Vi har en hög – Ferrante

Det körde ihop sig när jag var och fick nya vinterdäck i november, för just den dagen blev det ett långvarigt strömavbrott. Jag hade en tid inbokad på verkstaden för att få de nya däcken monterade och dem fick jag på, men jag ville ha nya sommardäck också och dem hann de inte åtgärda, eller rättare sagt, jag hann inte vänta, för jag hade en tid att passa på Hemse vårdcentral.

– ”Vi ringer när de är klara.”

Ingen ringde, men det är klart att det var mitt i värsta ruschen med däcksbyten så jag tog det med ro. Sen blev det helg och jag tänker på mina sommarhjul då och då, men det är ju långt till våren. I dag, den här första riktiga vardagen efter jul ringde jag dock och frågade efter dem.

– ”Ja, vi har en hög”, fick jag till svar. ”Men jag tror inte de är klara. Vi ringer.”

Och nu är det dags för service påstår Golfen! Det kan den känna sig snuvad på, för i år får den nöja sig med ett byta av motorolja.

Så är de åtta avsnitten av Hennes fantastiska väninna slut, men flera medier rapporterar att det kommer en andra säsong, som ska baseras på bok nummer två i Neapelkvartetten; Hennes nya namn. Jag hoppas verkligen det, för jag tycker att det varit en helt fantastisk serie. Jag har läst alla böckerna och jag har sett den här serien förut, men kan inte få nog. Nu är jag inne på att läsa om böckerna.

Någon recensent skrev att serien saknar driv och det kanske den gör och jag vet precis vad Åke skulle ha sagt: ”Den är för seg”, men ändå är den väldigt spännande och berörande. Ingen kan väl glömma Lila´s reaktion i slutscenen av det sista avsnittet när den hatade Marcello dyker upp på hennes bröllop (och dessutom i de handgjorda skorna), trots att Stefano försäkrat att han skulle se till att rivalen inte skulle komma. Det var en så naken förtvivlan över  Stefanos svek, så man kände direkt, att det där blir inget lyckligt äktenskap. Det kommer Lila aldrig att förlåta! Måtte det vara sant att en fortsättning följer!

Nu ska jag börja plocka undan det juligaste och så ska alla de ordinarie dukarna strykas. De har legat till sig i klädkammaren sedan jag tvättade dem före jul.

 
Dagens ordspråk:
Barn gör som du gör, inte som du säger.

16 reaktioner till “Vi har en hög – Ferrante

  1. Asch då, jag har ju missat att följa serien, såg bara första avsnittet. Nu får det bli Play-visning av alla avsnitten. Hur kunde jag missa?
    Kram

  2. Dom enda serierna jag följer är Farmen (som jag kommer följa slaviskt) och så en engelsk thriller som började sent igår kväll med två avsnitt – och som var ”hemskt” bra. Sen är det en på lördagar också med en otroligt bra irländsk skådis – glömt namnet just nu – men serien är obehaglig och dessutom baserad på verkliga händelser så jag har ännu inte sett del två. Har den inspelad och ska se den dagtid…..
    KRAM/Susie

    1. Farmen har jag inte sett sedan han från Tofta var med. Jag som är mycket ensam gillar att utforska SVTPlay och där finns mycket intressant och så slipper man ju reklamen.
      Kram

  3. Jag har läst den men inte sett den tyvärr. Bara bra att den är långsam tycker jag för ibland är problemet med serier att tempot är för högt. Idag har jag varit ute och gått i solen och fått lite ljus. Känns bra nu att Broder B med Fru bor en km bort så man kan gå dit på förmiddagskaffe. Idag bjuder dom på hemgjord pizza så jag får gå en gång till. Bra för kroppen.

  4. Haha, jag var tvungen att hoppa över det sista du skrev, för jag har bara hunnit till avsnitt 3 i serien och jag vill ju inte veta slutet!
    Lite grått här idag igen, men det får bli en kort promenad i alla fall!
    Ha det så bra, kram, Monica

    1. Jag har just suttit och läst vad som hände efter slutet av sista avsnittet.
      Grått har vi också i dag och nu är det redan dags att tända utebelysningen och få sig lite eftermiddagskaffe.
      Kram

  5. Jag tyckte inte alls om böckerna men kanske borde jag se serien i stället…

    Det var en faslig tid det tagit med däcken men visst, våren är fortfarande långt borta!

    Kram och god kväll!

    1. I dag har jag suttit och läst början av bok nr 2, Hennes nya namn. Jag var tvungen att se vad som hände efter bröllopet….
      Kram

  6. Första tanken som dök upp när du berättar om däcken som inte var klara var Macken … tv-serien med bilverkstaden. Mannen som väntade på sin bil fick också vänta och att de skulle ringa … 🙂
    Tittar just nu på serien i Play och visst är den bra, men lite för långsam emellanåt …
    Ha en bra dag!
    Kram

  7. Oj, däcken har hamnat i en stor hög med andra däck. Nej, de har nog ordning på vilka som är dina förhoppningsvis.
    Bra med Golfar, de kan prata och att få som den vill, varför då? Det får ju inte vi heller jämt.
    Men ibland.
    Den serien har jag inte sett.
    Ha det bra och kram till dig.

  8. Den serien har jag missat. Får kanske tag i den när vi är i Spanien.
    Vilket strul med däcken, ska väl inte behöva vara så svårt. Lycka till!

Kommentarer är stängda.