Fem en fredag v 19: Överflöd

Någon gräsklippning behöver jag nog inte tänka på i dag, för även om man inte kan påstå att det regnar, så är det väldigt blött ute och molnen ser inte ut att vilja lätta i första taget. Jag har varit ute och tittat till pellisarna som fått vara ute på terrassen första natten och de ser väl inte alltför besvikna ut, för även om det är mulet har vi nästan 14º.

När det nu ändå är inneväder tar jag tag i elisamatildas fredagsfrågor nu på förmiddagen, så får jag se senare hur dagen utvecklas. Tvättmaskinen jobbar i alla fall, för nu vågar jag mig på att tvätta vinterjackan så att jag kan få hänga undan den.

  1. Vad har du för mycket av hemma? Sprätt iväg, plantan som jag delade med mig frön från i höstas. För jag kunde givetvis inte låta bli att sätta några frön själv och hade nästan tänk kasta moderplantan. Men den har varit jättefin hela vintern, så inte hade jag hjärta till det.  
IMAG4202
En var det ju trevligt att ha ute på terrassen i somras, men fyra är definitivt tre för mycket. Dessutom hittade jag en planta i en av orkidékrukorna.

2. Vad skulle gärna få fyllas på automatiskt i din kyl? Mjölk, youghurt, cider, lättöl och annat som är tungt att bära.
3. Vad är det mest onödiga i världen? Tvestjärtar är det äckligaste av alla kryp sin verkligen kan få en odlare att ge upp.  

P1080537
Här har de gett sig på mina fina petunior

4. Vad är något du alltid har att ge till andra? Ett leende, det kostar ingenting och man får oftast ett tillbaka.
5. Vad kan du göra hur många gånger som helst utan att tröttna? Visst är det konstigt egentligen, men frukosten kan se likadan ut varenda dag, år ut och år in. Man skulle ju aldrig drömma om att äta samma sak till lunch varenda dag.

Dagens ordspråk:
Det är bättre att aldrig börja än att aldrig sluta.

Trevlig fredag!

29 reaktioner till “Fem en fredag v 19: Överflöd

  1. Tvestjärtar står jag ut med men fästingar tycker jag är direkt onödiga. Sprider bara en massa sjukdomar och tillför inget. Ett leende betyder däremot mycket!

    Här kan inte vädret bestämma sig men jag hoppas vi kan grilla som planerat i kväll.

    Kram och god fredag!

    1. Jag håller med dig om fästingarna med. Det finns många onödiga insekter, men de har väl alla en funktion antar jag.
      Kram

  2. Tycker också att tvestjärtar är vidriga. Även fästingar men dessa4 ser jag sällan.
    Vädret är lite lurigt med sol och lite mörka moln.
    Skall till Plantagen och köpa lite nya växter.
    Kramar från oss

    1. Här blev det inget regn att tala om och i eftermiddag har det varit en aning sol och jag har klippt mina gräsplättar.
      Kramar till er!

  3. Tvestjärtar har jag aldrig förstått varför de måste finnas till, riktigt ruggiga de där men jag antar att de blir föda för andra varelser så nån funktion har de nog 😉

    Ja, automatisk påfyllning i kylen, vilket man ju kan få idag via prenemuration hos nån ”hemkörningsfirma” om man bara har någon digital anordning i dörren så de kan få koden för att komma in i boendet.
    Tror att mjölk, smör och margarin hade varit något för oss att få påfyllt automatiskt, och läsk, de väger ju så förbaskat de där flaskorna.

    Ett leende är det finaste man kan ge en människa nästan, och så fint att få själv.

    Nu tillönskar jag dig en fin eftermiddag och kväll.

    1. Förr var det mycket hemkörning. På Stenstugu kom fiskbilen in på gården, drickabilen kom en gång i veckan och glassbilen. Det cyklade runt gubbar som slipade knivar och tanter som sålde örter och andra växter. Det var då det!

  4. Tvestjärtar, ja usch! Även fästingar!
    Jag är nog den som varierar min frukost. Kaffet är A och O men resten…
    Roliga frågor denna gång.
    Trevlig fredag, kram!

  5. Skulle kunna svara exakt som du på alla frågorna med tillägget att sniglar är minst lika äckliga som tvestjärtar…brrr…
    Ha en fortsatt skön helg, kram, Monica

  6. Tvestjärtarna är ju trista för de äter upp blommorna, men fästingarna, som inte har någon som helst funktion att fylla är de äckligaste och onödigaste jag vet. Dessutom kan man ju bli sjuk av dom.
    Jag håller med dig om frukosten, den är ju faktiskt lika dag in och dag ut.
    Värme här om än ganska mulet.
    Kram/Kicki

  7. tvestjärtar är inte kul. men mördarsniglar är värre. frukosten är dagens bästa måltid. och den ska se likadan ut. och jag ler verkligen inte åt dem som inte håller avståndet!

  8. Oj så dina petunior råkade ut! Jag visste inte att tvestjärtar var så glupska, elände. Men jag håller tummarna för dina pelargoner!

  9. Glad att slippa tvesjärtar, så mycket som jag gör i lgh, de är inte roliga. Frukost varierar jag lite men bara mellan två olika beroende på vardag och helg. Kul att läsa dina svar. Ha en skön helg!

  10. Sprätt iväg, haha, vilken rolig benämning. Har inte stött på den, kan du inte ge några exemplar till grannar eller vänner? Jag vill variera frukosten, ibland gröt, ibland macka och ägg. Skickar ett varmt leende från pörtet

    1. Jag hade grabbarna här igår och erbjöd dem, men de tackade nej. Jag får väl helt enkelt sätta ut dem och hoppas att någon frostnatt tar dem.

Kommentarer är stängda.