Grattis alla mammor!

I dag är det vår alldeles egen dag. Alla firar den inte och tycker att man kan uppmärksamma sin mamma vilken dag på året som helst, men vi har haft som tradition att göra det. Själv är jag bjuden till Krister o Thomas i Visby tillsammans med ”hela ligan” i eftermiddag och det ser jag fram emot. Det är en varm och solig morgon, med ganska friska vindar, så det blir säkert jätteskönt att sitta i deras vackra trädgård.

Igår var det riktigt varmt, runt 25º, så för en gångs skull uppskattade jag att det blåste lite. Efter lunch tog jag på mig shorts och linne och la jag mig en stund i solstolen, men jag hade ingen riktig ro, så jag klädde om mig och gick ut på en Klinterunda i stället. Jag hade några böcker som skulle lämnas tillbaka till biblioteket, så jag passade på att ta med dem. Det är så vackert överallt nu och trottoarerna är kantade av alla möjliga vilda blommor.

Purpurlök i Donnersparken – Det gula huset i bakgrunden är biblioteket
Vita syrener de dofta om våren, säg att min vän ska komma igen ♪ ♫ ♪ ♫
I trädgården till mitt gamla barndomshem har gullregnet börjat blomma,

Jag går förbi där rätt ofta och tittar och minns hur mamma o pappa planterade träd och buskar, gjorde stenparti, gångar, trädgårdsland och rosenrabatter och hela södersidan på huset täcktes av vinrankor. På baksidan av huset var det en uteplats belagd med vacker kalksten, avgränsad från gräsmattan med en rabatt där mamma odlade fantastiska luktärtor, som klängde på ett nät (nu blev det nostalgi på hög nivå).

Nu är det snart 75 år sedan, så det är kanske inte så konstigt att trädgården börjar se lite trött ut. Dessutom är det ingen som bor där permanent längre, utan det verkar bara vara ett fritidsboende. Man blir lite vemodig!

Ha en fin Mors dag!

16 reaktioner till “Grattis alla mammor!

  1. Ja, det är så olika hur man gör med mors dag men vi har också haft som tradition att fira dagen vilket jag tycker är trevligt. Mysigt att ni träffas alla i dag.

    Förstår att det blir nostalgi att passera ditt gamla barndomshem. Lite synd när hus inte används permanent men så är det med många hus här också. Sommartid blir det dock knökfullt här.

    Önskar en fin söndag och mors dag!

    Kram

    1. Jag kan tänka mig att det ser ut så lite överallt när sommarfolk tar över fastigheter.
      Jag önskar dig detsamma Znogge! Kram

  2. Önskar dig en trevlig och skön Mors dag i familjens sköte!

    Själv ska jag åka och hälsa på maken på sjukhuset tillsammans med Fia.

    Kram, Monica

      1. Det tar nog ett tag, men infektionsvärdet har blivit bättre i alla fall. Och han har fortfarande gräsligt ont i ryggen (de knäckta ländkotorna).

        Tack för omtanken!

        Kram!

        1. Jag känner varmt för honom, för jag vet hur ont det gör. Jag har ju flera kotkompressioner just i ländryggen och det tar ett par, tre månader med smärtor innan de läker. Kram

  3. En dag väl värd att fira, inget vi gör varje gång förutom ett grattis från ungarna, men ibland så.

    Fint att kunna se sitt barndomshem, förändringar finns ju men det är ändå ett barndomshem med minnen.

    Ha nu en fin fortsatt söndag.

  4. I min familj firar vi inte mors dag, men det låter väldigt trevligt när du berättar om ditt Mors dags-kalas.

    Ja visst sprider växterna både doft och glädje nu.

    Jag förstår nostalgin när du går förbi ditt barndomshem, det är så tråkigt med alla fina permanentbostäder som blir sommarställen, så är det här också, men när det inte finns arbete så blir det ju tomma hus.

    Ha en fin Mors dag, kram

  5. Mors och fars dagar har vi alltid firat, men inte någon av alla de andra som blivit populära under åren …

    Lite synd när man ser hur tidens tand förändrar sånt man varit van att se som det en gång var.

    Ha en fin dag!

    Kram

  6. En vacker tid nu och passande även på Mors dag! Fint att ni firar hela högen tillsammans! Jag skulle önskat detsamma men det blev telefonsamtal åt fyra väderstreck. Kram och ha det gott 💖

  7. Visst är det fantastiskt vackert nu! Här beundrade vi rhododendron i olika färger, en del buskar var praktfulla. Barnen har hört av sig här, så det var rart, men vi åt middag på egen hand och var tacksamma att det avlägsna åskvädret inte kom närmare.

Lämna en kommentar