Stadslollan, Målarjobb, Fem frågor.

Nu är det den tiden på våren då jag under några minuter får ducka för en skarp solreflex från huset mitt emot, när jag sitter och ser på teve. Igår provade jag att fälla markisen , men det funkade inte och det är ju samtidigt lite mysigt när kvällssolen strålar in från öster och lyser upp vardagsrummet. Reflexen är bara kvar några minuter och om några veckor är den helt försvunnen igen, för att inte komma tillbaka förrän nästa vår.

Helt plötsligt lyste det en jävla jättelampa rätt i facet på en. Det var solen!”  sa Stadslollan Lena Nyman och jag säger detsamma.

I dag har det varit solsken hela förmiddagen, men nu vid två-tiden har det börjat mulna till. Jag har jobbat som målarmästare i dag och är mycket nöjd med min prestation, för det var verkligen behövligt att få lite träolja på det uttorkade och grånande vindskyddet.

Efter lunchen oljade jag in den andra sidan mot grannen till och nu är jag färdig. Det är skönt att få klara av sånt där man gått och funderat på ett tag. Alternativet var bilstädning, men det kan jag roa mig med i morgon eller någon annan dag.

Fem frågor om Trevligt tycker elisamatilda att vi ska svara på den här veckan.

  1. Vad är det trevligaste någon sagt till dig i veckan? Vilka snygga glasögon du har, är det ok om jag skaffar likadana?
  2. Hur gjorde du veckan lättare för någon? Jag kan just inte komma på något.
  3. Vad fick dig att le? Hudson och Rex – onsdagens tv-progam på 7:an. Rex kan jag inte motstå!
  4. Vad är ett trevligt möte du haft från veckan? Jag fick en pratstund med en bekant när jag var ute på en promenad i skogen.
  5. Vad är en trevlig kväll för dig? Något gott att äta och dricka och ett trevligt program på teve.

Dagens ordspråk:
Man ska inte sälja skinnet förrän björnen är skjuten.

Trevlig torsdag!

19 reaktioner till “Stadslollan, Målarjobb, Fem frågor.

  1. Att olja olika saker är ett arbete som jag gillar för man ser direkt ett mycket tydligt resultat. Bra blev det verkligen och skillnaden stor. Städa bilen kan du alltid göra en annan dag.
    Något gott att ära och dricka hör definitivt till en trevlig fredagskväll!

    Önskar dig en fin sådan!

    Kram

  2. Ja, om jag skulle välja mellan att olja ett vindskydd eller att städa bilen, så hade jag definitivt också valt att olja! Städa bilen är ju SÅ tråkigt! Här gör maken det gudskelov!
    Vi har tydligen samma väder som ni numera. Vi hade också en solig förmiddag, men fick lite regn i eftermiddag!
    Och jag är säker på, att du gjort livet lättare för någon i veckan, kanske bara genom att prata lite med någon ensam människa…
    Då önskar jag dig en trevlig kväll med något gott att äta och dricka!
    Kram, Monica

    1. Här har det varit skapligt i eftermiddag också men lite småmolnigt. Pratat med ensamma människor har jag gjort i dag under målningen. Fyra ensamboende grannar har varit och inspekterat vad jag höll på med. Nu ska jag se vad jag ska hitta på till kvällen. Kram

  3. Så fint det blev med nyoljat. Här behövs det målas, men det får vi lov att leja hjälp för.
    Hudson och Rex har jag aldrig sett på. Maya blir ju galen när hon ser en hund, eller annat djur, på TVn.
    Kram/Kicki

    1. Hudson och Rex går på onsdagskvällarna och före det är det också ett hundprogram ”Hundar utan hyfs”, men jag förstår att de programmen inte passar om Maya blir galen.
      Kram

  4. Så fint det blev när du oljat! Jag lämnade in bilen på städning häromveckan och sen har jag inget att olja in heller…

  5. Visst är kvällssolen så vacker och skön då den hittar in till oss efter en lång och mörk vinter ❤
    Komplimanger är trevliga att få – vi måste minnas att själva också ge sådana till våra vänner. Och ibland upplever jag som du – hittar inte svar på alla frågor fastän de kan te sig enkla.

  6. Jag håller nog med dig i det mesta Man gör sig en bra dag på bästa vis, om inget annat dyker upp.
    Jag har haft en fin fredag med mig själv och nu väntar slafen.
    Kram!

  7. Den där jävla strålkastaren lyser på mig vid halv åtta på morgon, rakt på mitt huvud i sängen! Föredrar mulna morgnar…

    1. Jag har tjocka gardiner för sovrumsfönstret, så morgonsolen stör mig inte speciellt mycket. Kram

  8. Rex är verkligen en favorithund. Har dessvärre innte TV7, men kanske kommer serien tillbaka på svt.
    Ha en trevlig lördag!
    Kram

  9. Jodå, känns igen, här har vi fula persienner att ta till när solen står som bäst rakt i nyllet ovanför vår tv.
    Alltid skönt när underhåll är klart, känner liknande efter städning här fast jag föredrar nog att olja in ett vindskydd. 😉

    Ha en underbar afton.

Kommentarer är stängda.