Kajpsoppa, SvtPlay, Fem frågor

Jag hittade inte på så mycket igår eftermiddag, men jag gick i alla fall ut och plockade en näve kajpar. De var rätt små ännu, men jag fick ihop till en soppa i alla fall.

Mitt recept på KAJPSOPPA

”Kajpar” är en slags vild purjolök, som är jättegod att göra soppa av. (Den kan också kallas skogslök) Det finns säkert flera recept, men jag kokar några potatisar i vatten smaksatt med en buljongtärning och när potatisen är färdigkokt vispar jag sönder den och lägger in kajparna som jag skurit i bitar. De får koka med en stund och sen har man i lite mjölk och en skvätt grädde och smaksätter med salt och peppar. Det blir en härlig vitamin- och järnchock för kroppen. Lider man av ladingsdinglu (vårtrötthet) går den garanterat över efter en tallrik kajpsoppa.

På kvällen såg jag de sista avsnitten av den finska serien Norra Distriktet på SVTPlay. Den är faktiskt lite smårolig och ganska absurd på många sätt och den slutade med en riktig cliffhanger, så den lär vi få se mera av.

Fredag är det i dag och dags för elisamatildas fem frågor, som i dag handlar om Borta men inte glömd:

1.Vilken handling som du gjort i veckan vill du gärna få ogjord? Inget speciellt som jag kan komma på.

2.När senast raderade du något? Jag rensade i mejlboxen för någon vecka sedan.

3.När har du varit glad över inställda planer? Det kan jag inte komma på. Inställda planer är sällan något att bli glad över.

4.Vad glömmer du oftast på väg ut genom dörren och som du får vända tillbaka för? Enligt maken innebär det otur att vända tillbaka om man glömt något, så det undviker jag. Fast sommartid glömmer jag ofta att se till att terrassdörren är stängd när jag lämnar lägenheten och det har hänt att jag, trots Åkes varningar, gått tillbaka och kollat den. Jag har provat med att sätta en postitlapp som påminnelse på ytterdörren, men den har inte haft någon större effekt.

5.Hur ser du till att komma ihåg något du ska göra dagen efter? Jag lägger in det jag behöver komma ihåg i kalendern i mobilen och den kollar jag varje morgon. Jag gillar min kalender, som ser ut som en riktig kalender ska göra.

I dag skiner solen igen och jag har just ställt ut pellisarna och gått på en liten kontrollrunda. På söndag ska det eventuellt bli regn och det skulle nog inte skada. Då kanske det blir lite fart på kajparna också.

I gräsmattan bland violer och tusenskönor spirar gullvivsplantan, som funnits här sedan vi kom hit. Den skulle nog också gilla lite regn.

Trevlig fredag!

27 reaktioner till “Kajpsoppa, SvtPlay, Fem frågor

    1. Ja, de växer vilt lite här och var och väl etablerade kommer de tillbaka på samma ställe år efter år. Riktigt trevliga!

  1. Det är så roligt att jag plockar nässlor och du plockar kajpar samtidigt varje år! Jag gillar ju inte vitlök, så kajpar vet jag inte om jag hade tyckt om? Men purjolök älskar jag, så kanske?
    Det där med att gå tillbaka och kolla dörrarna känner jag igen. Varje kväll innan jag går och lägger mig, måste jag känna att dörrarna är låsta, även om jag gjort det tidigare…
    Ha en bra dag, här ska vi ha städerskorna idag, så det blir en utfärd!
    Kram, Monica

    1. Kajpar smakar inte vitlök, det är ramslöken som gör det. Kajpar smakar faktiskt som en mild purjolök.
      På kvällarna kollar jag alltid dörrarna, även om jag vet att de är stängda. De ska kollas i alla fall.
      Ha en trevlig utfärd! Kram

  2. Så gott med en hemlagad soppa som är rena vitamininjektionen!
    Jag går alltid tillbaka och dubbel- eller trippelkollar. Sinnesfriden betyder mycket😉
    Önskar en fin fredag nu!
    Kram Znogge

    1. Jag har en tendes att glömma terrassdörren. Härom natten stod den öppen upptäckte jag på morgonen. Inte bra alls! Kram

  3. Det låter som en riktigt god soppa. Har aldrig hört talas om kajpar. Tänkte direkt på ramslök men läser din kommentar ovan och fattar att det är två olika sorters lökar.

  4. Älskar kajplök, till skillnad mot ramslök! Började t.o.m. plantera några i en rosenrabatt innan det gick upp för mig att dom sprider sig både med frön och med rotrådar. Det är alltså ogräs…
    Jodå, vi har båda glömt att stänga altandörren på baksidan ett par gånger. Vi bor ju utan grannar så ingen märkte det som tur är, men å andra sidan bor vi ju nära vägen om nån bov tänkt sig hälsa på…
    KRAM-Susie

    1. Jag lägger aldrig nycklar på bordet. Jag har ett nyckelskåp precis innanför ytterdörren och där hänger jag dem.

  5. Aldrig hört talas om kajpar! Tack för ny kunskap. Tänker på att du använder digitala påminnelser. Medan många andra (och yngre än du) använder pappersvarianter. 1-0 till dig mot de fördomsfulla!

  6. Jag har inte ätit den specieliteten ni har, men vanlig purjolökssoppa är också god, dock är det inget jag handlar när den är så dyr som nu. Så njut du av gratis är gott! Jag kanske ska ge den där finska serien en chans, tycker att det är svårt att hitta någon serie nu. Är skeptisk till finska serier för de brukar inte hålla måttet. Men som sagt, man vet aldrig..Ha en skön helg i vårens tecken

  7. har inte hört talas om kajpar. undrar just om det finns här i trakten. jag skriver lappar och listor för sådant jag måste komma ihåg att göra

  8. Så sommarlikt du har det ute hos dig. Här är det fortfarande mer snö än bart men det går fort nu. Vägarna är bara i alla fall och några frusna tussilago har slagit ut. Det är jättevarmt i solen men minusgrader om nätterna men våren har kommit i alla fall och fåglarna kvittrar så glatt.

  9. Kajpar har jag aldrig hört tals om, däremot vet jag vad vårtrötthet är, tyvärr.
    Tackar för detta tips, låter bättre än att äta en massa vitaminer.

    Ha det bäst Ingrid.

  10. Kajpsoppa, så gott!
    Jag glömmer ofta var jag lagt mobilen, alltför ofta, tyvärr.
    Skriver listor på vad som ska göra, annars blir det inget av.
    Trevligt veckoslut!

  11. Kajpsoppan lät god men tror inte det finns här. Har glömt låsa någon gång så nu kollar jag flera gånger. Altandörren är inte så farligt för staketet är 1.50 så lite besvärligt och Minton skäller om någon rmr det.
    Soliga kramar från oss .

Kommentarer är stängda.