Sommartid och Påskdagen

Igår, när jag skulle åka till Sicklings, stannade jag till vid Torget, för att titta på årets påskris, som brukar vara så jättefint.

Årets upplaga fick mig faktiskt att gapskratta. Den skapelsen kunde de ha besparat oss.

Det blev hur som helst en trevlig stund med en kopp kaffe och lite prat med Carina o Bosse innan jag åkte hem till Odvalds igen, där jag hamnade framför tv:n och såg de sista avsnitten av Visselblåsaren, en brittisk serie i tre delar på SvtPlay, som handlar om en läkares kamp under coronapandemin. Man glömmer fort hur det var den där turbulenta tiden, då hela tillvaron vändes upp och ner. Det känns som om vi ännu inte har återhämtat oss riktigt. Det sociala livet och umgänget med andra, har inte helt återgått till tiden före corona.

På tal om corona, så ska jag förresten till Hemse och vaccinera mig för ”femtielfte” gången på onsdag.

Årets påskdag inleddes med den årliga klockomställningen. Det är tur att det inte är så många klockor som behöver ställas om, för de flesta fixar det själva. Nu blir det lite mörkare på morgnarna ett tag, men kvällarna blir desto ljusare. Jag gillar sommartiden, men påskdagsförmiddagen blev i ett huj en timme kortare.

Klockan tolv i dag ska jag infinna mig på Stenstugu medförande inlagd sill och sås till gravlaxen (jag slapp lindrigt undan i år). Det blir säkert en välsmakande och trevlig påskdagslunch tillsammans med barn, barnbarn och barnbarnsbarn! Ännu är det en mulen och ganska blåsig påskdag, men SMHI utlovar solsken och vid 14-tiden till och med de där 17º som GA (och jag) skröt med redan i tisdags.

Trevlig Påskdag!

21 reaktioner till “Sommartid och Påskdagen

  1. Vi människor glömmer snabbt men samtidigt tycker jag ändå inte att allt är som vanligt. Det sociala livet är lite trögare och vissa saker har inte återupptagits helt igen.

    Så trevligt med påsklunch på Stenstugu. För egen del har jag sluppit påskmaten helt vilket passar mig perfekt faktiskt.

    Önskar en fin påskdag nu!

    Kram

    1. Då är det inte bara jag som känner att allt inte är som innan pandemin.
      Det blir säkert en väldigt trevlig påskdag, där i alla bidrar med någonting. Kram

      1. Jag har hört fler som säger samma sak så något är förändrat. Smidigt när alla bidrar med något för det underlättar helt klart för värdparet.

  2. Typiskt nog så blev B övertalad att delta med sin stämma i påskdagens gudstjänst, här var det väckning klockan åtta när våra inre klockor var sju. Att göra så när min sömn för första gången på veckor behagade att inte infinna sig ännu vid fyratiden (enligt den officiella klockan) var inte så lyckat för dagens sysslor… Men nu börjar huvudet ändå fungera.

    1. Det brukar kännas lite konstigt i början med de här tidsomställningarna, men man vänjer sig snabbt. I natt kommer du säkert att sova väldigt gott! ♥

  3. Ha en trevlig påskdagslunch! Vi har varit i sommarstugan, som dottern numera har, under fred-lörd, och ätit god mat, varit på konstrunda, och även gått skogspromenad. Regn, moln och enstaka solglimt under dessa dagar. Men temp var över 10 gr och det var skönt.

    1. I dag blev det inte så varmt och ingen som alls, men i alla fall 12º och det får man vara nöjd med. Ha en fin fortsättning på helgen. Kram

  4. Nej, det påskriset gör nog ingen människa glad! (Fast du fick dig ju ett gott skratt…)

    Vi har också sett Visselblåsaren, bra serie, tyckte jag! En stor eloge till alla, som jobbar i vården!

    Då har du en trevlig påsklunch att se fram emot; vi har med oss påskmat hem från igår, så det blir påskmat här också idag!

    Ha det så trevligt!

    Kram, Monica

    1. Ja, alla som slet i vården under pandemin har vi verkligen anledning att tacka.
      Ha en fin fortsättning på helgen! Kram

  5. Glada Påsken till dej!

    Vill bara tala om att den här förbaskade sommartiden hatar jag! Blir inte som folk förrän om flera veckor, trist.

    Idag är det lugnt, barn och barnbarn var hos oss igår, mysigt. Det blir en god bok och fåtöljen.

    Kram Inger

  6. Gillar inte att flytta klockan fram och tillbaka. Tycker det känns flera dagar. Vi har också ett tråkigt påskris och förr gjorde dom jättefina arrangemang.

    Kramar från oss

  7. Besynnerligt påskris! Hoppas du fick en trevlig lunch med familjen, vi var bjudna till äldste sonens familj efter kyrkan och det var så trevligt. Fast sol och värme blev det inte, en det var fint med deras självsådda penséer i gräsmattan. Jag ställde om de klockor som behöver min hjälp i går kväll, fast vi har en som har kontakt med Braunschweig och den har inte kommit igång än.

    1. Det blev en väldigt trevlig påskdagslunch med massor av mat. Nu är vi inne i sommartiden och visst är det lite ovant till att börja med, men man vänjer sig kvickt. ♥

  8. Trevligt med en liten utflykt, och jag som inte sett något påskris alls i år (vad jag minns) skulle nog bli glad åt det ni fick.

    Det låter som en härlig påskmiddag med familjen, smart att dela upp och hjälpas åt med maten så ingen behöver stå en hel dag i köket.

    Dessa dagar har jag tänkt mycket på hur det var för gamla och sjuka människor under corona, nu när jag sett ångest och rädsla så gör det ont i mej att veta hur många som var ensamma sin sista tid.

    Tack för tips på serie, det ska jag spara till hösten, jag har sett så mycket på TV här, så det dröjer nog innan jag slår på min TV när jag kommer hem.

    Kram

    1. Några 17º blev det inte i dag och ingen sol visade sig heller, men det blev en fin dag i alla fall och Claudio hade eldat så att det var varmt och skönt i salen på Stenstugu.
      Det är trevligt med knytis, även om det ju är Eva som står för det mesta. Det blev några trevliga timmar.
      Jag kan tänka mig att du har annat att göra när du kommer hem än att se på tv.
      Kram

  9. Jag är övertygad om att det blev en trevlig (och god) påsklunch på Stenstugu.

    Våra påskgäster, Cissi och Martin, blev ju inte så långvariga den här gången.

    Ha ett gott slut på påsken!

    Kram

Kommentarer är stängda.