Lugn söndag, Blå o Glad måndag, Selfie om sport

Det blev ganska skapligt väder ändå igår, så fram på dagen gick jag ut på en promenad, inga märkvärdigheter alls, utan bara Konsum tur och retur. Inte för att jag hade något speciellt jag skulle köpa, men någonting ska man ju hitta på.

Jo förresten, ett ärende hade jag, jag skulle kolla upp vad Konsum har för jord i säckarna som ligger uppstaplade utanför entrén och när jag gjort det och bestämt mig för vilken sort jag vill ha, ringde jag till Bosse och gjorde en beställning, som han ganska omgående fixade. Nu har jag tre säckar jord i alla fall, om jag skulle vilja plantera någonting.

Eva och lilla Alba tittade in som hastigast lite senare på eftermiddagen och Krister ringde fram på kvällen, så jag fick prata med alla tre igår.

Tv, tv, tv ! På kvällen såg jag Mästarnas Mästare, det enda sportprogram jag gillar.

Nu är det måndag och den här dagen i Stilla veckan kallas för Blåmåndagen, ett namn som vi aldrig har använt. Det är en mulen början på veckan och fem plusgrader och det regnar lite lätt. I dag hade jag tänkt åka till kyrkogården i Fröjel och se hur jag ska kunna snygga till lite där inför helgen. Hoppas att det lättar lite fram på dagen.

Veckans Selfie tycker  Klimakteriehäxan ska handla om sport, ett nog så aktuellt ämne den här tiden när tv-rutan fylls av olika sportsändningar.

1. Så minns jag gymnastiklektionerna i skolan:  De var rätt trevliga faktiskt. Jag var inte speciellt framstående i någonting, utan tillhörde gänget ”kast med liten boll”.

2. Det är ”min” idrott framför andra (som aktiv och/eller som åskådare): Förr, i tonåren och lite senare, var ishockey det stora intresset, mest för den då blivande makens prestationer. Senare var det utförsåkning på skidor.

3. Den stjärnan slutar aldrig att lysa på min idrottshimmel: Maken och Ingemar Stenmark. T o m på min förra arbetsplats Faktab/Payex, där det rådde strikt ordning och reda, stod tv:n på under slalomåken och det var helt ok att gå ner i lunchrummet under arbetstid och kolla på ”Stenmark”.

4. Den boken/filmen/dokumentären/tv-serien med idrottsanknytning kan jag verkligen rekommendera:  Där har jag ingenting.

5. När det sänds sport i tv så … byter jag kanal.

6. Hur sugen är du på OS i sommar? Inte ett dugg.

♥ Min favorit ♥

Glad måndag!

28 reaktioner till “Lugn söndag, Blå o Glad måndag, Selfie om sport

  1. Du har det bra, som har alla dina barn på så kort avstånd! Jag har ju två av mina ganska nära (Vivi 2 mil bort och Fia några km), men Paula bor ju på Älgö och dit är det väl ca 65 mil…Men jag klagar inte, dom hjälper oss alla tre med allt vi vill! Skönt att du fick snabb hjälp med jorden!

    Roligt att du fick träffa lilla Alba igen, hon bor ju väldigt när dig, vad jag förstår! Och nu var hon hos farmor Eva…

    Sportprogram ser jag inte, då undantaget Mästarnas mästare, precis som du.

    K brukar titta på skidskytte och har också börjat titta på fotboll.

    Ha en fin måndag, här är det lätt soldis idag.

    Kram, Monica

    1. Visst känns det tryggt att ha barnen nära.
      Farmor Eva var ute på barnvagnspromenad med Alba för första gången igår och då kom de hit.
      Jag har varit på kyrkogården trots det usla vädret, men nu har jag en plan i alla fall.
      Kram

  2. Du och jag verkar vara lika stora idrottsentusiaster, Ingrid. Men Mästarnas Mästare är ett mycket trevligt program! Ha det gott!

  3. När jag gick i gymnasiet stod det en TV i den stora aulan och när Stenmark åkte gick alla dit och tittade. Det spelade ingen roll om det var lektion eller ej. Min pappa och jag tittade mycket på ishockey tillsammans men efter hans död så kom jag av mig helt med det. Var sak har sin tid.

    Vilket mysigt och fint besök du fick i går och god hjälp med säckarna också.

    Kram och god måndag!

  4. Du hade en del trevligheter med sport! Jag har väl mest hört ljudet från TVn tidigare i livet. Men Stenmark glömmer jag aldrig.

    Kram!

  5. Blåmåndag har jag aldrig hört!

    Gymnastiken i skolan var sisådär beroende på vad vi gjorde, jag var aldrig bra på något och den där som alltid blev vald bland de sista.

    Min sport som vuxen har varit springa lopp, rida, gymnastikledare, vattengympaledare, styrketräning och ridning. Utför hellre än tittar, förutom hockeyn som jag hellre ser än spelar. På fråga 4 har jag ingen, när det kommer sport på TV byter jag kanal eller stänger av, men planerar för hockey. Sommar OS är jag inte ett dugg sugen på, vet inte ens när det kommer.

    Hoppas du haft en fin Blåmåndag, kram

    1. Som vuxen har jag varit dålig på träning, men under de aktiva åren på Stenstugu fick jag tillräckligt av motion i arbetet. 😃

  6. Härligt med lilla Alba, dessa små späda människor! Och så sporten – det fanns en mycket kyrksam dam, som aldrig saknades i kyrkan på söndagen med ett undantag – när Stenmark åkte, det tyckte vi var lite rart. Yngste sonen spelade hockey så det var obligatoriskt på den tiden, men annars får det vara för min del.

  7. Numera tittar jag inte på sport. Blåmåndag användes nä jag var barn och sen var det vittisdag och askonsdag.

    Kramar från oss

  8. Jag fnissar till och inser att du och Solveig har exakt samma smala sportsmak. MM ser hon väldigt gärna. När jag gräver i sportminnet landar det på Stenmark. Så långt ifrån diva det går att komma. Hans vighet och minne när han deltog i Mästarnas Mästare är också en klassiker. Jag minns också baksidan av det hela när jag åkte på ”skräpjobb” för att en del plötsligt blev sjuka och sjukskrev sig när det var åk på gång. Sedan retade jag mig på att de med makt ändrade på så många regler som möjligt för att inte IS skulle kunna vinna totalt.
    Det är många fördelar med att ha barnen relativt nära.
    Kram, Bosse

    1. Stenmark var verkligen en otroligt dukrig idrottsman och Levander var inte så dålig han heller med tanke på de förutsättningar han hade. 🥰 Kram

  9. Så många som svarar Stenmark, det är väl den generationen…

    ”Kast med liten boll”….hahaha, det lät roligt å kul att du ändå svarar på allt trots att dina intressen ligger mest på annat håll.

  10. Det stämmer verkligen att när Ingemar Stenmark åkte stannade Sverige! Och tänk, det var ju före mobilernas o apparnas inträde i vår tillvaro. Jag jobbade vid Norrmalmstorg o i NK:s skyltfönster hängde klasar av folk som tittade på en teve som affären fiffigt nog ställt fram.

    Jag tycker idrott är rolig underhållning för det mesta, men har nog minskat ner på tittandet rejält. Kul att din man var en duktig hockeyspelare!

    1. Ishockey var stort här på ön när jag var ung. Vi hade ju Håkan Loob som gjorde en strålande karriär och Åke var duktig han också. 😍

  11. Hahaa, roligt att läsa andras svar och här svarade vi rätt olika, t.ex. om OS och då sport kommer på TV. Men ibland byter också jag kanal. Gillar inte direkt skidskytte eller Formel ett, fastän vi haft framgångsrika finnar där 🙂

Kommentarer är stängda.