fredag v 29: Tröttsamt

Så är det fredag igen och det har varit en solig och varm morgon, men nu har det mulnat till lite och enligt klart.se ska vi kunna få någon skvätt regn i dag, men SMHI håller inte med, så vi får väl se hur dagen utvecklar sig.

Det skulle ju vara skönt om man fick lite hjälp med vattningen.

Nu på förmiddagen har jag varit ute och ansat eukalyptusvidet och klippt ner de längsta skotten en aning, för den hade blivit alldeles för yvig. Det går rätt bra att klippa även de högsta grenarna för de är så mjuka så det går att böja ner dem så att man kommer åt.

Här kommer mina svar på elsamatildas fredagsfrågor:

  1. När tröttnade du senast på något? Jag kastade ut ett par fula pelargonior som jag tröttnat på att fjäska för.
  2. Vad håller dig vaken om nätterna? Tankarna på vad framtiden bär i sitt sköte.
  3. Hur bryter du en ovana? Summan av laster är konstant sägs det, så jag byter väl ut en ovana mot en annan.
  4. Vad har du gjort för mycket av i veckan? Latat mig!
  5. Vad har du inte fått göra hittills i sommar? Ännu har den där turistturen till Visby inte blivit av.

Dagens ordspråk:
Min dräng har också en dräng och lata voro de båda.

Trevlig fredag och grattis Emma!

36 reaktioner till “Fem en fredag v 29: Tröttsamt

  1. Nattliga tankar och funderingar är inte alltid av godo men det är oftast nattetid som de dyker upp.
    Vi hade tänkt oss en Gotlandstur i slutet av sommaren men så länge mitt öga inte är bra är det inte lönt att planera något tyvärr.
    Så fint du har det i din täppa!

    Kram

    1. Jag hoppas att ditt öga läker nu, så att du slipper flera behandlingar. Hösten på Gotland, när de flesta turister åkt hem, är en fin tid här.
      Kram

  2. Dagarna och veckorna går så fort, tyckte nyss att det var helg.
    Vacker bild på din trädgård. Förstår att det går åt en hel del vatten där och regnvatten är ju det bästa för blommorna.
    Önskar dig en trevlig helg.
    Kram!

  3. Jag drömmer väldigt mycket om nätterna. Lika jobbigt som att ligga och grubbla egentligen. Grubblet blir väl till en dröm.
    Det är skönt att vara lat när det är sommar 😀
    Trevlig fredag, kram!

    1. Visst är det gott att lata sig och sitta i skuggan och njuta av sommarvärmen. Det har vi nog gjort oss förtjänta av. Kram

  4. Din trädgård är verkligen en liten oas Ingrid. Förstår att det kräver mycket omsorg och vatten för att få den så fin.
    Jag har väderapparna Klart, SMHI och yr.no. Det är roligt att jämföra och här så pass nära Norge spår yr.no oftast bättre än de båda andra. Dessutom mäter SMHI temperaturen för Karlstad på flygplatsen som ligger högre och ett par mil norrut. Det stämmer aldrig med vår verklighet, vilket yrs mätning en knapp km från oss gör.
    Ja ja, vädret är ett intressant samtalsämne. 😉
    Hoppas nu att din turistesa till Visby blir av snart.
    Varm kram 🥰
    Gigi

    1. Jag brukar också kolla på yr.no och tycker ofta att de har bäst prognos. Jag måste se till att jag kommer iväg nästa vecka. Kram

  5. Vi kom hem från en liten tur till andra sidan och såg då att det var alldeles svart ovanför Eksta – trodde vi! Men…inte 17 har det kommit nåt regn här ännu, men SMHI har en kvart på sig att uppfylla löftet!!
    KRAM/Susie

  6. krukväxter som inte svarar på fjäsk förtjänar inte bättre än att åka ut! jag har en gammal porslinsblomma och en gammal clivia som inte förstått sin uppgift. de får stå kvar bara för att de är så gamla och bladverket är grönt och fint. men en blomma? nej, det blir det inte tal om! usch! så otacksamt

    1. Jag härbergerade mammas gamla doftranka i 18 år och började bli riktigt trött på den trots att den blommade lite då och då, men nu har den gått vidare till min dotter, så ännu hänger den med.

  7. Ja, regn väntar vi också på, men det ser inte ut att komma något på länge här, vilken vädersight man än tittar på! Det är så tråkigt när blommorna vissnar nästan direkt efter att de slagit ut!
    Lata sig har vi väl all rätt att göra efter ett liv med arbete och barn, men det är svårt, när man ser saker som behöver göras. Det är ju därför vi har anlitat en städfirma.
    Ha det gott, kram, Monica

    1. Det blev inget regn här heller, så jag fick dra upp slangen i kväll och vattna. Visst ska vi unna oss att vara lite lata. Vi har väl slitit en hel del under ett långt arbetsliv. Kram

  8. Det är väldigt varmt och fuktigt fortfarande, när jag tittar på väderappen dröjer tydligen regnet. Det är bara att vänta!

  9. Regn behövs verkligen, här lyser det med sin frånvaro. Lata sig är inte dumt, jag är väldigt bra på det 😉 Trevlig helg!

  10. Trist att ligga vaken o oroa sig för framtiden…
    Jag följer helt devisen att lasternas summa är konstant, jag slutade röka, och ack så lätt det var att börja tugga på något istället, chips, popcorn, salta kex, kanske inte lika farligt men ändock väldigt onyttigt. Har provat tugga på morötter också..haha, det var inte lika gott men minst lika knaprigt.

    1. Jag lyckades sluta röka för en herrans massa år sedan och nog är det så att en och annan godispåse ersatt ciggen.

  11. Tyvärr finns det all anledning att oroa sig för framtiden. Den oron ligger som en våt filt över själva livet. Däremot tror jag att man måste få unna sig att lata sig en hel del. Tyvärr hinner jag inte vara så lat som jag skulle vilja. Jag gillar din rutin att ligga i solstolen och lyssna på sommarpratet.

    Hoppas du sover gott nu. Klockan är över halv två och jag är vakne, en inte på grund av grubbel utan för att jag sovit på kvällen

    Kram

    1. Dig kan man verkligen inte beskylla för att vara lag. Det är full rulle hela tiden tycker jag.
      Vid halvtvå sov jag säkert gott!
      Kram

  12. Oroar mig också för framtiden … nattliga tankar som gör det svårt att somna …
    Så fin din lilla trädgård är … och blommor som det ska fjäskas för är inte roliga!
    Önskar dig en bra lördag!
    Kram

  13. Jag har en känsla av att endast de verkligt lastbara påstår att summan av lasterna är konstant 😉

    Jag har aldrig varit på Gotland, men det skulle vara roligt att komma dit någon gång, men helst inte under den värsta turistsäsongen. Det skulle vara intressant att se Visby ringmur och någon av de gamla kyrkorna.

    1. Gotland och Visby gör sig nästan bäst på hösten. Vi har milda och sköna höstar och kommer man inte alltför sent är det en hel del öppet även efter turistsäsongen. Andra halva av augusti-början av september är perfekt.

  14. Det är en dygd att kunna lata sig – bravo!
    Oro och framtidstankar håller mig också vaken ibland, tyvärr.
    Svaret på fråga nummer 3 gillar jag också.
    Och så hoppas vi att du får komma till Visby ännu i sommar.
    Kram!

  15. Inser att jag borde följa ditt goda exempel och hiva ut en eller annan övervintrad pelargon. Att lata sig och låta knoppen jobba är helt rätt 🙂

  16. Ja du har så rätt, man byter nog en ovana mot en annan… Min dräng hade också en dräng har jag i mitt ordförråd med. Men då påpekar jag det för andra 😂

Kommentarer är stängda.