Glad måndag efter en trevlig pingst

Pingsten 2026 blev en fin helg och vi fick ju ett härligt pingstväder! Förr minns jag att man talade om pingstregn, men det fick vi inte se något av, nej sol och värme blev det.

På pingstafton gick jag ut på en skön Klinterunda på eftermiddagen och på kvällen var det bra program på TV. Jag såg först Karin af Klintbergs dokumentär ”Kungen och jag” och den var bra (även om musiken/ljudet som ackompanjerade den var plågsam). Hon har under två år intervjuat vår kung Carl XVI Gustaf. Direkt efter hennes program såg jag Falkenbergsrevyn, där man i slutet hade en sketch där man också intervjuade ”kungen”. Det kändes nästan lite respektlöst, men jag skrattade så att tårarna rann.

Även igår på pingstdagen var det vackert väder och jag låg ute i solstolen ett bra tag på förmiddagen och efter lunchen gick jag ut på en promenad. Precis när jag kom ut ångrade jag att jag inte tagit en tunn jacka på mig, men det blev varmt och något behov av jacka fanns inte, inte ens ute på hamnen. Jag hade ställt in mig på att jag skulle ta en kopp kaffe och en kaka på Hamncaféet, men de hade inte en endaste liten kaka och erbjöd mig inget alternativ, så jag blev sur och gick hem igen.

I dag borde det ju egentligen varit Annandag pingst, men i stället är det en helt vanlig måndag och då tycker ju Carita att vi ska muntra upp oss med några trevliga bilder, så här kommer några från min pingstdag.

Jag gick genom Barkan
Google säger att det här är en prydnadsapel och då får jag väl lita på det. Enormt vackert är det i alla fall.
Grisslan vaktar infarten till Klintehamn
Karlösbåten är redo för en ny turistsäsong

Sängen är bäddad, kläderna är på, frukosten är avklarad och tvättmaskinen är laddad med det jag solkat ner förra veckan. Nu återstår bara att vattna blommorna både ute och inne, så är den här måndagsförmiddagen i hamn.

Glad måndag!

Veckans foto – #65

Pingstdagen är här och det är en solig dag med behagliga 15º nu på förmiddagen, men det blåser som vanligt. Jag har några foton över från den gångna veckan, så i dag tänkte jag var med Veckans Foto, utmaningen som Nacka 144 håller i.

Nu har gullvivan gjort sitt för i år.
Carbonara blev det en dag i veckan och portionen var så stor så det räckte till två mål.
Benen behöver lite sol om man ska våga visa sig i shorts. Det var en härlig dag och jag ville nästan inte gå in, men jag hade ju annat att göra än att bara ligga och slappa.
Jag gjorde mig beredd att ta emot den ”kontinentala värmen” och plockade fram parasollerna. Det lilla på gräsmattan, kryper jag under när jag ligger i solstolen, så att jag inte ska få för mycket sol i ansiktet. Det andra står på terrassen och är bra att ha om man vill sitta ute och läsa eller lösa korsord.
I dag vajar flaggan över Odvalds. Det blåser, så den hade snott sig runt stången när jag kom ut för att se om den var hissad. Vi får väl hoppas att ”flaggmannen” tittar till den under dagen.

Ha en fin Pingstdag!

Hoppa på tåget – Sköna Pingst (på Odvalds)

Gårdagen ordnade till sig riktigt bra, för även om jag tyckte att det var lite svalt på förmiddagen blev det riktigt skönt fram på dagen, så när fredagsstädningen och lunchen var avklarad la jag mig ute i solstolen och njöt av värmen en stund. När jag fått nog av det, gick jag ut på en Klinterunda och när jag kom hem igen tog jag en vända runt här på Odvalds, för i dag vill lokförare Åke att vi ska Hoppa på tåget och se oss omkring i ett pingstfagert Sverige.

Det är en solig och varm pingstafton och helagotland.se pratar om ”kontinental hetta”, vilket lär innebära att det ska kunna bli en bra bit över 20º. Vi får väl se hur det blir med det, men just nu vid halvtiotiden har vi 15º utanför mitt köksfönster.

Här kommer Sköna Pingst på Odvalds 2026

Här finns en grill och det händer någon gång under sommaren att den används, men inte är det ofta. Jag har koll på vad som händer där, för min uteplats ligger i mitten rakt fram bakom den runda spireabusken.
En härlig samlingsplats med blommande syrener och även här finns det en grill.

Glad Pingst!

Pingstdagen och Glad Måndag

Det blev en ganska molnig pingstdag, men det blåste i alla fall inte så mycket, så när jag morgonpysslat färdigt, tog jag bilen och åkte en vända till skogen där jag brukar hitta liljekonvaljer, men jag fick inte se några den här gången heller, däremot hittade lite annat längs vägen.

Sedan åkte jag till kyrkogården i Fröjel och hälsade på Åke en stund och på hemvägen tittade jag in på Stenstugu också

Eftersom det började bli dags för lunch, stannade jag till vid Kustgrillen och köpte en portion Krow Pad. Den sorten har jag aldrig smakat förut och kommer nog inte att köpa den flera gånger, men mätt blev jag i alla fall och det var en stor portion, så den räcker i dag också, men då ska jag piffa upp den lite.

På eftermiddagen tog jag mig en promenad. Vädret var hyfsat, så det blev en ganska skön Klinterunda.

Nu börjar de gula rosorna vid Åbrovägen att blomma

Fram mot kvällen började det regna lite lätt och det regnade ännu när jag gick och la mig och i dag har jag tömt regnmätarna på 13 mm. Det var verkligen ett välbehövligt regn och nu skulle det gärna kunna få bli lite värme, men det verkar trögt att få någon fart på sommaren i år.

Den här måndagsmorgonen har det också kommit några stänk, det blåser och det är bara 13º, men molnen skingras då och då, så det kanske ordnar sig. Jag har börjat dagen med att bädda rent och nu jobbar tvättmaskinen.

Bloggvännen Carita tycker ju att vi ska muntra upp måndagsmorgnarna med någon trevlig bild och jag hade hoppats på att kunna visa en bukett liljekonvaljer i dag, men det får duga med fotona från gårdagens promenad.

Glad måndag!

Veckans foto #15

Igår var shortsen och linnet på ett tag, men i dag är det jeans och långärmad tröja som gäller, för Pingstdagen 2025 börjar med mulet väder, 14º och lätt regn och även i natt har det kommit någon mm. Jag hade tänkt åka och se om liljekonvaljerna vuxit till sig något, men det får jag nog ta och avvakta med.

Åke, Nacka 144 står för söndagarnas utmaning och meningen med den är, att man ska visa max 5 bilder, tagna under veckan som gått. För min del är fotona tagna under en promenad i Visby i torsdags, då jag tog bussen till Visby och sedan gick från Östercentrum ner till lasarettet för ett besök på ögonmottagningen.

De röda kastanjerna på Östercentrum blommar så vackert nu
En fin rabatt på Klinttorget
Blåregn på Nygatan
En färja är på väg ut
Nästan framme vid Norderport

Trevlig pingstdag!

Glad Pingst!

Igår på nationaldagen var det mulet och regn i stort sett hela dagen och jag höll mig inne och pysslade med lite av varje. I regnmätare kom det dock bara måttliga 3,5 mm. Fram mot kvällen började jag se på en av dessa brittiska kriminalserier, som det är så gott om. Den här gången hette kommissarien Thomas Lynlye och hans inspector Barbara Havers. Jag låg så skönt i tv-soffan och det ena avsnittet efter det andra rullade förbi och helt plötsligt var klockan 23:45. Va nästan 12?!

Nu var läggningstiden för länge sedan passerad, så jag snabbade mig i säng. Fast det hade jag inte så mycket för, för det var omöjligt att somna. Normalt somnar jag ganska omgående, även om jag vaknar till efter några timmar. Men i natt var det tji! Dessutom började jag ligga och tänka på hur det gått för barnbarnet Edoarde och hans svensexa under kvällen. Jag skulle kunna påstå att jag inte sov någonting i natt, men givetvis gjorde jag det….

I dag tycker lokförare Åke att vi ska illustrera flagga i ord/bild. Igår vajade det ju flaggor överallt på samhället och här på Odvalds också, men pingsafton är ingen flaggdag, så på Odvalds är det fritt från flaggor i dag.

Fast jag har i alla fall en liten flagga i köksfönstret och den får vara hissad tills vi har klarat av både pingst och midsommar.

Pingsten har förlorat lite av sin charm i och med att annandagen försvann tycker jag. Nu är den som vilken lördag/söndag som helst, men den har varit en stor bröllopshelg. Åke och jag gifte oss pingstafton den 20 maj 1961, så det var tidig pingst det året.

Den här pingstaftonen har det varit en solig och fin morgon, men nu fram på förmiddagen mulnar det till igen. Vi får väl se vad dagen bjuder på? Det är i alla fall nästan 15º i skuggan, så en förmiddagspromenad skulle sitta bra.

Glad Pingst!

Pingstdagen 2024

Solen skiner, det är runt 18º nu på tidiga förmiddagen och det är nästan vindstilla. Förutsättningarna är verkligen goda för en riktigt härlig pingstdag. Jag har just kommit ur duschen och när håret är fönat ska jag sätta mig ute och njuta.

Sen väntar trevligheter, för jag är bjuden till Stenstugu på grillunch. När ändå bilen går ska jag ta mig en sväng upp på kyrkogården med lite blommor. Åke och jag har bröllopsdag i morgon.

Pingstafton 20 maj 1961
Pingst på Odvalds och paradisäppelträden står i sin vackraste blomning

Ha en fin pingstdag!