Blåst och regn och rusk

Det har varit en riktigt eländigt tråkig förmiddag i dag med regn och blåst. I radion har man rapporterat om strömavbrott och avbrott på både internet och telefoni på sina håll. Det är tur att vi inte har haft såna problem, för jag haft lite att göra här vid datorn. Jag har skrivit färdigt protokollen och även ett referat från vårt årsmöte och så har jag ringt till de som valdes till justeringsmän, så i eftermiddag blir det en turné i Sanda, för det är där de bor, justeringsmännen och kvinnorna.

Till lunch gjorde jag en ugnspannkaka, för det passade bra att sätta på ugnen ett tag.

Jag har satt på radion och lyssnar på Schackdrottningen Pia Cramling, som är dagens sommarvärd. Schack har jag aldrig spelat, men Åke var med i Klinte schackklubb när han var ungdom. Det närmaste jag har kommit schackspelet är när jag såg serien Queen´s Gambit på Netflix för inte så länge sedan och den var verkligen fascinerande.

Nu har i alla fall molnen skingrats lite och solen tittar fram, men blåsten har vi kvar. Jag har dock varit ute och känt efter och på terrassen är det ganska drägligt. Jag tror jag stänger av radion och går ut och sätter mig och läser ett tag i stället.

Dagens ordspråk:
Man ska inte kasta sten, när man sitter i glashus.

Trevlig onsdag!

17 reaktioner till “Blåst och regn och rusk

  1. Det har tydligen varit ett riktigt busväder igår på flera ställen uppåt landet.
    Här fick vi några häftiga skurar och riktiga orkanbyar, som vräkte omkull alla våra änglatrumpeter på altanen. Nu är de lite tilltufsade plantorna fastbundna i altanräcket!
    Den där ugnspannkakan ser förödande god ut! Jag gör fläskpannkaka då och då, men jag har svårt att inte få den ”kletig” inuti. Har du något tips?
    Idag har vi lite duggregn då och då och ca 17 grader – vart tog sommaren vägen?
    Ha det gott, kram, Monica

    1. Ja vilket hemskt väder det har varit på sina håll.
      Ugnspannkaka gör jag då och då och den brukar aldrig bli kladdig. Kanske har du för mycket smet, eller för liten form så att den blir för tjock och inte hinner bli genomgräddad.
      Man får hoppas att det ännu kan bli några fina sommardagar innan hösten är här på allvar. Eva går på 3 veckors semester i dag….
      Kram

  2. Kom nys hem från Visby där den kvinnliga läkaren både tog tid på sig att klämma och känna, fotografera samt prata lite om att vi båda lämnade Stockholm för 18 år sen! En mycket trevlig halvtimme, speciellt med tanke på att allts såg bra ut och kändes mjukt. Det senare är ju viktigt i såna här sammanhang…. 🙂 😉 🙂
    Kul att förstoringen av texten äntligen fungerar och att man nu kan läsa den utan bekymmer! 🙂
    KRAM/Susie

  3. Jag har också ugnen på, men i den står det en lasagne. Det var väldigt länge sen jag gjorde en sån.
    Vi har också haft ett riktigt busväder, det regnar fortfarande, men i måttligare mängd, än det som vräkt ner i natt.
    Kram/Kicki

    1. Jag behöver också göra en lasagne, för min är slut. Jag brukar göra en stor form och frysa in lagom portionsbitar.
      Hoppas att vädret snart ordnar till sig.
      Kram

  4. Idag regnar det av och till och är riktigt kyligt. Har inte brytt mig om att diska, får se om det blir lite varmare i slutet av veckan. I alla fall vill jag ha uppehållsväder när jag ska diska ute.
    Ha en fin kväll!
    Kram

  5. Ungspannkakan ser god ut! Förstod att det hade varit rejäla översvämningar i Gävle? Tyckte jag hörde nåt sånt på tv.
    Här har då blåst mycket och regnat en del, men inte så farligt. Varit +18.
    Hoppas att sommaren inte är slut riktigt än.
    Ordspråket är gammalt och sant.
    Kram!

    1. Jag hoppas också att det ännu ska kunna bli några fina sommardagar. Augusti brukar vara jättefin här på Gotland, men i år sviker den verkligen. Kram

  6. Vädret har inte varit att leka med de senaste dagarna men nu verkar det ha lugnat sig här. Så skönt att du slapp problem med strömavbrott och annat. Man inser verkligen hur beroende man är av vissa saker.

    Jag spelade lite schack med min pappa när jag var liten men fastnade aldrig för det. Däremot så såg jag serien på Netflix och den fastnade jag verkligen för. Så bra och spännande även om man inte är en schackfantast.

    Kram och god kväll!

    1. Det är ganska ruskigt hur beroende vi är av el och tillgång till internet. Samhället är verkligen sårbart!
      Kram och ha en fin torsdag!

  7. Här har det kommit ca 50 mm blöta på två dygn så det är lite blött men verkar ha slutat nu men det blåser illande kalla vindar och är mulet. Vi får se hur det går med Kinabror och min surströmmingskiva. Vi blir inte så många bara ca 12 st men hade tänkt oss sitta ute.

Kommentarer är stängda.