Påsklunchen och Fem fredagsfrågor

Gårdagens påsklunch på Suderbys var väldigt trevlig och välsmakande. Vi var 25 st SPF:are som samlades runt borden i den vackra matsalen som kallas Utsikten. På buffébordet fanns allt man kunde önska sig. Uppmaningen från värdinnan var, att vi skulle äta långsamt och inte blanda för mycket på tallrikarna, utan hellre gå och fylla på dem många gånger. Det var ett gott råd, som vi följde. Lunchen avslutades med kaffe och en god påskbakelse och då var vi mer än mätta.

Vi satt kvar ganska länge och pratade och tittade ut på utsikten mot golfbanorna, där man höll på med diverse arbeten inför vårsäsongen, men till slut var det dags att lämna Suderbys för den här gången.

I dag är det fredag igen och här kommer mina svar på elisamatildas fem fredagsfrågor, som den här vecka handlar om antingen eller:

1.En röra under sängen eller i garderoben? Under sängen har jag nog en och annan dammråtta, men absolut ingen röra. Garderoben kan nog ”vän av ordning” ha en och annan åsikt om.

2.Bo i varmt klimat eller ett med alla årstider? Mera vår och sommar och mindre höst och vinter vore perfekt.

3.Vinna på lotto eller få ditt drömjobb? Absolut drömjobbet!

4.Böcker eller tidningar? Jag kan inte se att det ena utesluter det andra.

5.Vara ärlig eller tänka på den andres känslor? Man ska vara ärlig och tänka på den andres känslor.

Och vad ska jag göra den här fredagen då? Jag ska börja med att ”påska av” och sedan ska jag åka till Stenstugu en vända på förmiddagen, för yngsta barnbarnet Edoardo har lovat att byta däcken på Golfen. Det börjar ju bli hög tid för det nu, för i morgon är det den 15 april och några halkproblem kan jag inte skylla på om jag skulle bli stoppad för att jag kör med dubbdäck.

Väderrapporten: Mulet och väldigt grått, men vindstilla och 10º och så verkar det ska fortsätta i dag.

Trevlig fredag!


25 reaktioner till “Påsklunchen och Fem fredagsfrågor

  1. Här är det fortfarande snö och mer ska komma idag så jag gör mig ingen brådska med snödäcken. Tror ingen polis skulle stoppa mig för att jag har fel däck. Brukar låta dom vara kvar till i början av maj.

  2. Det lät som en god lunch och en trevlig dag på alla vis. Ett gott råd att fylla på flera gånger vilket vi alltid säger till eleverna.

    Jag gillar dina svår på frågorna och nummer 5 tycker jag är extra viktig. Helst hade jag däremot vunnit ett antal sköna miljoner på lotto.

    Så smidigt och bra att barnbarnet kan hjälpa till med däckbytet för nu ska det väl inte bli fler bakslag.

    Kram och god fredag!

    1. Barnbarnet bjöd dessutom på full service med rengöring invändig och utvändig tvätt och puts. Så härligt! ♥
      Kram

  3. Alltid en fördel med att inte blanda för mycket på tallriken, bra att gå flera gånger, motionsaspekten. 😉

    En god lunch där, precis som sig bör.

    Ha en fin dag nu Ingrid.

  4. under sängen är ungefär det enda stället jag inte har någon röra på. men dammtussar som sagt. numera tycker jag att en får vara försiktig när en yttrar sig så att en inte sårar. förr i tiden tyckte jag att sanningen var det viktigaste

  5. Det verkar ha varit en fin träff på SPF. Att samlas, prata, ja bara umgås kan vara skönt.
    Bra svar där tycker jag.
    Fint att få sommardäcken på bilen. Förhoppningsvis är det slut på halkan för denna gången.
    Snällt av barnbarnet att hjälpa till.
    Trevlig helg.
    Kram!

    1. Ja nu får vi hoppas att det är slut på snö och is för i år. Det är gott att få hjälp med sådant man inte klarar av själv. Kram

  6. Så härligt det låter med påskbuffén! Jag gillar bufféer, det är mycket trevligare än middagar när man sitter stilla hela tiden!
    På frågan om årstiderna, skulle jag nog vilja ha kvar alla årstider, men vintern får gärna vara mild och kort!
    Vilken service du fick av yngste dottersonen, så ska man ha det! Och det har ju både du och jag!
    Ha en trevlig fredagskväll och en fin helg!
    Kram, Monica

    1. Det var riktigt trevligt och det blev ju verkligen årets påskbord för min del.
      Bosse brukar ju hjälpa mig, men när Edoardo erbjöd sig tackade jag givetvis ja.
      Kram detsamma till dig Monica!

  7. Ja visst hade vi en trevlig eftermiddag med mycket god mat. Vi började gårdagen med att besikta bilen och det blev ingen anmärkning och idag har vi varit och fått vinterdäcken bytta så nu är vi redo för sommaren.
    Kram

    1. Jag har besiktning 15 juni, så det är ännu ett tag dit. Nu funderar jag på om jag ska kosta på Golven en service eller om jag ska nöja mig med ett oljebyte??
      Kram

  8. Trevligt med buffé och en bakelse dessutom! Så bra att du både fick däcken bytta och städning, det skulle nog behövas städas här också i bilen. Jag gjorde ett försök att boka recond i höstas, men den inte särskilt servicesinnade mannen sade, är jag dök upp på bokad tid, att de inte gjorde sånt, och då kom jag av mig. Jag får väl åka till sonen och ta med egen dammsugare. Snart.

    1. Jag fick verkligen recond på min. Jag hade annars tänkt åka till Stenstugu nu i veckan och städa och tvätta, men nu slipper jag det. ♥

  9. Låter som en väldigt trevlig lunch du hade, visst är det trevligt när man äter långsamt och får njuta längre 😉 Ditt svar på fråga 5 är helt sant, man kan göra båda samtidigt. Och det blir nog alltid bäst. Ha en fin helg!

    1. Det var så trevligt att få sitta i lugn och ro och äta och prata. Det räcker bra för att det ska bli trevligt. Ha en fin helg själv!

  10. tio grader kanske vi får nästa vecka, i påskhelgen hade vi det men nu är det åter nollan. Usch och fy, men det kommer bättre tider. Låter trevlig med gemensam påskbuffé, vi brukade ha äggsexa med PRO i Fredriksberg, nu är jag inte med i någon förening. Jag gillar kyla och vinter ett par månader men nu är det så bedrövliga vintrar så det kan kvitta. Ha en skön helg

    1. Här har det hållit sig på 10 grader i dag, men det har blåst isigt kalla vindar, så jag får inte ihop det riktigt. Vi får väl hoppas på riktig vårvärme snart. Ha en fin helg själv Paula!

Kommentarer är stängda.