Jag brukar säga…

…att det är svårt att odla rhododendron på Gotland och talar då av egen erfarenhet. När jag var barn försökte mamma sig på det med dåligt resultat. Busken planterades i en stor kruka och sköttes om på alla tänkbara sätt på sommaren och på vintern togs den in. Visst blev det en och annan blomma, men inte var det någon större prakt.

Ett år fick jag för mig att jag skulle ändra om i några rabatter på Stenstugu. Det var två runda rabatter på framsidan där det stått några buskar som inte fick nåd längre. Jag grävde bort dem och all den gamla jorden och så åkte jag till Lind´s växthus och köpte ny specialjord lämpad för rhododendron och två buskar med fina knoppar. Jag kan bara säga att det inte blev något långvarigt projekt. Ibland får man helt enkelt inse sin begränsning.

IMAG2668
Det finns de som kan konsten. Fotot taget på Ekvägen i dag

Dagens ordspråk:
Människan lever inte av ord allen, trots att det ibland händer att hon får äta upp vad som sagts.

16 reaktioner till “Jag brukar säga…

  1. Den sorten av ljuslila rhododendron som du visar, är nog en mera ”vild” sort. Här nere finns just sådana i var och varannan gammal trädgård.
    Vår ena granne har en jättebuske, som är säkert 5 m hög och ännu vidare och som nu står i full blom!
    Man ska nog hålla sig till de växter som kan trivas i den jord man har, men ibland ser man ju något, som man så gärna vill ha…
    Vi har ju sandjord och ändå har jag rosor…
    Ha det gott, kram, Monica

    1. Den här busken är jättestor, jag tror att det bara är hälften med på bilden. Så bra att jag fick en förklaring. Tack för det!
      Kram

  2. Det finns tydligen många sorters rhododendron. Har jag förstått av odlingarna här på bostadsområdet.
    Du har så bra ordspråk! Gillar såna där tänkvärda saker.
    Trevlig söndag! Kram!

    1. Ja, det finns många sorter och den här är nog en äldre variant. Kul att du gillar ordspråken! Kram

  3. Ingen regel utan undantag alltså men man kan inte lyckas med alla växter. Här trivdes de inte heller.

    Kram och god söndag!

    1. Azaleor och rhododendron vill väl ha ungefär samma förutsättningar, om jag inte missminner mig. Kram

  4. Det är nog en park rhododendron och dom är väldigt tåliga. Hade flera stora buskar när jag bodde i huset men i min trädgård går det inte. Söderläge och torrt .
    Ha en fin kväll

  5. Det fanns redan rhododendron vid huset där vi bodde förut och jag läste om hur knepigt det kunde vara, men de växte på. Vid något tillfälle skulle det grävas ner nånting där och jag tittade ut och såg hur grävmaskinisten bara hade grävt upp den lite snabbt och sen grävde en ny grop och lyfte ner den. Det gick det också, trots mina tvivel.

  6. Gotland har nog lite för högt pH för rhodondendron. Men lyckas man bara sänka surhetsgraden så borde det väl gå bra.
    Här hos Fia och U finns det mängder med rhodondendron i olika färger. Men vi får se hur det går med kajplöken hon skickat efter från någon på Gotland. Den vill ha högt pH och just nu är jorden bara neutral med pH runt 7. Vi skickade efter varsin pH-mätare för ett tag sedan. Jag har planer på att försöka med rhodondendron vid stugan nästa år. Så får vi se hur det går…

    Kram

    1. Det blir spännande att se och du lyckas garanterat bättre än jag gjorde.
      Ha en fin måndag! Kram

  7. Jag har faktiskt försökt med både rhododendron och azalea, med halvdåligt resultat. Det hjälper inte att man byter all jord till ”sur” (lågt Ph-värde) rhododenronjord, efter något år så kommer kalken tillbaka med vatten som sipprar in från omgivningen och buskarna växer dåligt – eller dör. Ska man göra en sån plantering så behövs nog en jättebortgrävning först plus sen en ordentliga avgränsning….. 😦
    Men, jag måste fråga vad det är för tjusigt hus du har som header och var ligger det någonstans!?
    KRAM/Susie

    1. Jag fodrade ändå groparna med plast och vattnade bara med regnvatten, men man måste nog ha en rejäl torvbädd för att det ska funka. Man kan ju se hur de gjort i Botaniska trädgården t e x.
      Kram

Kommentarer är stängda.