Vita tisdagen / Selfie nr 15 / Bonde söker fru

Ännu ett konstigt namn på en av dagarna i Stilla veckan, som nog från början hört till fastlagen. Fettisdagens bulle gjord på vitt mjöl och med vit grädde lär ha givit dagen dess namn. .

Klimakteriehäxan är ihärdig och utmanar oss även denna vecka. Här kommer mitt försök:

1. Min utsikt hemifrån: Har ingen utsikt

2. Älskad LP: ”Ti Fa Bella L’amore” (låtarna på den här LP:n satt jag och skrålade med i på italienska så gott jag kunde. Jag älskade den, fast i den här versionen har han förstört en del låtar med förändrade melodier. Jag tror att LP:n finns kvar på Stenstugu någonstans. )

3. Husmanskost: Ett kok kroppkakor (populärt hos både gotlänningar och sicilianare.)

4. Stilikon: Rodebjer (med förnamnet Carin, som inte bara är en duktig designer utan dessutom kommer från Klintehamn.)

5. Tidigt eller sent: Rätt sent (har varit morgontidig, men tillåter mig att nattracka lite nu) 

6. Smycke: Tiara (…skulle jag använda ibland om jag hade någon)

7. Favoritgodis: Aladdin

8. Aldrig på min tallrik: Njure (inte här hemma i alla fall, för jag har aldrig tillagat det)

9. Där har jag faktiskt varit: England (två gånger till och med)

10. Konstnär: Derkert (Siri som bland allt annat hon har gjort, även har målat i Östermalmstorgs tunnelbanestation)

11. Hörvärt: Tankar för dagen (P1 sent på kvällen)

12. Efterrätt: Nyponsoppa

Och ”failet ei systeme” höll i sig hela kvällen igår, så jag kunde inte se det utbud av kanaler som Telia Lagom annars bjuder på. Som tur är har jag en smarttv, så jag såg på SvtPlay och Netflix i stället, men jag missade ju castingen av Bonde söker fru.

Det programmet har jag inte sett på många år, men i år måste jag ju göra det, för hos den gotländske bonden Kristian Gustafsson var SPF Klinteorten på besök i maj 2017 och han var otroligt sympatisk.

Dagens ordspråk:
Inget ont som inte har något gott med sig.

Trevlig tisdag!

22 reaktioner till “Vita tisdagen / Selfie nr 15 / Bonde söker fru

  1. Ni löser det lika snyggt varje gång måste jag säga! Njure ligger aldrig på en tallrik här hemma oavsett vem som lagat den. Inälvsmat fungerar bara inte tyvärr. En kroppkaka hade jag däremot inte tackat nej till!

    Kram och god tisdag!

    1. Njure är väl igen favorit, men jag har ätit det på restaurang någon gång och å smakade det bra. Kram

  2. Där fick du ihop en fin fläta med lite mer upplysningar om dig! Men visst har du utsikt – jag tycker att det ser så mysigt ut när du har visat bilder från ert område!
    Njure har jag lagat EN gång och vi fick kasta alltihop, för det luktade starkt av urin…
    Kul att du hat träffat den gotländske bonden, i ”Bonde söker fru”, han gjorde ett mycket sympatiskt intryck, tycker jag!
    Jag gillar dom programmen, fast de har gått i många år nu!
    Ha en bra dag,kram!

    1. Utsikt känns som något man ser uppifrån över nejden, skogen, vattnet, inte bara rakt ut genom fönstret. Jag är glad över att jag bor på bottenplan, men saknar utsikten jag hade från balkongen och fönstren på andra våningen på Stenstugu.
      Bonden var otroligt sympatisk när vi var där och det bästa var den omsorg och kärlek han verkade ha för korna, trots att de är så många. Jag fick en känsla att ha såg dem som individer och inte bara som produktionsenheter.
      Kram

  3. Många LP-skivor har man ju haft extra kära under sin levnadstid men nu är alla sålda, fick en liten förmögenhet för dem och de låg ju ändå bara i en garderob och samlade damm.

    Utsikt har vi ju här över skog bla, var väl därför vi fastnade för denna lägenhet för så många år sedan.

    Tillönskar dig en fin tisdagskväll.

    1. Visst ar det roligt när man samlade på de där skrivorna med sina fina omslag. Jag vet inte riktigt vad som finns kvar på Stenstugu faktisktl
      Ha en fin tisdagskväll du också!

  4. En fin fläta a la Ingrid 🎀
    Lyssnade lite på italienaren. Gillade italiensk musik förr, gärna lite pop.
    LP och EP och kassettband har haft sin tid.
    Bonde söker fru, jag har väl tittat ibland.
    Inga inälvor på min tallrik men gärna kroppkakor😋mums!
    Kram 🤗

    1. Ja, tänk så utvecklingen har gått. Jag kommer ihåg radiogrammofonen som vi hade hemma när jag var barn. Då var det 78-varvare som gällde.
      Kram

  5. Det där fixade du bra, fick in dina kroppkakor också.
    Men visst har du utsikt, för du sitter ju inte utan fönster.
    Kram/Kicki

  6. Såg programmet igår och Kristian verkade ju riktigt trevlig. Fast å andra sidan går ju dom flesta det. Dom är naturligtvis tvungna att visa upp sitt bästa jag, annars är det inte några som vill träffa dom….. 🙂
    KRAM/Susie

    1. Jag såg avsnittet där han var med i dag och han är sig lil. Det ska bli spännande att se hur det kommer att gå för honom. Kram

  7. Vilken härlig selfie. Jag köpte kroppkakor för ett tag sen, men jag gillade det inte alls. Så intressant att Carin Rodebjer är från Klintehamn. Det visste jag inte.Haha! Vardagen blir kanske lite roligare om man bär en tiara. Kram

    1. Kroppkakor ska man göra själv, då blir de bäst.
      Hennes bror arrenderade vår jord när Åke la av med jordbruket och föräldrarna känner jag väl.
      Kram

  8. Du fick ihop en fin fläta. Har ätit njure på restaurang flera gånger och det är gott gillar även lever. Kroppkakor äter jag inte. Tänk så olika vi är.
    Kramar från oss

  9. Vilken ljuv musik du bjuder på, italienska är det vackraste språket jag vet! Hade nog gett mig på att försöka lära mig om jag hade lite mer energi…
    Jag är kluven inför Siri Derkert. Hon är en duktig konstnär, men vackert är det inte. Eller, det ligger förstås i betraktarens ögon…Njure måste tillagas med kärlek och kunskap men jag måste erkänna att jag hellre äter det än kroppkakor. Har inte någonstans funnit kroppkakor som är så goda som jag tycker de borde vara. Inte ens när jag var på Öland…
    Nu hör jag en låt på din LP som på engelska heter Countryroad, kul!
    Ha en skön påsk på öjn!

    1. Visst är italienska ett härligt språk och Nicola de Baris version av Counryroad gillar jag verkligen. Ha en fin påsk du också!

  10. Länge sen jag åt njure, för länge sen köpte jag kalvnjure ibland om det fanns, men det var inte helt enkelt att putsa den, minns jag. Dina blå blommor i går var väldigt vackra!

    1. Tack Ylva! Den här tiden dominerar verkligen den blå och i viss mån den gula färgen bland både odlade och vilda blommor, men nu kommer tulpanerna, så snart blir det andra nyanser i rabatterna.

  11. Fin selfie! Njure – nej tack, Aladdin – ja, gärna … Rodebjer – mer än gärna! Och tankar för dagen missar jag ofta men när jag lyssnar brukar det vara hörvärt. Tack för detta!

Kommentarer är stängda.