Hoppa på tåget – Retro 25 maj

Det är en varm och solig lördagsmorgon och nu när klockan är lite över tio har vi redan 20º och varmare ska det bli.

Om någon tycker sig känna det här inlägget beror det på, att jag tog fel på datum och la ut det en månad för tidigt, men drog tillbaka det när jag upptäckte mitt misstag. Nu hoppar jag på tåget igen!

Som vanligt är det Nacka144/Åke som är lokförare. och i dag ska vi ta oss an ordet Retro och vad betyder då det?

En stil som kan innebära en tillbakagång eller återblick på en tidigare stil. Vintage, gammaldags, nygammal kan man också säga, det har jag läst mig till.

Den här moderna lampan, som jag fått i julklapp av Eva ser inte bara ser ut som lyktorna gjorde förr i tiden, den heter dessutom Retro.

Det här är en riktig retrobild, för den är återvunnen från ett inlägg från 2008 då jag var med i bloggutmaningen Tisdagstema och 11 juni det året var temat Retro. Fotot över sängen är min farmor och farfar, Ebba o Victor.

Mitt enda riktiga retrolakan med broderat monogram.

Nu är det påslakan som gäller, praktiskt förstås, men inte lika charmiga. Jag använder inte det här lakanet så ofta, men blir det en riktigt varm, tropisk natt brukar jag ta fram det, för då kan ett påslakan vara för tjockt.

Hur gammalt kan det vara, 100 år kanske? Initialerna i monogrammet, FGJ, står för Fredrika Gunnar Jacobsson. Fredrika var född 1899 och dog 1953. 1924 var hon 25 år, så visst kan hon ha suttit och broderat och virkat spetsarna till det här lakanet då. Varför jag har det? De var gammal släkt till ”Levandrarna” och Åke fick ärva när Gunnar dog.

Här är jag, klädd i en riktig vintage, en svart  sidenklänning, som nog från böjan använts som bröllopsklänning. Även den kan har varit Fredrikas, för den kom från Mulde. Här använde jag den på en lammskallefest i Skolgården i Fröjel och året kan vara runt 76-77 nån gång. Jag tror att klänningen fortfarande hänger på vinden på Stenstugu.

Trevlig lördag!

20 reaktioner till “Hoppa på tåget – Retro 25 maj

  1. Köpte mycket ”retro” en tid, både möbler och köksutrustning, tänk att rött kan vara så ”retro”…

    Alltid intressant med vintage, ha nu en fin lördag. 🙂

  2. Fina retrobilder hos dig – jag ska snart göra mitt inlägg. Har inte så många gamla saker, nånting nog och gamla foton, men fick en annan idé 🙂 Varmt även här – +23 klockan 12, härligt! Kanske blir åska i dag.

    Kram!

  3. Vilket härligt inlägg om retro! Jag gillar retro och det verkar som om mycket gammalt är i ropet igen. Dock inte allt så det gäller att spara på rätt saker! Hur man nu ska veta vad det är…

    Jättefina bilder och en vacker klänning!

  4. Fint med klänningen, och att den är sparad!

    Jag har nog ett par broderade lakan i förrådet, och jag har flera tygservetter med mormors och mors monogram, jag använder ytterst sällan pappersservetter.

    Hos mej är det 18.5 i skuggan nu strax efter 12.

    Ha en fin fredag, kram!

  5. Lyckost dig som har så mycket fint gammalt, både prylar å bilder…sängen är ju bara för underbar, vilken stilig en!

    Å tänk om jag hade bevarat mors broderade sängkläder…..inte helt utan att jag blir lite avundsjuk!

    1. ”Imperialen” är verkligen stilig, men används mest av katterna.
      Visst är det roligt att ha lite saker från gågna generationer.

  6. Så fina bilder – och den där retrolampan har jag också. För säkerhets skull. Så roligt att du använde klänningen, den var stilig! Och ett så vackert monogram på lakanet, så fint att du kan ta fram det vid behov.

  7. Lammskallefest! Vad häftigt! Har aldrig hört om den festen förut men förstår ju att det förmodligen handlar om fårslakt…? Så fin du är i din svarta sidenklänning, en sådan dyrgrip har jag aldrig ägt. Och den gamla sängen, där ser man hur smala sängarna var då jämfört med idag! Ha en skön söndag

    1. Hembygdsföreningen ordnade med lammskallefest varje höst många år i rad. Vi fick ut ett hundratal lammskallar som skulle flås, klyvas, rensa, kokas och sedan griljeras. Sedan serverades de med rotmos till. Det var populära fester som drog mycket folk.

  8. Eftersom jag bor i ett hus som är mer än 100 år gammalt så är jag väl retro minsann. Min säng stor det skrivet på baksidan 1862 och så är det väl med mina möbler som min farfarsfar har snickrat och dom håller fint ännu och det nyaste jag har är väl datorn telefonen och tvn

    1. Man äter griljerade lammskallar och rotmos och till efterrätt serveras gotländsk äppelkaka med vanlijsås. Drycken ska givetvis vara ”dricke”, som är ett klassiskt hembryggt öl. Kram

Lämna en kommentar