Loppmarknadens dag….

….är temadagen den andra lördagen i augusti, alltså i dag, och då vill Orsakullan veta lite om vad vi har för tankar om fenomenet Loppisar.

Loppisar går jag faktiskt aldrig på, men jag gillar rent generellt secondhand och återvinning, så det är inte alls för att jag har något emot det. Jag är dock en dålig shoppare och har alltid svårt att bestämma mig, så jag gör det enkelt för mig själv och går inte dit. Fast under de år då jag jobbade på Kupan i Hemse och Klintehamn köpte jag en hel del både prylar och kläder (då hade jag ju liksom en hel dag på mig att klura på om jag skulle göra någon affär eller inte 😊).

Datorbordet jag sitter vid och skriver det här, har jag t ex köpt en gång när jag jobbade i Hemse och taklampan i köket kommer från Kupan den också, en och annan tröja har jag köpt där och det senaste inköpet var en regnjacka, inköpt inför en resa till Sicilien för några år sedan, men jag behövde aldrig använda den.

I dag ska det bli ännu en varm dag. Jag har varit ute och vattnat krukorna och i eftermiddag är det nog dags för rabatten att få sig några kannor om blommorna inte ska börja sloka. Få se om jag orkar gå ut på en promenad på förmiddagen eller om det är för varmt?

Ha en fin lördag!

13 reaktioner till “Loppmarknadens dag….

  1. Så vacker header du har.
    Loppis går jag inte på numera utan lämnar in istället. Förr kunde jag titta in ibland och har några saker jag köpt.
    Vi har varit ute på en kort runda men det är för varmt.
    Har också vattnat på morgonen och det blir en vända ikväll.
    Kramar från oss

  2. Loppmarknader kan vara roliga att besöka och ibland kan man fynda. Här har det dock tenderat att bli ganska dyrt även på loppisar och Myrans butik på Emporia i Malmö är svindyr tyvärr…

    Önskar en fin lördag nu!

    Kram

  3. Loppmarknadens dag idag – det vet tydligen inte de som arrangerar en av de största loppmarknaderna i Österbotten om, Juthbacka marknad. Den ordnas först om en vecka. Juthbacka ligger i Nykarleby, och en lång tradition säger att den marknaden ordnas tredje veckoslutet i augusti. Vi åker ditåt, men inte för att trängas med 40 000 andra besökare och ”köpa allt mellan himmel och jord”. En av våra bekanta står där och säljer varje år. Min syster besökte den marknaden flera gånger, och en gång såg hon att de kaffekoppar hon fått i förlovningspresent och som hon inte gillade såldes till ett mycket högt pris. Då började hon använda dem… Var de finns nu vet jag inte.

    1. Jag var inne i en secondhandaffär i Visby för några år sedan och fick se tekopparna som fanns i mitt föräldrahem. Hade jag varit en tedrickare hade jag köpt mig några stycken, men jag föredrar ju kaffe.

  4. Nej, jag går inte heller på loppmarknader numera. Jag skulle snarare behöva ställa till med loppmarknad själv, och bli av med litet av allt man har samlat på sig!
    Men förr, när vi bodde i Lund, var jag då och då på en ”fast” loppmarknad och tittade efter gamla kakburkar, struvjärn, citronpress i glas etc, som döttrarna önskat sig.
    Varmt, varmt, varmt här idag; min syster och jag ska gå ner och bada om en stund. Det blir premiärdopp för mig i år, det har likasom varit fokus på annat på sistone…
    Ha en fortsatt skön söndag, kram, Monica

    1. I år har jag inte varit vid stranden, trots värmen, så något bad har det inte blivit. Nu är det nog annars väldigt varmt i vattnet, så jag kan tänka mig att du fick ett skönt bad.
      Ha en fin helg Monica!
      Kram

  5. Loppmarknader är ju inget jag bevistar egentligen men jag tycker det är en bra grej och många gillar ju att gå på sådant.
    Secondhand har ju blivit modernt som aldrig förr känns det som, bra tycker jag men jag går inte dit längre.
    Vattna får man ju göra när värmen står på som den gör, men nu får du ha en fin lördagskväll Ingrid. 🙂

  6. Händer att jag besöker loppisar., inte så ofta. Häromveckan hamnade jag på ett loppis helt okänd för mig, långt inne i skogen, ett torp som skulle säljas. OCH DÄR, där fyndade jag ett broderad helt fantastisk kaffeduk. Jättestort. Passade för middags bordet. Ett sånt arbete! Och 60kr . Ett sånt jättearbete, tror det är Hallandssöm med fransar och allt.

Kommentarer är stängda.