Syrenernas tid och Coronanytt

Det har varit en ganska molnig torsdag. Jag satt ute och läste en stund på förmiddagen, men det blev nästan kallt. När jag ätit lunch började jag ta hand om en strykhög som legat till sig ett tag, men när jag kommit nästan halvvägs kom Bosse med handel och då satte vi oss ute och pratade en stund. När han gått plockade jag in handeln och fortsatte stryka och när jag var färdig med det gick jag ut på en promenad.

Det tar emot lite! Jag känner av en höft och jag blir lite pustfull, men jag är ju envis, så även om jag kortade av rundan lite var jag ute väl en timme i alla fall. Doften av syrenerna är helt fantastisk och de blommar som bäst nu och det gör blåelden också.

IMAG2652
På vägrenarna står blåelden i blom

avdelare42Coronanytt:

TG-Laeger-28Region Gotlands rapport, publicerad 2020-06-04 14:39 visar att 1 nytt fall av coronavirusinfektion har konstaterats, vilket innebär att totalt 87 personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19 på Gotland.
För närvarande vårdas ingen person med sjukdomen covid-19 på Visby lasarett. Sex personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit på Gotland sedan i mars 2020.

Helagotland.se meddelar att Regeringen har gett besked om att det under sommaren inte längre kommer att vara några restriktioner kring resande inom landet. Stefan Löfven meddelade beslutet under en presskonferens på torsdagen.

Vice statsminister Isabella Lövin (MP) säger att restriktionerna kring besöksförbud på äldreomsorg, kring max 50 personer i folksamlingar, på barer och restauranger samt restriktionerna för personer som är äldre än 70 år kommer att ligga kvar.

Vi 70+are fick inget sommarlov utan ska fortsätta hålla oss isolerade. 😦

 Dagens ordspråk:
Det möjliga är det som tar lite tid. Det omöjliga är det som tar lite längre tid.

22 reaktioner till “Syrenernas tid och Coronanytt

  1. Asch då! Det innebär väl att jag och Berra inte bör åka till Gotland i augusti.
    Utställningen är ju inställd, men vi har en bokad stuga (samma som förra året)
    ”Pustfull” det var ett ovanligt uttryck.
    Även hos oss blommar syrenerna, även liljekonvaljerna, som sig bör slår dom ut till Mors Dag.
    Kram/Kicki

    1. Det är så trist, men man får ju göra vad man kan för att inte bli smittad.
      Liljekonvaljer plockade jag till Mors dag, precis som vanligt.
      Kram

  2. Nu när restriktionerna är upphävda så får vi ser hur det blir. Men det fanns väl inget annat alternativ med tanke på att utländska turister är välkomna hit.
    Här har det varit soligt hela dagen men nu kom plötsligt molnen.

    Kram och god kväll!

    1. Nej, de kunde nog inte göra på något annat sätt. Det är bara att hoppas att det inte blir en ny våg av viruset. Här har varit molnigt hela dagen. Kram

  3. Nja, folk verkar ju inte kunna uppföra sig utan sitter tätt, kramas och kindpussas. Jag blev lite chockad av det jag såg i Stockholmstrakten.
    För min personliga del känns det skönt att man får resa. Det innebär att jag inte behöver bryta mot något när jag reser mellan Växjö och stugan. Nästa gång är efter att resandet blivit fritt.
    Var rädd om dig Ingrid!
    Kram

    1. Det kan ju inte vara resandet i sig som är farligt, men vi får väl se vad ett mera avslappnat förhållningssätt för med sig.
      Jag försöker faktiskt tänka mig för och bete mig vettigt. Kram

  4. Jag hade planerat att denna sommar skulle jag göra ett återbesök på Gotland eftersom jag tillbringade mina sommarlov där som liten. Sista gången var när jag sommarjobbade en sommar på 70-talet. Tyvärr blev det dödsfall i familjen så det blev ett abrupt och kaotiskt avsked av både tonårstiden och den fina ön och resa hem.
    Fast jag kommer en annan sommar då man kan njuta fullt ut istället och tillbringar sommaren kvar här i Norge på min lilla ö.
    Ha en trevlig fortsättning på sommaren och jag ska fortsätta att längtansfullt titta på dina fina bilder och läsa bloggen:)

    1. Det är nog klokt av dig att avvakta med det där återbesöket, men jag hoppas verkligen att du kommer ett annat år. Jag hoppas kunna inspirera dig! Kram

  5. Här blev det också en timmes promenad, jag stavade men Björn gick utan. Märkte att ngt var på väg, lågtrycket. Det var mulet och när jag kom hem hade barometern ändrat sig till ostadigt. REGN BEHÖVS HÄR!!!
    Kram och en fin kommande helg.

  6. Åh, er blåeld! Jag minns fortfarande dessa mängder med blåeld vi såg när vi körde runt på Gotland för en massa år sedan. Helt ljuvligt!
    Här är syrenerna nästan överblommade nu, faktiskt.
    En timmes promenad är mer än jag orkar med för närvarande; har besvär av artos (?) i höftlederna.
    Ännu så länge inget regn, men hoppet lever!
    Allt gott, kram, Monica

    1. Blåelden är verkligen fin och det kom som en överraskning att den redan blommar så rikligt. Nu hoppas vi på regn i dag, me ännu skiner solen. Ha en fin fredag! Kram

  7. Syrener och blåeld så vackra och doften från syrener är ju magiskt! Tyvärr står de inte inne så bra. Såg blåeld ute på en skärgårdsö härom dagen!
    Idag har vi regn – helt ok!
    Trevlig helg Ingrid!
    Kram.

    1. Ja, syrener är verkligen härligt och blåelden likaså. Jag hoppas att det ska komma lite regn här också i dag.
      Kram och trevlig helg själv!

  8. Bra ordspråk.
    Fast det känns jobbigt så är det bra att kunna komma ut i friska luften och gå en promenad. Jag tänker ibland, nu går det inte, men jag är som du kanske, lite envis.
    Så vackra blommande växter du visar på dina härliga bilder.
    Då jag såg bilderna ifrån demonstrationen i Sthlm igår, så undrar jag ju hur det står till hos en del. Men, jag hoppas ändå fortfarande att folk använder sitt sunda förnuft och är försiktiga, för det är en hemsk sjukdom.
    Sköt om dig.
    Varm kram.

    1. Ja, det är en hemsk sjukdom, men det finns många som struntar i att skydda sig. Det verkar som om de tror att de är odödliga.
      Kram

Kommentarer är stängda.