Fem en fredag v 7 – Avkoppling

Det är en ganska solig och fin fredag. Jag håller på med städning, mattorna är ute för vädring, en blomma är omplanterad och nu återstår dammsugningen. Ryggen tycker dock att det vore bra med en paus, så här kommer Fem en fredag:

Dagens tema i Fem en fredag som elisamatilda valt den här veckan är Avkoppling. Fler som grubblat över de här frågorna hittar du bland kommentarerna i elisamatildas inlägg.

1. Hur kopplar du av på bästa sätt?
Nu är jag väl ganska avkopplad hela tiden, men läsning betyder avkoppling för mig. Jag kan inte ligga och läsa på kvällarna, för då somnar jag, men som pensionär är jag ju så lyckligt lottad att jag kan sätta mig med en bok mitt på dagen. På sommaren älskar jag att sitta ute och läsa, i solen om det inte är för varmt och annars i skuggan. Det är total avkoppling.

2. Är du bra på att vara ledig?
Det tycker jag nog, även om ledigheten ibland känns ganska ensam och trist. Jag har nog skrivit det förut, men jag vill citera en nu avliden släkting som alltid sa: Livet är som bäst när det är arbete och möda.

3. Vad gör dig stressad i en avkopplad miljö?
När man inte kan släppa tankarna på något olöst problem. Då kan miljön vara helt perfekt, men man kan ändå inte njuta av den.

4. Använder du dig någonsin av skärmfria tider?
Visst blir det skärmfria tider ibland, men inte medvetet och organiserat. Tv, dator eller mobil är för det mesta i närheten.

5. När kände du dig som mest avkopplad sist?
Igår kväll när jag satt och halvsov framför tv:n.

P1070546

16 reaktioner till “Fem en fredag v 7 – Avkoppling

  1. De här fem frågorna är helt underbara, jag har tänkt delta nån gång själv men det har ännu inte blivit av.
    Kul att kunna kommentera på den här bloggen, har haft problem med blogspot och blogger.
    Kram!

  2. Ja, som du säger, så är man ju avkopplad mest hela tiden som pensionär, men mest avkopplad är jag nog när middagen är avklarad vid 19.30-tiden och man slår sig ner vid TV:n och en stickning eller virkning. Läsa böcker gör jag mest när jag lagt mig, då kan det bli en dryg timmes läsning. Och det är ju total avkoppling!
    Nu ska dammvippan fram här också…
    Ha en fin fredag, kram, Monica

  3. Koppla av, det är väl det mesta jag gör nu för tiden. Men ibland är det lite stressande även att vara lat
    Ha en lat och skön helg!
    Kram

  4. Själv kopplar jag allra bästa av i en solstol på stranden men självklart måste en bok följa med. Vilken fin bild på dig.

    Kram och ha en härlig fredag!

    1. Tack för din kommentar. Du kommer säkert att få tid att sitta och njuta av läsning du också. Jag var 21 när jag blev mamma första gången. ♥

  5. Vilket fint och avkopplande foto där du sitter med en bok! Passar ju perfekt till temat! Jag läser också rätt mycket, även om jag ibland kommer in i perioder när jag har svårt att hitta något jag gillar. För jag vill variera läsandet, plocka lite olika gobitar, sura, salt och söta. Just nu läser jag en kinesisk författare, är nog den första för mig. Annorlunda, men lättläst. Trevlig helg

    1. Jag är periodare. Det kan gå ganska långa tider utan att jag öppnar en bok och sen kan jag sitta och läsa varenda dag.
      Nu senast läste jag Alex Schulman och fyra av hans böcker på raken. Så bra!!!
      Trevlig helg själv!

  6. Visst är det skönt att vara pensionär … lite väl lugnt ibland, men ändå skönt. Säger som Paula – så fin bild på dig där med boken. Ja du var söt där på bilden som lite yngre också 🙂

Kommentarer är stängda.