Starur nr 4 och en tur till Visby

Igår var det ett riktigt busväder och jag hade inte näsan utanför dörren ens. Det regnade hela dagen och på kvällen kom det en och annan starur, så det var ganska vitt på gräsmattorna och lite ligger faktiskt kvar fortfarande där inte solen har kommit åt snön.

Jag hade ett ärende till Visby som måste utföras den här veckan – två biljetter till Länsteaterns föreställning av Måne över Rosendal måste lösas ut på Wessmans bokhandel senast den åttonde april. Visserligen var det mulet i morse och det blåser hemskt i dag, men det var i alla fall uppehållsväder och på radion pratade man om sol, så jag satsade på en busstur till Visby.

Det var en trevlig tur i vackert väder och när vi passerade Tofta södra satt jag och beundrade havet som var alldeles grönt medan stora vitskummande vågor rullande in mot stranden och när jag lyfte blicken fick jag se en jättefågel precis ovanför bussfönstret, det var en havsörn. Det var en mäktig syn!

Halvelva gled bussen in på Visby busstation. Det låg lite snömodd här och där, men den gick att undvika och för övrigt var gatorna torra och fina, så halka, som jag varit lite rädd för, var det inget bekymmer med.

När jag hade fått mina biljetter funderade jag på att ta nästa buss hem, men jag var ju sugen på en fruktbakelse och lite förmiddagskaffe är ju aldrig fel, så jag satte kursen mot Östercentrum.

Den goda bakelsen var snabbt uppäten, solen sken och det såg rätt behagligt ut, så en vända i butikerna när jag nu var i stan, skulle inte vara helt fel. Jag behöver ett par nya skor, så det vore ett gyllene tillfälle att se om det fanns några till mig på Din Sko. Jag skulle bara gå på toa innan jag lämnade caféet, men där fungerade inte lyset? Det var strömavbrott! När jag kollade på mobilen visade det sig att det var avbrott på hela Gotland och senare har framkommit att det var ett planerat underhållsarbete i Ygne, som gått fel för GEAB.

I och med strömavbrottet var alla butikerna stängda, så det var bara att gå tillbaka till busstationen och ta nästa buss hem till Klintehamn. En buss, som för övrigt passerade Odvalds på sin fortsatta tur till Hemse, så jag fick åka ända hem.

Jag vet inte när strömmen kom tillbaka, men här var det i alla fall inga problem när jag kom hem igen vid halvettiden. Det var ju tur att det var GEAB själva som ställt till det och inte ”ryssen”. Det finns alltid något att glädja sig åt, men nog är vi sårbara alltid!

Dagens ordspråk:
Bättre att tända ett ljus, om än aldrig så litet, än att förbanna mörkret.

Trevlig tisdag!

16 reaktioner till “Starur nr 4 och en tur till Visby

  1. Vilken trevlig tur du fick idag, det låter så mysigt med bussresan, där du kunde se både havet och en havsörn! Och bakelsen såg väldigt läcker ut, nu blev jag så sugen på en sådan…
    Visby med sin ringmur är verkligen en fantastiskt sevärd stad. Jag minns de små husen, som hade muren som ett ”staket” i sin trädgård. En bit av vår historia…
    Sol och blåst här idag, så det blev en promenad.
    Kram, Monica

    1. Det är verkligen en jättegod bakelse!
      Här blev det ingen promenad, för det blåser för hemskt isande kallt. Kram

  2. Vilken otur med strömavbrottet och att alla butiker var stängda. Vilken tur att du hann njuta av en god bakelse i alla fall.
    Dagens ordspråk tycker jag är väldigt klokt och ord som det ligger mycket i.

    Önskar en fortsatt fin tisdag!
    Kram

  3. Den där bakelsen är verkligen väldigt fin! Och att se en örn på nära håll, det är inte var dag.

  4. Den bakelsen ser verkligen god ut! Tur du hann få den innan strömavbrottet i alla fall. 🙂
    Ha en fin onsdag!
    Kram

  5. Det är den attans kallblåsten som förstör så mycket. Jag har frusit så mycket de sista dagarna för jag har nästan slut på veden och försöker spara men nu får det nog bli någon brasa igen. Ska hämta bilen på verkstaden idag. Få se hur dyrt det blir. Ny besiktning och byta av vinterdäck blir det snart också. Bara utgifter med bil men jag måste ju ha det i alla fall.

  6. Samma väder här i måndags.
    Den bakelsen ser god ut, mums.
    Gissar att ni direkt undrar nr det blir strömavbrott, men tur att det inte var något allvarligt.
    Vad tråkigt att du missade shoppingen, men kanske bra för plånboken.

  7. Låter som en trevlig utflykt och bakelsen ser mumsig ut. Vi har haft snö hela dagen och det ligger någon cm kvar.
    Kramar från oss

Kommentarer är stängda.