Det blåser friska vindar….

…men jag har trots det varit ute en vända till fots. Jag tog vägen genom skogen och till Konsum tur och retur i rask takt, men när jag kom runt hörnet vid Konsum höll jag på att flyga iväg. Det var attans vad vinden tog i.

Igår eftermiddag satte jag mig och läste fortsättningen om Elena och Lila.

Efter det dramatiska slutet på bröllopet åker Stefano och Lila på bröllopsresa till Amalfi och redan i bilen på väg dit är ett präktigt gräl igång, som slutar med att Stefano ger henne en örfil och på bröllopsnatten får hon genomlida en regelrätt våldtäkt.

När de återvänder hem från Amalfi kommer Lila insvept i en sjal som döljer ett blått öga, en sprucken läpp och armar fulla av blåmärken. Stefano har försökt kuva henne, men han har lyckats dåligt, för hon var fortfarande lika stursk.

De ordnar en fest för vännerna när de varit hemma ett tag, men  Elena är inte medbjuden. ”Varför?” frågar hon sig gång på gång, men hon får förklaringen när hon träffar Lila. ”Jag ville inte att du skulle se mig så här”, säger hon och sakta växer sig deras vänskap allt starkare igen. Så stark att Elena får ett rum i den fina lägenheten där Stefano och Lila bor och där får hon sitta och plugga i lugn och ro. Och nu får hon läslusten tillbaka efter att ha skolkat från skolan under en lång tid.

Jag måste nog läsa några kapitel i dag också!

Dagens ordspråk:
Med en bra början är halva jobbet gjort.

20 reaktioner till “Det blåser friska vindar….

  1. Eftersom jag streamar så läser jag inte
    Här regnar det och nu vill jag verkligen få vinter här i norr

    1. Jag har läst alla fyra böckerna och sett serien, som är baserade på den första boken, en gång tidigare. Nu har jag börjat om på bok nr 2.

  2. Har också tagit min vanliga promenad idag! Jag gick genom strandskogen västerut och sedan hemåt på stranden, då fick jag vinden i ryggen! Men det blåste inte mycket här.
    Jag hoppar över bitarna du skriver om Elena Ferrantes bok, för jag vill inte gå händelserna i förväg, Jag har bara sett tre avsnitt än…
    Ha en skön kväll, idag börjar ju Sveriges mästerkock!
    Kram, Monica

  3. Verkar vara en bra bok. Här är grått som vanligt och jag har hållit mig inomhus. Alla julsaker är nu bortstuvade. Kram

  4. Jag har nog inga planer på att läsa om böckerna.
    Här blåser det också så man knappt kan gå upprätt. Men så attans milt +8 grader i januari är ju inte riktigt klokt. – 25 hade varit mer normalt.
    Kram/Kicki

    1. Tänk att ni också har så milt. Vi har ju ofta såna här perioder vintertid, men det är extremt i år.
      Kram

  5. Vill önska dig en God Fortsättning på 2020!! Vi har varit i sommarstugan och firat nyår, så slapp vi alla smällare och raketer som vi har i massor i vårt lilla samhälle, trots alla förbud. Om fyrverkeri tycker jag inte!
    Imorgon börjar PRO aktiviteterna igen, på morgonen styrketräning och sen har jag en sittdanskurs på em. Skönt att komma igång igen, och få gamla invanda rutiner i vardagen.
    Kramar Karin

    1. Och vi har ett styrelsemöte på fredag i vår SPF-förening och årets första månadsmöte på måndag. Jullovet är slut!
      Kram

  6. Jag läser (läs: lyssnar) lite då och då. Jag är inte helt trollbunden av någon bok just nu.
    Började plocka bort adventsljusstakarna idag i min tvättstugerunda.
    Kvällskram!

    1. Jag har småplockat jag också, men juldukarna är kvar och adventsljusstakarna och utebelysningen också.
      Kram

  7. Det var inte många minuter sol på resan hem. Mest regn och rusk. Det är skönt att vara hemma hos katterna igen och vi ska strax sova.
    Kram

  8. Har inte läst de böckerna eller sett dem som serie! Verkar spännande och olustigt. Tänker på det du skriver om svek och våldtäkt!
    Vi hade det väldigt blåsigt igår. Idag lite lugnare och gluggar i molntäcket! 🙂
    Fick lite energi av det.
    Kram Gunilla

    1. Miljön är fattigkvarteren i Neapel i början av 50-talet och där levde man under svåra och ibland hopplösa förhållanden. Syditalien led svårt under den tiden och det färgar givetvis de här böckerna. Men de utspelar sig under lång tid, så alla får det så småningom bättre.
      Här har det inte funnits några gluggar i molnen i dag.
      Kram

Kommentarer är stängda.