Koppla ner? / Minutrar

Det var varmt igår! Vid lunchtid hade vi 25º ute i skuggan och 24º inomhus. På förmiddagen blev det inte så mycket uträttat. Jag gick och plockade, vattnade lite både ute och inne och satt på terrassen och löste korsord tills det var dags att laga lunch.

Det ska ju vara bra med lite extra salt när det är varmt, så gårdagens lunch fick bli matjesill. Tyvärr hade jag ingen gräslök hemma, men det gick bra ändå.

Efter maten monterade jag upp ett parasoll och la mig i solstolen under det och lyssnade på torsdagens Sommar i P1. Det var ju tur att jag hade min uppkopplade apparat, så att jag kunde lyssna på Jonas. Utan den hade jag ju varit tvungen att sitta/ligga inne. 😉

Jonas Gren

Författaren om de uppkopplade apparaternas makt över våra liv och beslutet att koppla ner.

Foto Mattias Ahlm

Han var jättebra och han sa så mycket klokt om hur vi låtit oss manipulerats till att göra oss beroende av våra datorer och kanske främst av de smarta mobilerna. Jag är inte bättre än någon annan, men jag sätter i alla fall mobilen i vilolägen under natten. Den är påslagen och ligger på nattduksbordet om jag skulle behöva den, men alla uppdateringar är avstängda nattetid, så den är tyst och snäll. Först vid åtta-tiden på morgonen blir det lite pling och plong igen. Jag gillar min mobil och har inga som helst önskningar om att koppla ner, men visst är jag medveten om att även jag gjort mig väldigt beroende av den och ser till att den alltid är i närheten.

Han berättade också om en intressant undersökning gällande om vi tror att vårt scrollande och kollande på mobilen är störande för andra eller inte? Nu kommer jag inte ihåg siffrorna exakt, men ungefär 25% tror att det kan vara så. Men när man ställer om frågan och undrar om man själv blir störd av andras duttande med sina mobiler, svarade över 70% att det är så.

Vara hur det vill med det, men det finns en sak som jag blir lite småirriterad på ibland, det är när en person, som är ute och går med barnvagn, ”rattar” barnvagnen med en hand och ser ut att strunta totalt i barnet och i stället har blicken riktad ner på mobilen, som man håller i den andra handen. Det retar mig lika mycket varje gång jag ser det.

Jonas var trevlig att lyssna till, så visst får även han 👍.

I dag är det fredag, solen lyser och värmen stiger. enligt SMHI ska det bli 27º i dag.Jag ska ta en snabb städrunda på förmiddagen och i eftermiddag ligger jag lågt och förmodligen i skuggan. Dagens sommarpratare, Carolina Dybeck Happe, låter intressant, men först av allt är det dags för elisamatildas fem fredagsfrågor, i dag med rubriken Minutrar.

1.Vad hinner du alltid på fem minuter? Kamma till mig.

2.Vad tar bara fem minuter men känns betydligt längre? Plocket med disken.

3.Hur många minuter snoozar du? Fem, tio minuter kanske.

4.Vad får en timme att kännas som tio minuter? Daterandet.

5.Vad skulle du vilja slippa lägga en enda minut på? Jag håller med elisamatilda, städningen hade det varit skönt att slippa.

Trevlig fredag!