Vilken överrasking….

…jag fick igår! Jag pratade med äldste sonen i lördags och vi bestämde att de skulle titta in hos mig under söndagen, men inte kunde jag ana att jag skulle få ännu en omgång årsdagspresenter. De hade kaffebröd med sig, en fin chokladask, en blomma och skraplotter.

På kvällen såg jag bland annat på Mästerkocken och avslutade söndagens pass framför tv:n med Barnmorskan i EastEnd.

I dag är det måndag och solen tittar fram lite försiktigt mellan tjocka gråa moln och så ser det ut att bli resten av dagen också och det är väl kanske inte så konstigt för i dag den 29 september infaller hösten.

I Allnakku kan man läsa om den här dagen, då Mikael har namnsdag: Mikéli är den helige Mikaels dag, som förr hölls i större helgd, men ännu är en märkesdag att räkna med. Då har hösten kommit, skörden bör vara bärgad och husdjuren bör vara inne, åtminstone på nätterna.

Glad måndag och Grattis Mikael!

Trevlig söndag och Glad måndag

I dag har vi måndag igen, en blåsig och småmulen måndagsmorgon med bara 13º. Det är tur att jag har en trevlig söndag att tänka tillbaka på och bilder som passar till Caritas Glad måndag, för igår var jag bjuden på lunch till Stenstugu igen och det kan ju knappast bli bättre.

Det var en solig och varm dag, men väldigt blåsig och innan jag åkte dit tog jag en vända upp på kyrkogårdarna. I Klinte var det fullt med bilar på parkeringen utanför församlingshemmet och jag fattade först inte varför, men så kom jag på det, det var ju kyrkovalets sista dag igår.

I Fröjel var det betydligt lugnare. Där gick jag i ensamt majestät runt en vända innan jag gick och hälsade på Åke.

Sen var det dags att åka till Stenstugu och Eva bjöd på en härlig lasagne och Theresia hade med sig en god chokladkaka till efterrätt. Så mumsigt!

Alba har fått några vindruvsklasar

På hemvägen körde jag in till Coop och bytte till mig en ny triss, vilken var en nit, så nu är det roliga årsdagsskrapandet slut. Fast helt lottlös blev jag inte igår heller, för jag hade förning med mig hem från Stenstugu.

Även jag fick vindruvor plus en portion lasagne och så riven parmesan, direktimporterad från Sicilien, riven och färdig bara att fylla i burkarna för vidare befordran till frysen. ♥

Glad måndag!

Söndag och Glad måndag

Det blev en väldigt trevlig och välsmakande söndag som vanligt på Stenstugu, även om delar av familjen inte kunde vara med, då en höstförkylning utbrutit.

Lilla Alba gav mig en påse med en ask choklad och ett kuvert med trisslotter och i morse när jag skrapade den första årsdagstrissen vann jag 60:-. En alldeles utmärkt början på dagen!

Det här fotot passar ju bra till bloggvännen Carita måndagsutmaning. Det är alltid roligt att vinna, även om vinsten inte är så stor.

Tack alla barn och barnbarn och lilla Alba för ett trevlig årsdagsfirande!

Det mulnade till mer och mer under söndagen och ett tag efter det att jag kommit hem började det regna och det regnade på ganska rejält. Innan jag gick och la mig var jag ute och tömde mätarna på 22 mm och i dag på 16, så totalt fick vi 38 mm i helgen. Det var ett gott tillskott, men jag ångrar att jag inte klippte gräset i lördags när det var uppehållsväder.

I dag är det också ganska mulet, men solen tittar fram då och då. Vi får väl se vad dagen bjuder….

Glad måndag!

Trevlig 85-årsdag / Glad måndag!

Det blev inte så mycket firande igår, för delar av familjen är bortrest och Eva o Claudio kom hem från Sicilien under natten till söndagen, men det blev ändå en hel del som gjorde 7 september 2025 till en riktigt fin dag. Nästa söndag träffas vi och firar på allvar.

Blommor fick jag ju redan i fredags och nyckelgömman från Carina och Bosse var ju också en årsdagspresent.

Eva och Claudio kom hit med Siciliengodis på förmiddagen

Sönerna ringde och det gjorde mina båda systrar också och hälsningarna via FB droppade in under hela dagen, 62 vänner var det som tänkte på mig igår via FB  och inte bara där, utan här i bloggen också.  Och jag fick just ett mejl om att det är mera blommor på väg till mig?

På eftermiddagen satt jag och såg ”Falkenbergsrevyn” på tv och den var jätterolig. Jag skrattade så att tårarna rann. Speciellt när ”Stordalen” dök upp som en riktig sprattelgubbe och förklarade att han hade funderingar på att köpa Gotland och döpa om Almedalen till ”Stordalen”.

Det är bloggvännen Carita som tycker att vi ska muntra upp oss med någon trevlig bild på måndagarna och härmed är uppdraget utfört.

Glad måndag!

Återfall / Glad måndag!

Söndagen fortsatte med mulet väder, men jag kände ändå att jag ville gå ut en vända, för det var ju skapligt varmt och det blåste ingenting, så på förmiddagen tog jag en vända Coop tur och retur.

Nu är smällbärshäckarna så vackra.

Jag åt lunch när jag kom hem och medan jag satt vid köksbordet klarnade det upp mer och mer, så jag satsade på en middagsvila i solstolen, men jag ville ju lyssna på något medan jag låg där, så det fick bli ett återfall i Sommar i P1. Jag valde årets sista sommarvärd, som jag annars tänkt strunta i, men man är väl inte sämre kvinna än att man kan ändra sig och det ångrar jag inte.

Av med jeansen och den långärmade tröjan och på med shorts och kortärmat och fram med solstolen. Det blev en behagliga 109 minuter, fast pratet emellanåt stördes av några konstiga ljud….😉

Foto: Mattias Ahlm

Roland Pöntinen Konsertpianisten om hur musiken kom in i hans liv och vart den lett honom.

Han var verkligen värd att lyssna på och med sin vänliga, mjuka stämma berättade han bland annat om ett äventyrligt besök i forna DDR 1989. Jag lyssnade med förkortad musik, för den musik han spelar är ingenting som jag uppskattar, men visst ska ha få👍 trots att jag slumrade till emellanåt..

Bloggvännen Carita tycker att vi ska muntra upp oss med några trevlig bilder på måndagarna, och här kommer mina bidrag till denna glada måndag den 1 september 2025. 16º är det nu på morgonen och mulet, men det klarnar kanske upp fram på dagen.

Ett välkänt motiv från utsikten i solstolen.
Höstanemonerna prunkar verkligen i år.
När det blev dags för eftermiddagskaffe satt jag mig på framsidan och njöt i solskenet.

Och hur gick det med söndagens biobesök, kanske någon undrar? Filmen började kl 19:00 och när jag kom ut i köket för att ta mig en kvällsmacka, fick jag se att klockan var 18:55. Attans! Det blev inget biobesök, men jag såg en trevlig film på TV5 i stället, Chocolat med Juliette Binoche, Peter Stormare och Johnny Depp i huvudrollerna och i regi av Lasse Hallström. Jag har sett den en gång förut, men den tål att ses flera gånger.

Glad måndag!

Söndag med Gina Dirawi / Glad måndag!

Efter en söndagsförmiddag med korsordslösning och diverse pyssel bestämde jag mig för att ta en promenad till Kustgrillen, för de hade vårrullar på menyn och det är länge sedan jag åt det nu.

Den 24 juli hade jag finbesök av Krister och Thomas, så då blev det inte av att jag lyssnade på Sommar i P1. Den dagen var det Gina Diwari som var värd och igår höll hon mig sällskap efter lunchen. Jag låg ute i solstolen, även om det inte var så mycket sol att skryta med, men jag var fullt påklädd, så det blev en behaglig timme i alla fall och jag fick vila ryggen.

Foto: Mattias Ahlm

Gina Dirawi Programledaren om en oväntad pilgrimsfärd till Mecka

Jag hade inte så stora förhoppningar på hennes sommarprat, men hon var jättebra. Speciellt beskrivning av den där pilgrimsfärden var helt suverän och hon hade ett väldigt vackert och välformulerat språk, så det var en njutning att lyssna på henne. Hon får absolut 👍. Ska du ännu lyssna på några sommarpratare och inte hört  henne, ge henne en chans!! 

Härmed avslutar jag årets rapportering från Sommar i P1. När jag lyssnat färdigt på Gina satte jag mig vid datorn en stund, drack eftermiddagskaffe och såg på tv. Just nu tittar jag på The Split på SvtPlay och på kvällen startade Sveriges Mästerkock och det vill jag inte missa.

I dag har vi en molnig måndag och så lär det ska förbli enligt SMHI. Det är 13º och blåsigt, så jag lär nog hålla mig inomhus och jag har börjat dagen med att starta tvättmaskinen.

På måndagarna är det bloggvännen Carita som står för utmaningen och jag gick ut i täppan för att se om jag kunde få till någon trevlig bild.

Vi har bevattningsförbud och uppmanas att spara på vatten, så de här stackarna får bara någon lite skvätt då och då, bara så att de överlever tills Vår Herre behagar ge dem en ordentlig skur.

Glad Måndag!

Britt Ekland, Nu är det klippt, Glad måndag!

Efter lunchen igår lyssnade jag på söndagens sommarpratare, 82-åriga Britt Ekland. Sedan borde jag väl ha gått ut på en promenad, men jag lusten infann sig inte.

Foto Mattias Ahlm

Britt Ekland Skådespelaren om hejdlös kärlek, svartsjuka makar och livet som Bondbrud.

Så snopen jag blev när programmet var slut och hon bara hunnit med de första 34 åren av sitt liv. Jag ville ju veta mer! En stor del av programmet handlade om äktenskapet med Peter Sellers, som hon var gift med 64-68. Hon var verkligen bra och jag hoppas att hon får komma tillbaka och fortsätta berätta om sitt liv och sina män. 👍

I dag har jag redan klarat av promenaden, för jag har varit hos Ida och klippt mig. Och det blir bra att få lite kortare hår igen, för nu i veckan ska sommarvärmen komma tillbaka och vi ska få upp till 25º, några dagar i alla fall.

Jag vet inte om det här fotot platsar till Caritas måndagsutmaning, så jag tar med några från dagens promenad också.

Glad måndag!