Fem en fredag v 31: Aldrig säga aldrig III

I dag är det en typisk svensk sommardag med cirka 20º, moln som kommer och går och rätt friska vindar. Ganska behagligt faktiskt, i alla fall när man inte tillhör den kategori som vill ligga på stranden.

Jag åkte på Konsum och handlade på förmiddagen, för jag ville undvika eftermiddaskaoset och det var så lugnt så jag vågade mig till och med in på parkeringen. Så långt var det bra, men mindre trevligt blev det när jag kom in i butiken, för där möttes jag av tomma hyllor, plus att den stackars personalen skulle ha utrymme för att kunna fylla på. Så det blev rätt kaotiskt i alla fall. 51 nya fall av covid-19 igår, gör att man inte vill ha närkontakt med varken personal eller andra kunder.

När jag handlat färdigt åkte jag hem och plockade in varorna och sen tog jag en inspektionstur till kyrkogårdarna i Klinte och Fröjel. Nu har jag åtit lunch och när klockan blir ett ska jag lägga mig i solstolen och lyssna på vad dagens sommarvärd, Sten Ljunggren, har att förtälja..

Dagens lunch – Falukorv och blomkål med ostsås

Men först elisamatildas fredagsfrågor:

  1. Vad är något typiskt för sommaren du aldrig har gjort? Jag har aldrig vare sig surfat eller åkt vattenskoter.
  2. Vilken genre läser eller tittar du aldrig på? Fantasy
  3. Vad skulle du bara göra om du fick 1 miljon kronor? Dela med mig till barn o barnbarn.
  4. Vad är något du gjort en gång men aldrig igen? Ätit lammsmäckor.
  5. När går du aldrig över gränsen? Om jag glömt passet hemma.

Uppdatering 95 minuter senare: Sten Ljunggren var jättetrevlig att lyssna på och musiken satt som en smäck! Men ligga ute i solstolen gick inte, för det blåste för kallt. Jag flyttande in på sängen i stället och det var behagligt där också.

Dagens ordspråk:
Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt

Trevlig fredag!

28 reaktioner till “Fem en fredag v 31: Aldrig säga aldrig III

  1. Du har ju hunnit riktigt mycket redan före lunch! Här har det inte blivit mycket gjort än – kaffe och korsord – men nu kommer strax Paula och barnen på lunch och så småningom middag, så det blir fullt upp!
    Jag skulle kunna svara precis som du på de fem frågorna, utom lammsnäckorna (det vet jag inte ens vad det är…), där skulle jag svarat surströmming!
    Ha en fortsatt bra dag, kram, Monica

    1. Surströmming går bra, men den enda gången jag ätit lammsmäckor (pannbiff gjord på lammfärs) har fått mig att undvika den maträtten i fortsättningen.
      Det låter som om du har en riktigt trevlig dag som väntar!
      Kram

  2. Trist att det blivit så många nya fall. Förstår att du inte vill träffa någon då. Den här veckan ska jag också vara med på fem en fredag.

  3. Surfat eller åkt vattenskoter har inte jag heller gjort. Lammsnäckor känner jag inte till, men kan bero på att jag är vegetarian. Ha en skön helg!

  4. Även här ökar smittan tyvärr men det beror väl på alla turister och sommargäster som varit och är här. Folkmängden ökar drastiskt under sommarmånaderna och det märks verkligen. Nu får det inte gå på fel håll med tanke på att skolorna snart börjar.

    Kram och god fredag!

  5. Härligt svar på sista frågan, jag tolkade den helt annorlunda. Fantasy, man måste nog vara lite barnsligt lagd – kanske? Jag gillar Stjärnornas krig och även Game of Thrones. Men hustrun klarar inte den här genren.
    Vi fredags-handlar också på förmiddagarna, nackdelen är precis som du upplevde att de inte plockat upp allt. Men vår butik öppnar kl 7 så rätt så mycket är upplockat vid niotiden när vi kom.

    1. Sista fråga går att tolka på lite olika sätt och jag gjorde min. 😉
      Jag har försökt mig på Game of Thrones, för sonen rekommenderade den serien, men nej….
      Det var ingenting för mig.

  6. En mer vanlig sommardag ändå. Minns inte om jag ätit lammfärsbiffar, surströmming en gång och helst inte fler. Vi satt ute, för att vi ovana skulle ha det lite enklare, men då dök flugorna upp. I alla tänkbara färger och storlekar från kilometers avstånd, antar jag, det gjorde inte det hela bättre alls.

  7. Fyndiga svar på dina 5 fredagsfrågor.
    Här har det varit en fin sommardag, lagom mycket sol och ingen blåst.
    Kram/Kicki

    1. Det blåste som attan på eftermiddagen och jag var ute och försökte rädda höstanemonerna som blivit väldigt hög och vajade i vinden.
      Kram

  8. o, vad jag blev sugen på blomkålsstuvning och falukorv! jag försöker ständigt lära mig det där med fantasy. ser/läser hellre det än romantiska komedier. en kan bli väldigt överraskad i affärerna!

  9. Kul att läsa om din dag. Men inte kul att smittalen går upp. Dagens lunch ser väldigt god ut.
    Undrar var det är för fel på lammfärspannbiffar, aldrig ätit men på pappret låter det gott förutsatt att man gillar lamm som jag.
    Fantasy läser jag mer än gärna men som i alla genrer finns det förstås bra och dålig litteratur där med.

    1. Jag gillar också lamm och förr köpte vi ett halvt lamm varje höst, men de där lammsmäckorna som jag blev bjuden på för 40 år sedan fick mig att avstå från dem resten av livet.

  10. Käraste Ingrid. Jag har varit skitdålig på att läsa bloggar nu ett tag för det har varit några veckor med fullt upp och massor med människor som ska ha mat och underhållning och vi har firat tre 70-åringar och en massa annat. Så ska det plockas bär och en massa annat. Nu i morse vinkade jag hej då till Sonen. Han har varit här en hel månad och jag har sluppitt gråsklippning och fått en ny telefon som han hjälpt mig med. Få se om kameran är bättre på den än min gamla. Nu ska det väl bli mer tid för bloggande. Jag har faktiskt fått in alla ved i alla fall och idag ska Kinabror och hans äldsta dotter och jag åka på aktion bara för skoj skull. Inte för att jag ska köpa något men kanske träffa gamla bekanta och bara njuta av lite människor som man saknat. Här är det lugnt på coronafronten. De som är smittade är bärplockare från utlandet men dom träffar man ju inte.

    1. Jag har ju sett hur aktiv du har varit. Läsa bloggar kan du göra i vinter när du sitter där ensam vid Fisksjön. Umgås du med släkt och vänner så mycket du kan nu när det bjuds.
      Hoppas att det blir en trevlig auktion i dag!
      Kram

  11. Har läst om att det har varit otroligt mycket med turister på Gotland och sjukvården är hårt belastad.
    Det är bäst att fortfarande hålla avstånd.
    ”När du glömt passet hemma”, den var bra.
    Trevlig helg.
    Kram!

  12. Ja du kan inte ha det lätt under värsta turistperioden där på Öjn! Det räcker gott med de turister som hittar hit till Sundborn med sina överstora husbilar som ska trängas på smala grusvägar. Usch,. inte står de på anvisade parkeringar heller utan precis var som helst, mitt på busshållplatsen, utanför entredörren till affären, framför återvinningsstationen, de fyller Coop-parkeringen fast inte ska besöka affären utan närbelägna Carl Larsson-gården…suck.
    Är det lammkött du inte gillar? Jag har tillagat lammschmäcka och tyckte de var jättegoda. Men smaken är ju så olika…

    1. Jag gillar lammkött, men de smäckor som jag serverades för 40 år sedan fick mig att avstå från just det. Annars är lamm en favorit både som stek, dillkött och annat.

Kommentarer är stängda.