Vad är det med Klintehamn?

Det har varit en solig och fin måndag, men ganska kyligt. I morse var det en aning vitt av frost och jag hade -0,5º utanför köksfönstret.

När det nu var så fint väder gick jag ut i täppan och fortsatte att klippa ner perenner och grävde upp de sista dahliorna. Nu står knölarna i en kasse i mitt förråd i väntan på en ny vår. Den ena rabatten var redo för några nya tulpanlökar, för det var inte mycket med dem i våras.

Glad i hågen marscherade jag iväg till Suderviljan efter lunchen för att köpa några förpackningar med lökar. De ska stå mot det röda planket, så jag hade en plan för vilken sort jag skulle ha, eller färgen i alla fall. Men nej! De hade inga lökar i år, så det var bara att fortsätta promenaden till Konsum, som inte heller hade några.

Vad är det med det här samhället?! Ska man behöva köra 2 mil till Hemse, eller åtminstone till Gahms i Fardhem för att få tag i lite höstlökar?

Först tänkte jag ta bilen och ge mig iväg direkt, men nu har jag beställt på nätet i stället. Bra rabatt var det på dem och fraktfritt blev det också. Om en vecka ska de vara här, så nu finns det hopp för lite vacker blomning till våren, trots att Klintehamn svek mig.

Dagens ordspråk:
Kärleken skyler trasiga skor och lappade byxor.

Trevlig fortsättning på måndagen!

16 reaktioner till “Vad är det med Klintehamn?

  1. Det är verkligen tråkigt när servicen försvinner och att man behöver köra långt för att handla vissa saker. Tur att nätet finns att tillgå.

    Kram och glad måndag!

  2. Några blomsterlökar har jag aldrig sett i vår vanliga matvaruaffär, men vi har Vellingeblomman mindre än en mil bort, så dit får vi köra.
    Här återstår mycket trädgårdsarbete än, men vi har inte haft någon frost, så det mesta är grönt och fint än.
    Grått o småkallt idag, men har i alla fall gått en promenad; det känns bra!
    Ha det så bra, kram, Monica

    1. Här har det alltid funnits fröer på våren och lökar på hösten i livsmedelsaffärerna och givetvis på Suderviljan, som är en handelsträdgård, men inte i år….
      Det har varit en fantastisk fin dag, men i morgon väntar vi regn.
      Kram

  3. Det blir säkert vackert, tur att du kan planera så! I dag när jag var på promenad såg jag en kommunal kvinna, som planterade lökar i en rabatt och då tänker man på våren…

  4. Jag ska åka iväg idag och se om jag hittar några lökar jag gillar. Det är så härligt när de börjar komma upp på våren. Kram

  5. Jag förstår din frustration. Jag gillar fysiska butiker. Men odla.nu är en näthandel jag kan rekommendera. Både lökar och annat har jag köpt där.
    Ha en fin dag!
    Kram

  6. Bra att det finns att köpa på nätet, men trist att de inte finns i affärerna.
    Jag hade också planer på att sätta ner lite lökar, det finns i alla fall på Granngården, men där var dom inte billiga, så jag avvaktar lite till, dom brukar sälja ut för halva priset på slutet.
    Kram/Kicki

    1. De jag köpte var rabbaterade med 26%. Jag får väl se om jag kommer till Hemse eller Visby någon gång om jag gjort en bra eller dålig affär. Kram

  7. I väntan på en ny vår – verkligen väntar på att knoppar ska slå ut, blommor likaså, värmen komma tillbaka. Men lite får vi allt vänta till.
    Får se fram emot hyacinterna till jul!

Kommentarer är stängda.