Vilken överraskning!

Vi fick en riktigt härlig midsommarafton med sol och varmt och gott väder. Jag låg i solstolen och njöt en stund efter lunchen och sedan flyttade jag mig till framsidan där jag fortsatte att läsa 1794.

När solen försvunnit från uteplatsen drog jag upp slangen och vattnade rabatterna och det visade sig vara riktigt bra, för i morse när jag tittade ut fick jag en riktig överraskning. Plastslangen från stupröret låg helt utrullad och när jag kollade regnmätaren hade vi fått 6 mm. Då gjorde ju min vattning ännu större nytta. En kontroll på SMHI:s radarblixt visar att nederbörden nog kommit vid 2-tiden i natt.

IMAG2749

I dag på midsommardagen är det mest mulet, men varmt och skönt. Det är lite svårt att veta hur man ska klä sig, men jag satsar på jeans i alla fall och får väl klä om mig om solen skulle titta fram.  Jag hade ju tänkt att det ska gå att ligga i solstolen och lyssna på Sommar i P1. Om nu Greta Thunberg är något att lyssna på? Hon ska få en chans i alla fall och dagens ordspråk tillskriver jag henne.

Nu vänder det! I dag, lördagen den 20 juni 2020 kl 21.44, infaller sommarsolståndet och vi går återigen mörkare tider till mötes. I Stockholm kommer dagen att vara hela 18 timmar och 39 minuter lång. Det känns lite vemodigt, men det tar ett tag innan man börjar märka förändringen och vi har mycket sommar kvar.

Dagens ordspråk:
De sanningar som vi inte vill höra är nyttigast för oss att lyssna till.

Ha en riktigt skön midsommardag!

16 reaktioner till “Vilken överraskning!

  1. Än orkar jag inte tänka på mörkret utan njuter vidare av ljusa sommarkvällar! Men visst går det snabbt när det väl börjar…

    Kram och god midsommardag!

    1. Man får förtränga tankarna på mörkret, för det känns nästan som om sommaren just börjat. Det tycker jag nästan varje midsommar. Kram

  2. Du fick en fin midsommar med värme som du gillar.
    Så gott med regn som behövs önu för det är väldigt torrt.
    Vi hade också sol och väldigt varmt med 28 grader i skuggan och det är inget jag gillar.
    Idag lite moln och kanske regn.
    Kramar från oss

  3. Här nere var vi lite mer förberedda på att det skulle komma regn och precis som ni, så fick vi 6 mm. Och det skulle komma mer idag, men än så länge har vi en svag sol bakom slöjmoln. Men varmt!
    Dagens sommarpratare orkar jag inte lyssna på – fick lite för mycket Greta Thunberg när hon var i ropet…
    Ha en skön fortsättning på dagen, kram, Monica

    1. Vi har bara 22-23 grader i skuggan, så det är behagligt. Även här ska det kunna komma lite regn. Kram

  4. Det var verkligen en ljus natt i natt – uteliggaren låg och lyssnade på sjungande fåglar och hade svårt att hitta sömn. Här är torrt, torrt och hett, hett, efter 27 millimeters åskregn på torsdag förmiddag. Här är det bara att sitta inne, temperaturen är över 25 med en liten, liten bris i trädtoppparna. Och det är den tjugonde idag, dags att fotografera trädgården. Det brukar bli ca 250 bilder varje gång…

    1. Här är det inte så varmt att det stör på något sätt. 22-23 grader pallar i alla fall jag för utan problem.
      250 bilder, det var inte dåligt!
      kram

  5. 👍Tummen upp för Greta som så lungt och sakligt framför hur vi bör tänka och göra.
    Tyvärr är det svårt för mänskligheten att tänka om. Det ser vi nu tydligt vid pandemin, där många tycks tänka, ja,ja bara jag får göra det jag vill så.
    Och så rätt som hon sa att det är inte de människor som lider mest av klimatförändringen som har åsamkat den.
    Musiken var fin och passande till hennes lågmälda ton.
    Ha en fortsatt bra helg. Kram

  6. Hoppades på regn här också, men av det blev inget.
    Ja, nu vänder det, men som sagt, det tar ett tag innan vi märker av det 🙂 Om ett halvår är det jul och sen är det snart sommar igen 🙂
    Ha det gott!
    Kram

  7. Härligt att ni haft så fint väder, men lite regnskadar inte heller.
    Här har det varit betydligt mer regn än sol, men nästa vecka ska bli bättre, hoppas jag.
    Önskar dig en fin söndag!

Kommentarer är stängda.