På skolbänken igen

I dag är det rätt mulet och det har regnat en del på morgonen, men inga stora mängder. Jag ska gå ut och kolla regnmätarna senare, men på förmiddagen har jag suttit på skolbänken igen. Det är SPF som inbjudit till ett webbinarium via zoom och i dag har det handlat om Tryggare ekonomi på äldre dar – digital kurs om privatekonomi, en fortsättningskurs till den som gick i mars.

Niklas Uppenberg från Finansinspektionen inledde dagens övningar 08:30 och sedan tog Ulrica Bergström från Swedbank vid.

Ulrica Bergström talade om Digitala verktyg för din ekonomi och det handlade givetvis om vilka möjligheter vi i dag har när det gäller internetbanker, bankid, swish och allt annat som underlättar vår vardag.

09:20- 09:30 rast

Nästa punkt på dagens programmet var att Eva Lindström från Konsumenternas Bank och Finansbyrå berättade mer om bankfrågor och om ekonomiska bedrägerier via telefon eller via mail och sms. Tråkigt nog är det många äldre som blir lurade och förlorar stora summor. Eva Lindström var intressant att lyssna på och förutom det där med alla bedrägerierna och vad man ska tänka på för att skydda sig, talade hon en hel del om vad som gäller den dag man av olika anledningar kan få svårigheter att sköta sin ekonomi själv. Vad innebär en Framtidsfullmakt respektive Behörighet för anhöriga?

10:10- 10:20 rast

Efter rasten var det tur för Susanne Eliasson från SEB att prata om Familjejuridik. Om vad det innebär att vara gift contra sambo, bodelning, skilsmässa, arv och annat. Vad innebär Fri förfoganderätt? Och mera om Framtidsfullmakten.

Mitt i hennes föreläsning kom det en inbjudan till ett nytt webbinarium från SPF och den här gången ska det handla om Digital teknik i SPF Seniorernas styrelser. Så de håller på!

11:08 – 11:15 rast Under den rasten gick jag ut och kollade regnmätarna och det har kommit 4mm och det blåser rätt mycket. De stackars dahliorna har farit illa och jag tog sekatören och klippte av några stjälkar som brutits.

Det blev en bukett till Åke

Sista passet stod Helena Ljungberg från Konsumentverket för och rubriken på hennes föredrag var Konsumentinformation och verktyg. Hon började med att prata om den nya konsumentköplagen som trädde i kraft 2022 och ett nytt konsumentskydd från 1 september 2022. Hon rekommenderade Kommunernas konsumentvägledning, något som inte finns i alla kommuner och inte heller här på Gotland. Behöver man hjälp hänvisar Region Gotland till Konsumentverkets upplysningstjänst för konsumentvägledning.

11:50 var dagens kurs slut och nu ska det bli gott med lite lunch. Jag har potatismos och en portion boeuf bourguignon kvar sedan igår, så det är bara att sätta in en tallrik i micron och värma. Solen tittar fram, så jag ska se om jag kan ta en promenad i eftermiddag.

Hur roligt var nu det här inlägget? Inte roligt alls skulle jag vilja säga, men man kan inte ha roligt alla dagar och inlägget kan vara en bra påminnelse för mig om jag börjar fundera på vad dagens kurs gick ut på egentligen. I morgon kommer del 2.

Trevlig tisdag!