Fem en fredag v43 – Livslångt lärande

Efter en solig och fin torsdag blev det en mulen fredag. Att säga att dimman ligger tät, är väl att ta i, men det är väldigt disigt. Jag ska sätta igång med lite fredagsstädning, men först dagens bloggutmaning Fem en fredag.

1. Vad har du nyligen lärt dig från en bok?
I augusti var SPF i Roma på ett studiebesök på Svenskbygården och jag tyckte att det var väldigt intressant. Nästa gång vi hade ett månadsmöte hade en av medlemmar skänkt den här boken som lotterivinst och den hade jag turen att vinna. Jag har läst den och lärt mig mycket om Svenskbybornas öden och slitsamma liv.

Det spelar ingen roll hur gammal man blir, det finns alltid någonting nytt att lära sig och om inte annat får man friska upp gamla kunskaper som har försvunnit bland hjärnvindlingarna.

2. Vad har du nyligen lärt dig i köket?
Vindruvsgelé kokade jag för första gången i år. Den blev bra och det försöket tål nog att upprepas till ett annat år.

3. Vad har du nyligen lärt dig från tv?
Då måste jag ju säga att jag har lärt mig mycket nytt genom att titta på svt1. Både Anders Hansens program Din hjärna och Fråga Lund har varit väldigt informativa och bra.

4. Vad har du nyligen lärt dig om den stad du bor i?
Jag kan inte komma på något som jag nyligen lärt mig om Klintehamn, om man inte ska räkna nyheten om att det blir Jul i Klintehamn lördagen den 30 november med Julmarknad på Warfsholm, Julgröt på Rondo, Invigning av de nya lekparken, Tomteparad,  Adventskonsert och mycket mera…..

 

5. Vad har du nyligen lärt dig den hårda vägen?
Efter att ha fått förmaksflimmer när jag ätit mycket lakrits, har jag lärt mig att undvika just det godiset.

Det är elisamatilda som ställer fem frågor på fredagarna och alla som känner för det kan vara med.

Dagens ordspråk:
En liten kan göra mycket, medan en stor vänder sig.

17 reaktioner till “Fem en fredag v43 – Livslångt lärande

  1. Att lära sig något nytt är ett av de stora glädjeämnena i livet, tycker jag! Och man kan lära sig från alla möjliga håll, tv, radio, genom att prata med någon, läsa på Facebook och så förstås genom böcker. Det är roligt att få tänka: Aha, är det så?
    Man håller hjärnan pigg med lärande!
    Men somliga saker GÅR inte att lära sig! För min del är det datorer och bilar. Dom ska bara fungera…
    Soldis och ljust här idag, till skillnad mot igår!
    Ha en fin fredag, kramar, Monica

  2. Visst är det bra med både böcker och vissa tv-program. ”Din hjärna”, tycker jag har varit mycket bra. Ja, att lära nytt eller friska upp minnet är både intressant och givande! Jul i Klintehamn – visst är det mysigt med julmarknader! Men det ska vara hantverk av olika slag och gärna egengjorda matprodukter. Inget krimskrams tack!
    idag har jag köpt min första jultidning för året! Gillar att bläddra i dem, få tips och idéer!
    Ha en go fredag!
    Kram Gunilla

    1. När det gäller julen spjärnar ännu emot lite, men jag får väl snart ge mig jag också.
      Ha en fin fredag själv Gunilla!
      Kram

  3. Intressanta frågor och svar … och du har så rätt – man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt!
    Kram

  4. Rolig idé. Och roligt då man lär dig nytt tycker jag också. Men det är inte så säkert att allt det nya jag lär mig stannar kvar! Kanske är det så att det mest intressanta är det som stannar kvar?
    Kram

  5. Problemet när man blir äldre (jag) ska det förstås stå….är att jag glömmer nästan lika fort som jag lär mig. Det är så svårt med kom-ihågandet…
    Mycket bra program på teve, o böcker älskar jag fortfarande.
    Trevlig söndag

    1. Visst blir man lite mera glömsk med åren och det där med namn ska vi bara inte tala om….
      Ha en fin söndag du också!

  6. Pingback: - elisamatilda.se

Kommentarer är stängda.