Första måndagen i maj

Det är en solig och fin dag, men som vanligt så blåser det. Jag har rensat upp lite bland mina krukväxter och när jag skulle gå ut med avfallet fick jag se att det varit en väldigt intensiv fart på morgonflygandet.

Som vanligt har jag varit lite nervös innan mitt lilla träd (hakuro nishiki), börjat knoppas, men nu är det på gång i alla fall och fullt av knoppar har det satt. Det kommer säkert att bli vackert i år också!

Bloggvännen Carita tycker ju att vi ska muntra upp oss med en glad bild på måndagarna och det här får bli mitt bidrag, för den gör i alla fall mig glad.

Nu är det snart dags för lunch och i eftermiddag ska jag agera deklarationskonsult. Har man inte fått uppskov med sin deklaration är det sista dagen i dag att lämna in den vare sig man gör det via nätet eller stoppar den i brevlådan. Annars riskerar man att få betala förseningsavgift och det kan ju vara lite onödigt. Min egen klarade jag av första dagen det gick att göra det på nätet och det har blivit lite av en sport att göra den då.

Dagens ordspråk:
Man ska inte kasta bort den gamla kvasten förrän man ser vad den nya duger till.

Glad måndag!

14 reaktioner till “Första måndagen i maj

  1. Nej, någon förseningsavgift är man inte road av alls så jag är nöjd med att jag kom till skott igår.
    Ditt träd ser både hopp- och knoppfullt ut så det blir säkert vackert även i år.

    Kram och glad måndag!

  2. Strålande sol här också och nästan ingen vind alls, så nu är det strax dags för en promenad! Deklarationen har jag också skickat in för länge sedan, det är ju numera bara att underteckna i stort sett.
    Ha en fortsatt skön början på maj, kram, Monica

    1. Tack Monica! Jag hoppas att värmen snart kommer. Försökte sitta ute och läsa en stund efter lunch, men det var för kallt i snålblåsten. Kram

  3. Så nöjd att jag som du deklarerade direkt när man kunde! Fint med allt som knoppas.
    Glad måndagskram!

  4. Det var premiär för den tidiga kivradeklarationen för mig i år, så jag har hunnit få tillbaka och för min man var det första året vi kunde telefondeklarera, så det var skönt att ha det gjort. Och visst var vinden kall i dag, jag har ju i princip uppsatt hår men efter en promenad ute var det knappt att man kunde kalla det så.

    1. Visst är det smidigt med deklarationerna nu, i alla fall när man inte har något mera komplicerat. Jag längtar verkligen efter lite värme och är så trött på isande vindar. Jag försökte sitta ute och läsa i dag, men det gick inte.

  5. Tack för att du är med i Glad måndag! Bygger nu upp ett bättre inlägg som jag alltid kan länka till för att visa vilka av er som ofta är med, eller då och då.
    Glad fortsättning på maj månad!

  6. Uppenbarligen tuktade du inte ditt lilla träd för mycket. Det kommer ju massor med nytt grönt.
    Maten ni åt hos Eva på valborg såg verkligen gott ut, får nog googla på den rätten.
    Kram/Kicki

    1. Det var riktigt gott. Jag trodde först att hon gjort plommonspäckad fläskkarré, men det var det inte. Kram

  7. Så många knoppar du har på trädet. Deklarera gjorde jag som du så det är klart. Sol och vindstilla idag så vi har njutit i trädgården.
    Kramar från oss

    1. Jag skulle önska att det kunde bli lite vindstilla här också. Nu går det inte att sitta ute p g a isande vindar. Kramar till er!

Kommentarer är stängda.