Valbyte 4 augusti

Det höll på att inte bli någon utflykt i dag för min del, för i tisdags fick jag ett anfall av kristallsjuka, men det blev inte så allvarligt och i morse kände jag mig riktigt stadig och bra igen, men jag ville ändå inte ge mig iväg ut och köra. Det ordnade sig dock. Jag ringde till vår vice ordförande Irma och hon kom och hämtade mig och min granne som också skulle med. Nu hoppas jag att kristallerna fortsätter att hålla sig lugna.

Det passade alldeles utmärkt att ta en utflykt till stranden i dag när hettan från Afrika vällde in över ön. Jag vet inte om det blev något värmerekord, men varmt har det varit i alla fall och nu vid femtiden har vi 28º.

Ett tjugotal SPF:are samlades vid Valbyte och sökte skuggan av boden och under ett stort päronträd. Det var alldeles stilla på havet, men visst anade man lite svalkande vindar då och då.

Vi hade inga speciella aktiviteter och satt mest och pratade medan vi åt vår medhavda matsäck. Vi hade väl haft lite funderingar på att spela kubb, men det var för varmt. Jag tog en promenad och tittade på stranden.

Lite måste vi ju öva hjärncellerna också, så vi fick ett frågeformulär med 14 frågor där det gällde att klura ut namnet på en blomma. Ex: Färg + pengar ska bli en blomma på 9 bokstäver. Klarar du det? Ingen klarade alla frågorna, men några hade 12 rätt och fick äpplen som pris.

Nu hoppas jag att SMHI:s prognos om lägre temperaturer och 16 mm regn i morgon stämmer. Det är verkligen behövligt med lite nederbörd nu. Frågan är om jag ska våga låta bli kvällsvattningen?

Ha en fin torsdagskväll!

14 reaktioner till “Valbyte 4 augusti

  1. Kristallsjuka är inte roligt att ha; vår svåger har det och lider väldigt av det.
    Kul att du trots det kom iväg på utfärden, det ser skönt ut där i skuggan under trädet! Men jag kan inte komma på vilken blomma som åsyftas…
    Här är det nu, kl 17.30, 30 grader varmt, och jag har bara varit ute för att vattna makens änglatrumpeter. Värmen verkar dessutom stiga fortfarande!
    Men det utlovas svalare väder imorgon; hoppas att dom spått rätt!
    Ha det gott, kram, Monica

    1. Jag har haft det några gånger under årens lopp och första gången var en jul för väldigt många år sedan, men andra gången åkte jag in med ambulans för man trodde att jag fått en stroke.
      Vi får hoppas att SMHI har spått rätt! Kram

  2. Puh vad varmt det är just nu men det är snart över.
    Blomman är väl rödklöver😊

  3. Ser ut som en trevlig utflykt!
    kristallsjuka är inte alls trevligt – bra att du slapp köra.
    Varmt här också – men lite svalare efter en kort men intensiv regnskur på eftermiddagen.
    Kram

  4. Än så länge har man inte sett till något regn, tyvärr…..
    Att kristallsjuka är obehagligt förstår jag efter rensningen i mitt öra på sjukan. Det tog ju ganska lång tid och när jag sen skulle resa på mig så var jag otroligt vinglig. Så jag fick sätta mig ner och vänta en kvart innan jag kunde gå därifrån. Mycket obehagligt…..
    KRAM/Susie

    1. Kristallsjuka är väldigt obehagligt och när det är som värst är man fullständigt hjälplös.
      Hoppas att vi får lite regn i dag i alla fall. Kram

  5. Kristallsjuka är väldigt obehagligt så det var skönt att det blev så pass lindrigt denna gång. Förstår dock att du inte ville sätta dig i bilen så praktiskt att du fick skjuts. Även om det var varmt så var det trevligt att komma iväg och träffas. Att ni inte orkade spela kubb förstår jag mer än väl.

    Önskar en fin fredag nu!

    Kram

  6. Äh, här i vår svenska värld används inte ”klöver” om pengar i alltför hög grad, om alls… Kristallsjuka har jag haft en gång, kollegerna skrattade rått åt mina försiktiga sätt att sätta mig och stiga upp! Jag hade uppmanat dem att skratta i stället för att tycka synd om… Här har vi bara hett, hett, nu nästan 29 grader i skuggan. Det var nästan för varmt med täcke i utesängen senaste natt…

    1. Här har det svalnat av lite och regnar lite lätt men ändå är det 22º nu (kl 13.00. Ha det så gott i värmen!

  7. Yrsel är verkligen otäckt. Oavsett orsak. Har förstått att kristallsjuka är hemst att drabbas av.
    Ni verkar haft en trevlig utflykt.
    Kram

Kommentarer är stängda.