Hörselvård

I dag skulle jag vara på Hörselvården i Visby kl 10.00 för fortsatt information om mina hörapparater. Jag hade bestämt mig för att åka med 8.40-bussen, för trafiken i Visby är lite i rörigaste laget nu för att det ska kännas bra, men jag ångrade mig nästan när jag kom upp, för det regnade lite lätt. Mobilen rapporterade dock att det skulle bli sol i dag och när det blev dags att gå till bussen gav jag mig iväg i alla fall och då stänkte det bara lite lätt. Det var första gången jag åkte buss sedan pandemin började. Jag hade ju annars tänkt mig mycket bussåkande nu, eftersom man åker gratis med kollektivtrafiken här på ön när man fyllt åttio.

Vid busstationen i Klintehamn upptäckte jag att man nu ska kliva på bak i bussen och inte ha någon kontakt med chauffören alls. Jag försökte gå in framme som jag har varit van, men där blev jag stoppad. ”Har du aldrig åkt buss förut?”, undrade chauffören och jag förklarade varför jag inte gjort det på länge. Då undrade han om jag hade något busskort och jag berättade att jag passerat åldersgränsen för att åka gratis. Då sa han helt chevalereskt: ”Oj, det kan man inte tro”.

Hos den rara audionomen på Hörselvården fick jag lära mig hur man ska byta vaxfilter och dome på hörapparaterna och vart man ska vända sig för att göra beställningar av de delarna. Sedan bokade hon in ett samtal efter mötena vi ska ha med SPF nu i augusti, så att jag kan berätta om hur apparaterna fungerat under sådana förhållanden, för att vid behov göra en justering av inställningarna. Det är mycket pyssel med de här ”hörisarna” minsann.

När jag var klar tog jag en promenad till Siesta, men de hade inte min favoritbakelse i dag, så efter en vända på Adelsgatan tog jag nästa buss hem till Klintehamn igen. Den busschufören betedde sig lite märkligt tycker jag. I stället för att sitta kvar framme på sin plats och hålla ett öga på alla som strömmade in genom bakdörren med sina kort och mobiler i högsta hugg, gick han ut och ställde sig på andra sidan bussen och rökte. Han hade ju ingen koll alls på vilka som betalade eller inte, men det är väl kanske så det går till nu.

Dagens ordspråk:
Erfarenhet utan lärdom är bättre än lärdom utan erfarenhet

Trevlig fortsättning på tisdagen!

21 reaktioner till “Hörselvård

  1. En sådan komplimang, som du fick av busschauffören, kan man leva länge på! Här i kommunen åker man gratis om man är över 75. Har inte prövat än, men tydligen ska man ha ett kort, som man ska blippa, även om man är över 75. Konstigt med chauffören, som gick av och rökte, fast det var väl en ändhållplats? Men han borde ju ha koll på att alla betalade…
    Bra att de följer upp med användningen av dina hörapparater!
    Idag har vi haft vår andra städning och medan hon var här, blev vi bjudna på lunch hos Fia! Lyxigt!
    Kram, Monica

    1. Här visar man bara id-kort, men det är väl olika på olika ställen.
      Vilken härlig dag att bli bjuden på lunch medan man får hemmet städat. Kram

  2. Oj, buss det har jag inte åkt på hundra år, eller nåt.
    Hörde om bussresorna i Borlänge, att många åker ”gratis” för det saknas bussvärdar, som kollar att man betalat,
    Kyligt här idag, men om ett par dar ska det visst bli lite varmare.
    Mycket pyssel med hörapparaten. Det har slagit lock på mitt vänstra öra och jag borde ta mig till hörcentralen i Falun.
    Kram/Kicki

    1. Det är ju så bra förbindelser med buss mellan Klintehamn o Visby, för de går nästan en gång i timmen. Har du fått en vaxpropp kanske??
      Kram

  3. Den komplimangen var du förtjänt av efter hans första plumpa kommentar. Jag trodde inte chaufförerna fick röka när det är i tjänst faktiskt. Nåja, det är kanske nya tider…

    Kram och god kväll!

    1. De här bussförarna gör tydligen lite som de tycker. På vägen in missade han att stanna på en hållplats trots att en hade plingat och skulle av. Han nekade att släppa av henne och hennes 4-5åriga dotter innan nästa ordinarie hållplats, så de fick en lång promenad tillbaka. Den här bussupphandlingen som regionen har gjort är inte speciellt populär här på ön och om Bergkvara buss tycker vi inte!!
      Kram

  4. Så bra att man är så noga, när du nu äntligen fått de nya apparaterna! Dagen hade förstås varit ännu bättre om din bakelse hade funnits…

  5. Jag har ingen aning om hur man gör när man åker buss … minst 45 år sen senast …
    Fin komplimang från busschauffören – och bra att du fick lite fixat med hörapparaterna.
    Kram!

    1. De är väldigt noggranna och engagerade på den där hörselvården. Man känner sig väl omhändertagen. Kram

  6. Gotland är generösa. Kollade ju busspriser mm häromdagen och såg att alla över 80 åker gratis och alla pensionärer får pensionärspris. På många ställen måste man vara folkbokförd för dessa förmåner. Om de ens finns.
    Det verkar vara mycket pyssel med hörisen, men blir det bra så är det väl värt besväret.
    Sov gott! (klockan är 23:09)
    Kram

    1. Jag gillar att åka buss till Visby, för de går så ofta. Det finns alltid någon avgång som passar.
      23.09 sov jag nog gott!
      Kram

  7. Så olika med kollektivtrafik! Här har det blivit glest med bussar i och med pandemin. Kommunal kollektivtrafik finns endast till tätbebyggda områden. Om jag skulle vilja åka buss in till centrum (knappt 10 km) har jag kanske fem chanser per dag – när skolorna är igång. Har aldrig provat. Förr åkte jag buss in till Helsingfors rätt ofta. Då gäller systemet att köra bil in till Borgå, parkera (det finns en stor gratis parkeringsplats, ofta full av pendlares bilar). Bussar Borgå – Helsingfors går (gick) flera gånger per timme. pensionärer får rabatt även i den privata busstrafiken. Minns inte exakt pris för den ca 50 kilometer långa resan, nånstans kring 5-6 euro för pensionärer, tror jag. Nu har jag inte besökt vår huvudstad sen i mars 2020.
    Ha det gott!

    1. Just Klintehamn har väldigt bra förbindelser med Visby. Bussarna går nästan en gång i timmen. Men visst finns det många ställen på ön där busstrafiken är nästan lika med noll, eller kanske bara trafik två gånger morgon o kväll.
      I och med pandemin är det länge sedan jag var i Stockholm. Annars brukar jag åka och hälsa på syrran någon gång varje år. Vi får väl se när jag vågar mig iväg nästa gång.
      Kram

  8. Här kliver vi också på bussen där bak, det är nog så på de flesta platser nu i pandemitid. Och eftersom man inte kan köpa biljetter på bussen så måste ju busschauffören lita på att folk har biljett när de kliver på. Då och då kommer kontrollanter och har man inte biljett då så kan det bli dyrt!
    Så bra att ni riktigt gamla får åka gratis på bussen!
    Och busschaufförer då, är de trevliga? Ja de allra flesta är faktiskt det men självklart finns det skitstövlar bland dem, som bland andra människor. Jag åker mycket buss och jag har faktiskt oftare sett otrevliga resenärer än otrevliga chaufförer!

    1. Numera åker jag inte buss så ofta, men förr åka jag till jobbet i Visby varje dag och när det gäller hur det var på den tiden jag måste hålla med dig. Det var oftare resenärerna som var otrevliga, men det har nog ändrats en hel del.
      Sedan regionen valde en annan utförare än Gotlandsbuss är gotlandspressen hela tiden fyllda av insändare och artiklar om både dåliga bussar och dåliga chaufförer. Ha en fin onsdag!

  9. Ja, först en ganska otrevlig kommentar från chauffören till dig och sedan lite smicker på det! Hursomhelst, så uppfattar jag inte dig som fyllda 80! Vidare undrar jag – varför först vid 80? Här i vår kommun har vi seniorkort från 65.
    Har blivit med hörselapparat… gillar det inte alls! Men får väl försöka använda dem, för det finns ju en anledning till att jag har dem.
    Kram Nilla

    1. Pensionärsbiljett är det från 65, men först vid 80 får man åka helt gratis.
      Jag gillar mina hörapparater och enda gången jag blir störd av dem är när jag äter. Men det är väl en vanesak som så mycket annat. Kram

Kommentarer är stängda.