Känner mig lite ledsen i dag

Igår kväll fick jag veta att Tanino är död. Han var delägare till restaurangen La Spelonca  tillsammans med Claudios bror Pippo, som avled för två år sedan.

Screenshot_20200729-083827
fr v Claudios bror Pippo, Tanino och Claudio.

Tanino och hans danska fru Birthe har alltid funnits där på La Spelonca från första gången vi gick dit och åt när vi var på ön 1979 och många kvällar har vi suttit där och njutit av god mat och trevlig underhållning.

Den här bilden är en suddig  skärmdump från en video, tagen 2015 när jag var på Sicilien och firade min 75-årsdag.

Tanino var en riktigt naturbegåvning, liten till växten, men med en stor röst. Utan åthävor klämde han i så att det ekade i lokalen och det lockade folk ute på gatan att stanna upp och lyssna.

Han var Åkes absoluta favorit och Åke ville alltid att ”den lille” skulle sjunga och på bilden sjunger de Åkes favoritlåt och mina tårar rann och de rinner nu också när jag tänker på det.  Det känns så vemodigt att jag aldrig får träffa varken Pippo eller Tanino igen och just nu känns det som om det är tveksamt om jag över huvud taget kommer till Sicilien en gång till.

spelonca

Oktober 2019 var jag där senast och då gick resan direkt från Visby och första kvällen var jag på La Spelonca tillsammans med tre herrar från Gotland, som bodde på samma hotell som jag. Tanino tog emot oss och jag fick en stor kram och sedan beklagade han så mycket, men kocken var sjuk, så menyn var begränsad. Han fixade en god sallad till mig och herrarna fick varsin pizza. Det är en kväll jag inte glömmer i första taget. Sedan var jag där och åt lunch några gånger.

I dag skiner solen igen efter en helmulen tisdag, men det blåser som vanligt. Jag tror jag ska satsa på en förmiddagspromenad och sen hoppas jag att jag kan få lyssna på Sommar i P1 i solstolen.

Dagens ordspråk:
Man ska inte göra elefanter av myggor

Ha en skön onsdag!

23 reaktioner till “Känner mig lite ledsen i dag

  1. Vi har ju bara varit på Sicilien en gång men vi besökte La Spelonca tre kvällar och var lika nöjda varje gång. Fantastiskt god mat, trevliga ägare och jag minns också den vackra musiken. Yngsta fröken som var med fick dessutom själv grädda sin pizza vilket var uppskattat.

    Förstår att det känns sorgligt för dig.

    Kram

  2. Så tråkigt att han har gått bort! jag minns också honom väldigt tydligt, just det där anspråkslösa, lite blyga beteendet. Hoppas att La Spelonca kan behålla den gemytliga, mysiga stil den restaurangen hade.
    Det är klart att du kommer till Sicilien igen, du har ju släkt där!
    Ha en skön dag i solstolen!
    Kram, Monica

  3. Jag känner med dig… och du beskriver honom så fint.
    Mycket är annorlunda i dag – kan vi nånsin resa mer? Vill vi resa? Man får leva på de vackra minnena och ju äldre vi blir är det ju många i vår närmaste krets som går bort.
    Varm kram till dig!

    1. Ja, vill vi resa? Det är frågan det, men skulle gärna vilja komma iväg ett par gånger till i alla fall. En bussresa är inbokad till våren. Vi får väl se om den blir av.
      Kram

  4. Så sorgligt Ingrid. Jag känner verkligen med dig.
    I en sådan här situation känns det extra svårt att inte veta när eller ens om man kan resa igen.
    Varmaste styrkekramen till dig. ❤
    Gigi

  5. Förstår din ledsnad. Man vill att det ska vara för evigt, så som det var.
    Jag har aldrig varit på Sicilien men har önskat detta. Jag känner också att jag inte vet hur det blir med utlandsresor överhuvudtaget. Tur att Sverige är så vackert och jag har ju Gotland kvar, icke varit där.
    I dagens lokala tidning var det ett reportage om en kvinna som samlar på elefanter i sitt hem. Man kan då samla på allt. Tänkte på ditt ordspråk.
    Kram, Gerd

    1. Har du aldrig varit på Gotland är det väl hög tid snart. Vi får hoppas att även vi äldre snar ska kunna röra oss fritt.
      Kram

  6. Tråkigt att förlora en vän. Vi kan väl hoppas på en direktresa från Visby nästa år så du kan komma dit igen.
    Kram

  7. Herrarna har läst ditt inlägg och de minns också den kvällen.
    Kram

Kommentarer är stängda.