Hemma igen efter några dagar i Värmland

I måndags åkte jag med Karlssons Buss på en tur till Karlstad med utflykter runt om i trakterna. Det har varit trevliga och intensiva dagar och mycket har vi fått lära oss om Värmland av de kunniga guiderna.

Måndag Dag 1

Båten gick på förmiddagen, så dag ett blev en ren transport, med en paus för busskaffe och toabesök på Eurostop i Örebro. Fram mot kvällen var vi framme vid vårt hotell och kunde checka in på Scandic Winn i Karlstad. På kvällen åt vi sedan en gemensam middag.

Tisdag Dag 2

Det är minsann ingen semester att åka på bussresa och man får definitivt inga sovmorgnar, för redan 7.30 var det frukost och sedan åkte vi iväg på en dagstur. Första målet för dagen var Mårbacka, där vi fick en guidad vandring. Man fick inte fotografera inomhus, men ute gick ju bra. Det var roligt att gå runt i det fina huset och se allt man samlat från Selma Lagerlöfs tid. Hon föddes i det huset och hon dog där också.

Efter det besöket blev det dags för lunch och nu körde Per-Axel till Sunne, där vi skulle äta på Restaurang Nils Holgersson, som är en golfrestaurang med väldigt vacker läge. Den låg dessutom precis intill Rottneros, där vi också skulle göra ett besök.

Vi åt en god lunchbuffé, där det fanns mycket gott att välja på och fortsatte sen till Rottneros. Där har jag varit en gång förut och det är en väldigt vacker park med massor av fina skulpturer och växter.

När var det dags att lämna Rottneros för dagens sista studiebesök, hann vi precis in i bussen när det började regna. Tala om att ha tur med vädret! Nu satte Per-Axel kursen mot Klässbols Linneväveri, men nu var batteriet i min mobil slut, så därifrån blev det inga bilder och det var ju lite synd, men vi hade en kunnig guide som berättade om väveriet och jag tyckte att det var lite extra roligt, för när yngste sonen skulle fylla 40 köpte jag en ”nobelduk” till honom i årsdagspresent och den var vävd på Klässbols.

Det var inte utan att man var lite trött i huvudet när vi kom tillbaka till hotellet. Det var massor av information som skulle sorteras in i hjärnarkivet, men efter lite uppfräschning på rummet och ett glas vitt vin i baren, var jag redo för ännu en middag tillsammans med mina medresenärer.

Onsdag Dag 3

Dagen startade lika tidigt som de andra dagarna, men nu skulle vi inte iväg förrän vid halvtio-tiden och då till fots, för Lars Lerins Galleri Sandgrund skulle få ett besök av oss gotlänningar och det ligger på gångavstånd från hotell Scandic Winn. Att få besök av gotlänningar var väl i och för sig inte så märkvärdigt för honom, för han har ju haft utställningar här på ön i sommar. Min mage tyckte dock inte att jag skulle lämna hotellet så tidigt, så jag avstod från den promenaden och gick ut på lite egna strövtåg i Karlstad.

Jag höll mig i närheten av hotellet, men efter en varmkorv med bröd och en coca cola på Busstorget friskskrev jag mig och klockan ett, när vi skulle samlas vid bussen för avresa till Munkfors och Fridolf Rhudinmuseet, var jag på plats.

Det blev en riktigt trevlig eftermiddag med underhållning av Owe Clappson, som sjöng och spelade och berättade om Fridolf Rhudin. Han var verkligen duktig och vi fick även sjunga med i en del visor och kupletter som Fridolf uppträtt med. Fridolf Rhudin blev inte så gammal, han dog bara 39 år gammal i hjärnhinneinflammation, men alla vi ”gamlingar” minns honom och hans filmer och revyer.

Efter föreställning gick vi runt och tittade i museet och på alla småmuseerna runt omkring, det fanns bland annat en lite kurra med ett Bosse Parnevikmuseum (han kom från Munkfors) och ett för svenska bondkomiker.

Den här kvällen slapp vi hotellets buffé och fick bordsservering i stället, så vi kunde sitta lugnt och äta och efter maten var det några som spelade kort och några tog sig ett glas vin extra. Jag till exempel!

Torsdag Dag 4 hemresedag

Även hemresedagen blev en innehållsrik dag där vi började med en bussrundtur i Karlstad innan vi satte kursen mot Alster. Det är ju så vackert med allt vatten, Klarälven och sedan Vänern och alla kanalerna.

Innan vi lämnade Karlstad tog Per-Axel en tur med bussen ut på Hammarö, som är en fin del med massor av vackra villor.

I Alster skulle vi göra ett besök vid Alster kyrka och den svenske skalden Gustaf Frödings födelsehem.

Frödings födelsehem var ett fint ställe det också och där fanns mycket vacker att titta på.

När vi lämnade Alster hade Per-Axel och guiden en överraskning, vi skulle åka till Kristinehamn och titta på Picassoskulpturen. Sagt och gjort! Det tog lite längre tid att ta sig dit än de beräknat, men de var kul att ha sett den i alla fall. Den är verkligen säregen, gjord av Bengt Olsson efter en förlaga av Picasso, föreställande Picassos hustru Jacqueline.

Efter det besöket blev det lite bråttom för dagens program var ingalunda slut. Nästa anhalt var Eurostopp i Örebro där vi åt lunch (som inte fick något foto) och när alla var mätta var det dags att åka vidare mot Stockholm och Taxinge slott.

Vi fikade och åt goda kakor, för kakor finns det i mängder på Taxinge Slottscafé. Det lär ska finnas 65 olika sorter, men jag nöjde mig med en.

Nu var det dags att åka mot Stockholm för att lämna av vår bussvärdinna Hanna och sedan var nästa anhalt Nynäshamn och färjan hem till Gotland. En lugn och skön överresa fick vi och på hamnen väntade en bil för att ta oss Klintehamnsbor hem. 01:30 kröp jag i säng och somnade ovaggad!

Nu väntar vardagen igen och i första hand en sen lunch. Jag ville ju skriva färdigt det här resereportaget och det tar lite tid att sovra bland alla bilder.

Trevlig fredag!

14 reaktioner till “Hemma igen efter några dagar i Värmland

1. Vilken trevlig bussresa du har varit iväg på och så många intressanta stopp ni gjorde. Dock ett ganska så intensivt program och inte läge för några större smygpauser.

Välkommen hem nu och god fredag!

Kram

2. Det verkar ha varit en riktigt trevlig resa och så mycket ni fick se! Värmland är ju så vackert! Jag har varit där två gånger, en när jag läste biokemi/livsmedelskemi var vi och tittade på Wasa brödfabrik i Filipstad och en gång med familjen när vi hyrt en husvagn en vecka.
    Din resa var verkligen händelserik och ganska ansträngande, kan jag tänka mig…Men många fina minnen!
    Välkommen hem igen!
    Kram, Monica

1. Värmland är verkligen fint och jag satt i bussen och spanade efter älgar, men det fick jag inte se någon. Tack och kram!

3. Tack för denna fina resa som jag följt med på. Har varit i Värmland flera gånger för att besöka en väninna som jag träffade när jag bodde i Göteborg. Det var så kul att se detta igen.
    Kramar från oss

4. Fantastiskt innehållsrik vecka. Jag råkar vara född i Karlskoga (närmaste BB på den tiden), men det är väldigt länge sen jag var på Mårbacka. Så fina bilder du delat!

5. Vilken resa! Och så många fina bilder.
    När jag kom till den sista så fick jag lite nostalgikänsla. 1961 arbetade jag i stallet på Taxinge Näsby. Min chef var son till greven Sjögren på slottet. Huset där jag var inackorderad låg alldeles vid sidan av slottet.
    Kram

1. Så roligt att du har jobbat där Kicki. Jag såg ju Stallet och de andra byggnaderna, men vi hade ont om tid, så vi kunde inte stanna och titta oss omkring.

6. Vilken maffig bussresa du var på med på med många härliga stopp. Det var nostalgi för mig att se Karlstad, Mårbacka och Rottneros. Minns bilresa med mamma och pappa. Tur ni slapp regnet. Fridolf Rhudin minns jag väl. Däremot inte att han dog så ung. Snygga speglingar du och Klarälven bjöd på. Jag hade gärna besökt ”hans” museum och Taxinge Slott.
    Din header ger jag tio poäng för. Helläcker.
    Svettiga kramar från Visby

1. Det var verkligen en härlig tur där vi hann med mycket på fyra dagar.
      Tack Bosse! Bilden är tagen i rabatten på Stenstugu för några år sedan.
      Svettigt har det varit i Klinte också i dag och det har nästan varit skönast att hålla sig inomhus, men jag hade ju lite att ta vara på ute också efter min väldiga semester. Kram

7. Vilken härlig bussresa som du har varit på! Du har fått upptäcka många ställen i Värmland. Jag var i Klässbol för ett par år sedan och köpte en linnelöpare, samtidigt i Värmbol och åt världens största räkmacka.
    Picassostatyn har jag nog sett tre ggr om, väldigt annorlunda.
    Jamen, vad kul! Nej, bussresor är jobb med tidig uppstigning 😀 så är det, men du verkar nöjd.
    Kram, Gerd

1. Jag var sugen på att köpa en linnelöpare, men lyckades stå emot. Det finns så mycket som ligger oanvänt, så varför köpa mer.