Torsdagspromenad och Fem en fredag

Igår rustade jag i köket på förmiddagen. Jag kokade köttfärssås och gjorde en lasagne. Den blev inte färdig till lunchen, men jag hade rester från dagen innan, så det åt jag medan jag väntade på att lasagnen skulle bli färdig och sedan gick jag ut på en promenad. Först tänkte jag gå till dammen, men det blåste sån motvind, så jag gick ner mot samhället i stället, för då kom i alla fall byarna från sidan. Blåsten tog i så jag hade svårt att hålla kursen ibland, men det har varit så lätt att gå några dagar nu, så jag vill försöka behålla den känslan så länge det går och jag tror att det gäller att vara ihärdig.

Underliga djur vi har här i Klintehamn!

Jag gick hem via Djurgårdslundsvägen och Barkan för att komma i lä lite och där var det ganska drägligt.

Nästan hemma upptäckte jag att man hade klippt ner en massa buskar.

Det är ju härligt att det går att hålla på med sådant arbete i februari månad och det blir säkert jättefint när de där stubbarna får nya skott fram på vårkanten. Allt behöver ansas och föryngras om det ska se snyggt och vårdat ut och snart är det dags för mig att beskära min hakuro nishiki, men ännu lugnar jag mig ett tag. Jag brukar göra det i början av mars.

I dag är det fredag och solen skiner så pass att jag fick fälla persiennen för att kunna se här vid datorn. Det blåser i dag också, men färjorna verkar gå. Flyget har dock ställt in några turer på förmiddagen, oklart varför. Det har sina sidor att bo på en ö.

Elisamatilda har som vanligt ställt fem fredagsfrågot, i dag på temat: Tiden går

1. Vad gjorde du för 10 år sen?
Februari 2013 var en helt vanlig månad med ett revybesök, träffar med barnen, några årsmöten, Onsdagsträffen och det vanliga pysslet som ska till för att få vardagen att fungera.

2. Vad är ett minne för fem år sen?
Februari 2018 var jag på Teneriffa nästan hela månaden. Jag hade tre underbara veckor på hotel Pez Azul i Puerto de la Cruz.

3. Vad har du gjort om tre år?
Förmodligen uträttar jag inte något speciellt under de tre kommande åren. En from önskan är att jag får vara frisk och fortfarande hänger med år 2026.

4. Vad går fortast, veckan eller helgen?
Veckan går förunderligt fort och helgen också, så jag märker ingen större skillnad. Det är måndag och swisch så är det måndag igen!

5. Hur mycket ledig tid har du om dagarna?
Som pensionär äger jag min tid och avgör själv om jag ska vara ledig eller inte. Vill jag inte göra någonting struntar jag helt enkelt i om ”Jante” sitter på axeln och försöker hetsa mig. Jag har det väldigt bra!

Trevlig fredag!

23 reaktioner till “Torsdagspromenad och Fem en fredag

  1. Trädgårdsarbete kan man hålla på hela året, bara björk, lönn och några till är känsliga, ska beskäras på sommaren så de inte blöder. Teneriffa låter härligt, jag har aldrig varit på solsemester…

  2. Vilken fin ny header du har! Visst är det härligt nu som pensionär, att man råder över sin egen tid! För mig, som är kvällsmänniska, är det också skönt att kunna sova länge på morgonen.
    Du är så flitig med dina promenader, jag måste ta mig lite i kragen med det! Fast idag hinner jag inte, vi ska ha Paula, Enzo och Nomi här på Bäckahästen-lunch. K är och hämtar dem på Hyllie station just nu. Dom kom med flyget från Stockholm till Köpenhamn och tar tåget över bron.
    Ha en fortsatt fin dag, Ingrid!
    Kram!

    1. Ja, visst har vi det bra som kan få göra som vi vill. Att du inte tar någon promenad i dag förstår jag mer än väl. Så mysigt att få besök och det låter gott med Backahästen-lunch.
      Ha det så gott! Kram

  3. Har inte varit ute ännu idag, men igår blåste det förfärligt mycket, speciellt på kvällen.
    Tiden springer iväg väldigt snabbt och det är redan mitt på dagen. Men jag ska verkligen gå ut idag. Det gäller att inte tappa de där PAI-poängen jag samlar på i aktivitetsbandet.
    Du får ha en fin fredag!
    Kram

  4. Mmm… Så gott med lasagne och dessutom väldigt praktiskt att frysa in i lagom stora bitar.
    Vi har nog en lite mildare vinter för här beskärs det och klipps i var och varannan trädgård. Jag har nog inte sett så många trädgårdsfirmor i full fart som i år.
    Ja, man får var tacksam för hälsan för hur framtiden ser ut vet ingen av oss.

    Önskar en fortsatt fin fredag!

    Kram

  5. Här blåser det också kraftiga vindbyar. Kapuschongen på min jacka gör stor nytta när jag går med hundarna.
    Alla mina dar är lika, om det så har gått 5 eller 10 år. Jag fattar inte hur en vecka kan försvinna så fort trots att jag ingenting gör.
    Ha en skön helg!
    Kram Kicki

    1. Du säger alltid att du ingenting gör, men jag tycker att du är i farten hela tiden. Då kör och handlar, du bakar och lagar mat, du har gäster och du går ut med hundarna och så har du all omsorg om Berra. Du gör ju massor!
      Kram

  6. promenerandet vill inte ta riktig fart för min del. inte ens de dagar vädret är hyfsat. men februari har alltid varit årets tröttsammaste månad för mig. lasagne var det länge sedan jag gjorde.

    1. Ibland kan det bli så. Jag som gillar att läsa har en läspaus nu, men vi kommer nog igen både två. Di med ditt promenerande och jag med min läsning!

  7. Jag funderar på varför alla klubbar har Årsträffar i februari? Ja, visst bokföringsmässigt ska böckerna vara klara tills årskiftet och januari, men det blir ju ganska kämpigt när man är med i några föreningar och klubbar med årsmöten. Tror maken har 6 möten, varpå han är med i styrelsen i 4! det blir lite fullt i februari 🤣 Hoppas hälsan håller sig till 2026 och längre 🥰 Ha en fin helg!

    1. Man borde ju kunna sprida ut det lite bättre kan man tycka. Vår brf har t e x sin årsstämma i april, så det finns undantag från februari.
      Ha en fin helg själv!

  8. Lasagne, så gott! Ja, man ska ignorera Jante om han envisas med att dyka upp, det finns inte så många måsten.

  9. Visst är det härligt att vara friherrinna och bestämma över sin tid. Ni har i alla fall barmark, något jag längtar så mycket efter nu då vintern bara består av ömsom kallt ömsom varmt och halkiga isiga gator. Nu får vårsolen börja skina, eller hur
    Trevlig helg

Kommentarer är stängda.