Fem en fredag v 24 – Dagens ord

Det är ännu en mulen och blåsig dag som inte lockar till vare sig det ena eller andra. Jag tror att jag får ta och dra igång med lite fredagsstädning, fast det lockar inte direkt det heller.

Här kommer
i alla fall elisamatildas fredagsfrågor:

1. Vilken är din relation till begreppet ”gröna fingrar”?
Är inte ”gröna fingrar” något som står för en person som är outtröttlig när det gäller odlingar och inte låter sig nedslås i första taget?

IMAG2712
Schersminen börjar blomma

2. Vad skulle du vilja ha i din drömträdgård/balkong?
Nu är det inte aktuellt längre, men medan jag hade en stor trädgård drömde jag alltid om en damm, men det blev ingen.

3. Hur kryddar du helst din mat?
Salt och peppar; både vit, svart, krydd och citron och hettar till det med sambal oelek ibland.

IMAG2699
Se vilken stam gullregent har!

4. Vad för typ av växter gillar du bäst?
Det beror ju på; går jag i en botanisk trädgård är det oftast träden som imponerar och här på Gotland har vi enormt vackra vägrenar som man verkligen kan njuta av. Annars är det väl de sedvanliga säsongsblommorna.

IMAG2711

5. Om du fick sätta ett namn på en växt, vad skulle det vara?
Nu skulle jag ju hitta på något spirituellt, men drar till med Odvaldsörten, för här växer pipört vild lite varstans.

Dagens ordspråk:
Retar du upp dig på ting som är små så är du väl inte större än så.

Trevlig fredag!

32 reaktioner till “Fem en fredag v 24 – Dagens ord

  1. Härligt med din förklaring för ”gröna fingrar” så har jag verkligen inte tolkat det, för mig är det någon som får vad som helst att leva genom bara att vara närvarande =) Hahaha, men så är det, jag är lite avis på dem med gröna fingrar!

      1. Hej, Tittar in på försök för att kolla om det fungerar. Håller på att återuppliva bloggen, men tyvärr försvann alla på min blogglista. Hade glömt alltihop då den legat i träda i ett par år. Trevligt inlägg hos dig idag, det där med gröna fingrar säger min omgivning att jag har. Ja, kanske. Pysslar om blomona varje dag. Har haft stora trädgårdar tidigare, men nu har jag balkongen full och tycker det är roligt med blommor. En fråga: Hur ska jag få bilden att bli långsmal till min header? Har du tid att svara vid tillfälle. Önskar en skön helg. kram

        1. Kul att du tar upp bloggen igen. Bilderna till min header ska vara 2000×800 jag gör dem så i ett bildbehandlingsprogram, men man kan ladda upp hela som den är sedan beskära dem så att de passar. Jag vet inte vad du har för tema, men om du går in på Anpassning och Bild för sidhuvud, så står det säkert där hur stor bilden ska vara.
          Lycka till och hör av dig om du får problem. Kram

  2. Gröna fingrar har du ju sagt att jag har, men jag vet inte? Jag tycker att det är kul att jobba i trädgården och jag gillar växter!
    Roligt att pipörten är så vanlig på Gotland – här är det nästan ingen som vet vad det är! jag gillar den, men som du säger: Den sprider sig lätt!
    Ha en fin fredag, kram, Monica

    1. Det man tycker är roligt gör man nog som regel bra och du har säkert gröna fingrar.
      I Visby växer den på sina ställen mellan gatan och husväggen där det inte finns någon jord, men nog kan där stå en stor och tjusig buske pipört
      Kram

  3. Vilken bra förklaring till ”gröna fingrar” och ett bra namnval dessutom. Själv skulle jag gärna vilja ha ett växthus men vi har ännu inte kommit till skott men vem vet…

    Kram och god fredag!

    1. Jag hade ju ett litet växthus på Stenstugu, bara 4 kvm, men det var väldigt roligt. Det kan jag rekommendera!
      Kram

  4. Fin förklaring till gröna fingrar och ditt blomnamn gillar jag.
    Du skulle ha skaffat ankor, då hade du haft en damm 😉
    Solig kram!

  5. Det är så trevligt att läsa dina svar på fredagarna. Jag tror inte jag skulle hitta på nåt att svara om jag deltog i sån utmaning.
    Kram/kicki

  6. Jag gillar det där med Odvaldsörten! Man kanske skulle kalla nån växt för Stjärnarveblomman, det skulle både innehålla namnet på där vi bor och sen vårt eget efternamn, inte så dumt egentligen. Men vilken växt skulle jag kalla för det…..!? Måste ju vara nåt som det är mycket av här hemma. Jo nu vet jag, den jäkla bellisen!!
    KRAM/Susie

    1. Bellis är det verkligen gott om i år. Jag stod just och funderade på om jag skulle ta fram gräsklipparen, men jag tror jag väntar tills i morgon. Kram

  7. Det där med trädgårdsdamm har jag också drömt om men insett att den kräver rätt mycket arbete så det är avskrivet. Jag får titta på vackra bilder med dammar i stället och beundra dem jag ev. ser i verkligheten. Här har dammsugaren varit framme idag och så tog jag en promenad nu efter eftermiddagsfikat.
    Kram

    1. Ja det kräver nog en hel del jobb om en damm ska vara någon prydnad. Jag fick till en ordentlig städning i dag. Tvättade t o m köksmatta. Kram

  8. En damm hade varit min dröm också om jag hade trädgård. Nu får man nöja sig med sjöarna runt omkring. Trevlig helg

  9. pipörten ser fin ut. tror inte att jag sett några sådana i min omgivning. väntar på att min schersmin ska börja blomma. och jasminen också. jag förvånar mig över hur växterna vandrar omkring på egen hand i min trädgård. de inser väl att jag inte har hågra gröna fingrar. och jag låter dem hållas. bara de trivs

  10. Fantastisk stam på gullregnet! Visst kan man verkligen förundra sig över växtligheten ibland.

  11. För mig har en person med ”gröna fingrar” alltid inneburit en som alltid lyckas med att odla växter och dessutom har stort trädgårdsintresse. En som lyckas med att få pelargoner att blomma om efter vinterförvaring tycker jag t.ex. det stämmer på.
    Kram från Ingrid

    1. Vi får väl se hur det blir med blomningen i år. De blommade så länge de stod inne, men sedan de kom ut ser de lite bekymrade ut…..
      Kram

    1. Jag försöker och jag är ganska envis, även om jag får inse mina begränsningar.
      Ha en fin söndag du också! Kram

Kommentarer är stängda.