Starur nr 2

Nu är jag lite osäker på om staren redan har kommit till Gotland, men det har den gjort här i bloggen i alla fall, för den är ett av villkoren för att man ska kunna börja räkna enstaka snöbyar som starurar. Vi har haft barmark hela mars, fram tills i söndags, så den snö vi fick då måste ha varit starur nr 1. Redan igår eftermiddag hade den snön töat bort, men i dag snöar det lite lätt igen. Starur nr 2 är på gång, så nu är det bara 5 kvar innan man kan lita på att våren är här!

I dag är det första dagen då man kan lämna in 2024 års deklaration och nu är min avklarad. Det var inga märkvärdigheter alls i år, inte en enda ändring eller bilaga, så det är inte mycket att skryta med. Det var bara att godkänna den, skriva ut kvittensen och betala in restskatten, så nu har jag gjort mitt för att höja Gotlands statistik när det gäller lämnade e-deklarationer. Jag har för mig att vi låg rätt bra till förra året.

Resten av dagen då? Jag ska börja med en inventering i köket, för i dag är det ju tisdag och dags för veckohandel på Konsum.

Trevlig tisdag!

20 reaktioner till “Starur nr 2

  1. Tråkigt med snö även om det är lite. Har också gjort min deklaration och betalt restskatten.

    Nu skall vi ta en promenad.

    Kramar från oss

  2. Jodå, skickade in mitt i morse strax efter sju, fick en liten slant tillbaka, inte mycket men det räcker till en flaska fin konjak iallafall. 😉

    Tillönskar dig en fin tisdag nu. ❤️

    1. Då var du före mig, för min lämnade jag nog inte in förrän vid halvtio-tiden.
      Njut nu av konjaken! ♥

  3. Här har K också redan deklarerat, men jag vill vänta tills jag får deklarationpapperna med posten, men sedan brukar jag deklarera på nätet, precis som du.

    Solen strålar här idag och det är 6 grader varmt. Jag hade tänkt gå ut och börja kratta rabatter, men jag har lite träningsvärk/artros sedan igår, så det blir en vilodag…

    Lycka till med handlandet idag!

    Kram, Monica

    1. Jag har digital brevlåda, så det är länge sedan jag skrev ut mina deklarationspapper. och kollade av dem.
      Här har vi mulet som vanligt.
      Tack handlandet gick alldeles utmärkt och jag fick mina 5%. Kram

  4. Då är det bara fem kvar då vilket känns bra men kanske kommer inte alla varje år.

    Det är så smidigt att deklarera numera och det tycker jag är skönt. Inga konstigheter här heller vilket gillas.

    Kram och god fredag!

    1. Det diskutera vilt i dag i Radio Gotland om vad som gäller när man ska räkna starur. En del är redan uppe i 5 st. Det är ju verkligen spridda snöbyar över ön den här våren, så det varierar väldigt. Kram

  5. Tisdag ska det naturligtvis vara! Förvisso så går veckorna fort men någon måtta får det ändå vara 😉

  6. Jag har också deklarerat. Jag förberedde mig redan innan idag så det var bara en sista koll och sen var det klart. På heder och samvete och inbetalt. Smidigt emot förr!

    Trevlig tisdag, kram!

  7. Jag har inte sett några starar än, men hörde att den har setts strax utanför samhället för några dagar sen.

    Även jag har fixat årets deklaration och några kronor får jag tillbaka, vilket känns helt okej 🙂

    Kram

    1. Grattis till att du fick tillbaka lite på skatten. Så bra gick det inte för mig, men det kom inte som någon överraskning. Kram

  8. Det kom snöbyar här i förmiddags, men det blev lyckligtvis inte liggande. Dottern i Uppsala skickade bild på deras snöiga gräsmattor, det var värre. Deklarationen är klar här också, så nu väntar jag bara på mina pengar, det blir bra. Maken har ingen elektronisk brevlåda, så vi får vänta på hans papper.

    1. Då får jag väl gratulera dig till att du får en slant tillbaka. Här blev det inte något av dagens snöfall, de flingor som kom töade bort direkt.♥

  9. Här har det inte varit några starar på många år men koltrasten brukar vara den som kommer först men än har jag inte sett någon

  10. Starur, jag gillar verkligen Gotländska mer och mer.

    Deklarationen, den vill en helst bli av med så fort som möjligt, men jag får vänta med den till jag kommer hem, det ska bifogas en bilaga och sånt vill jag inte pilla på mobilen med.

    Kram

Kommentarer är stängda.