Fredagsfrågor

Det är en gråmulen fredag i dag och när jag öppnar dörren hör jag hur det rinner och plaskar från töande snö på taken. Jag kom upp lite sent i dag, för jag hade ett vakenpass vid två-tiden i natt, så jag unnade mig lite sovmorgon. Det har sina fördelar med att vara pensionär!

Elisamatilda utmanar oss som vanligt på fredagarna och i dag ska det handla om Yttrande:

1.Vilka ord använder du för ofta? När jag talar petar jag nog ofta en ett ”precis” och när jag skriver blogginlägg brukar jag avsluta med att rensa bort alldeles för många ”ju”.

2.Vilka ord använder du inte tillräckligt? Jag älskar dig!

3.Vilket ord har du nyligen lärt dig? Nissedörr

4.Vilka ord älskar du att höra? Välkommen!

5.Vad är ditt favorituttryck? Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen.

Och här kommer mina tankar runt dagens wp-fråga också:

Dagligt skrivförslag
Vad kan du göra mindre av?

Prata väder! Ibland blir jag nästan störd själv av alla väderuppgifterna i mina blogginlägg, men att ha varit gift med en bonde i 51 år har satt sina spår. Vädret var vi ju helt beroende av. Det styrde vår tillvaro, både arbetsmässigt och inkomstmässigt. Att lyssna på väderleksrapporterna var självklart och i mina 10-årsklandrar står vädret noggrant noterat varenda dag. Till exempel hade vi 8/12 1985 -3º och sol och 1993 samma datum +5º och regn på förmiddagen.

Åke la sig ofta på köksgolvet en stund efter lunchen, som på den tiden kallades middag och jag fick i uppdrag att lyssna av väderleksrapporten. Han somnade nästan alltid omgående, även om det stod ett litet barn och hoppade på hans mage. Så vaknade han och frågade: ”Vad sa dom?” Inte hade jag kommit i håg att lyssna, men radion stod ju på, så jag blev ganska duktig på att sno ihop en trovärdig rapport av det lilla jag trots allt hört.

8/12 2023 är det +2º och mulet och snön smälter undan mer och mer och gräset börjar titta fram.

Nu ska jag sätta fart på dammsugaren, sen får vi se vad dagen bjuder?

Trevlig fredag!

28 reaktioner till “Fredagsfrågor

  1. Vi har nog en del uttryck som vi använder ofta och jag vet att jag har en tendens till att säga ”säg så här”. Det var mina elever som uppmärksammade mig på det och sedan fick jag en mugg med uttrycket på.
    Vädret samtalar nog många gärna om. Min mamma hade alltid stenkoll på det så där låg jag i lä.

    Önskar en fin fredag nu!

    Kram

    1. Visst har de flesta av oss några såna där uttryck som man helt plötsligt kan upptäcka att man använder alldeles för ofta.
      Kram

  2. Så roligt det låter: Åke låg på golvet och sov med ett barn hoppandes på magen och det enda han villa veta var vädret…
    Jag ser bilden framför mig!
    Här töar det också idag! Skönt, tycker jag, som avskyr den här ishalkan vi hade igår.
    Precis som du, så använder jag nog ordet JU lite för ofta. Det låter ”ju”, som om läsaren redan vet det man tänker säga…ska tänka på detta framöver.
    Här har coviden lagt sig något, men jag har fortfarande en förskräcklig hosta. Men idag orkade jag faktiskt duscha och bar det göt att man känner sig bättre.
    Ha en skön helg, kram, Monica

    1. Så skönt att du mår lite bättre Monica! Äldste sonen ligger också sjuk och jag misstänker att det är covid. Ska se om jag kan övertyga honom att testa sig. Kram

  3. Ja kanske är vi alldeles för intresserade av väder … men det går inte att komma ifrån att det avgör rätt mycket av vår vardag! När jag läser dina svar blir jag påmind om att jag en period uppenbarligen använde ordet ”oerhört” i tid och otid. Hoppas jag slutat med det.

  4. Kämpigt att ha ett vakpass på natten, men då är det bra att vara dagledig och kunna ta igen lite av den förlorade sömnen på morgonen.
    Jag rensar också bort ”ju” i inläggen så där är vi lika. Det nyaste ordet jag lärt mej har jag lärt mej av dej, ”Novent!
    Ditt favoritutryck har jag hört men glömt, nu ska jag lägga det på minnet och använda det till en i min närhet.
    Vädret ja, det är väl för det mesta det allmänna samtalsämnet? Men jag tycker inte att du har för mycket väderprat i din blogg, det är kul att se hur det är på andra platser, och extra kul hur det är på din ö. Stefan är gammal fiskare så han lyssnar på sjörapporten varje dag, ibland flera gånger. Jag har en 5års kalender som jag skriver upp i.
    Önskar dej en fin Fredag,
    kram

    1. Man brukar säga att vi pratar mycket väder i Sverige, men jag tycker att det är likadant överallt. På Sicilien till exempel är ofta m vädret det första som diskuteras. Antingen är det för varmt eller för kallt, för regnigt eller för torrt. Precis som här….
      Kram

  5. Min svärson, som är göteborgare, pratar alltid om det skånska dubbeljuet. Han påstår att jag säger det är JU bra JU eller liknande. Inte har jag tänkt på det, men det kanske stämmer. Kram

    1. Där ser man Jag är inte medveten om ifall jag petar in ett ju även när jag talar, men det kanske jag gör?? Kram

  6. Vi har våra ord som används för ofta. Vädret diskuteras ofta och vi är lite beroende av det.
    Jag älskar dig säger jag ofta till Minton.
    Kramar från oss

  7. Lyssnade på ett radioprogram för ett tag sen där de sa att svenskar är bland de enda som alltid pratar om vädret… inte vet jag om det är så men vädersnack är ju alltid säkert i alla fall.

  8. Jag är nog både väder och sömnfixerad, tänker jag. Jag fnissar lite över dina kreativa väderrapporter…

  9. Lyssnade på ett radioprogram nyligen där de sa att svenskar är bland de enda som alltid pratar väder…inte vet jag om det är sant, men vet att det ändå alltid är ett tacksamt samtalsämne.

  10. Känner igen det där att man skulle vara tyst när det var dags för väderleksrapporten. Det lyckades väl inte alltid men jag tror att även om man lyssnade så kom man inte ihåg vad det skulle bli för väder i alla fall.
    Kram

  11. Är ju många ord som man använder sig av lite mycket ibland, brukar också redigera mina blogginlägg om det blir för mycket av sådana där ”mellan-ord”.

    Väder är ju ett ämne som påverkar oss alla, det hör ju till på något vis trots allt.

    Skrattade gott åt dina väderleksrapporter till Åke, känns igen här, frugan ber mig kolla på vädernyheterna men jag missar nästan alltid. 🙂

    Ha nu en fin lördag Ingrid.

  12. Jag får minsann också plocka bort några små onödiga ord i bloggtexten innan den går till publicering! Man skriver väl först mest i affekt utan att tänka på hur det ser ut i skrift. Nissedörren hörde jag talas om i början av november då barn och barnbarn började fixa till en dylik till lilla Noelle. Jag tyckte först det verkade helt galet, men det är lite småmysigt ändå, men kräver en daglig insats av familjen för att det ska hända något varje dag. Jag följer mitt barnbarnsbarns Nisse på instagram

    1. Visst finns de behov av korrekturläsning. Helagotland.se har en julkalender med frågor varje dag och det var där uttrycket Nissedörr dök upp. Trevlig helg!

Kommentarer är stängda.