Söndagspromenad ut på ”Varvet” och ny favorit

Det är varmt i dag också, men inte riktigt lika varmt som igår, eller också börjar man redan vänja sig. Jag gick i alla fall ut på en promenad på förmiddagen och började med att gå till kiosken och lösa in den där Trissvinsten. Oförståndigt nog köpte jag två nya lotter, som jag satte mig i skuggan utanför kiosken och skrapade. De gick direkt i papperskorgen.

Sen fortsatte jag ut på hamnvägen och upptäckte att där också finns två amplar. Det är fantastiskt att de kan var så fina nu när det är så varma dagar. De är duktiga på Suderviljan.

IMAG3001IMAG3003Jag gick inte ut till Hamnkaféet, utan bestämde mig för att gå till Warfsholmen i stället. Det fläktade så behagligt från havet, så jag tänkte att jag skulle kunna sätta mig där någonstans och njuta av den fina sommardagen.

IMAG3004
Vy över hamnen från Warfsholmsbron
IMAG3005
Två fina boulbanor har man gjort här

Det var inte mycket folk därute och på planen vid badbryggan låg det bara ett sällskap. Det var annat förr i tiden, då det gällde att komma i tid om man skulle få någon plats, men jag satte mig på bänken vid boulbanan ett bra tag och tittade och lyssnade på alla glada barn som badade vid det vi förr kallade Lillvarvet.

IMAG3006Restaurangen var öppen, så jag funderade ett tag på att gå in och kolla vad de hade att bjuda på, men det var så folktomt, så det kändes inte speciellt lockande. Man ska i och för sig hålla avstånd, men ska man vara ensam kan man lika gärna vara det hemma, så jag gick hem och åt lite yoghurt och müsli något annat orkade jag inte i värmen. Jag får laga till något ordentligt i kväll  i stället.

marielouiseekmanDessutom var det dags för Sommar i P1 som i dag hade Marie-Louise Ekman som värd och hon var jättebra. Visst berättade hon om sitt arbete som konstnär, om sin stökiga skolgång och om kärleken till teatern och hur hon blev chef på Dramaten, men mest pratade hon om Gösta Ekman, som hon var gift med 38 år. Hon lät honom ta över och det blev nästan mera hans program än hennes.

Hon berättar om hur hans cancer bryter ut när de är i Venedig där Marie-Louise jobbar på ett glasbruk i Murano. Hon berättar så varmt och kärleksfullt om deras kamp, att han beslutar sig för att genomgå en operation och att han efter fyra månader på sjukhus får åka hem, friskförklarad. Han orkar gå tillbaka som skådespelare och de får  fem år till tillsammans, innan han dör 2017.  Det  är rörande men inte sentimentalt och  det är nog musikvalet som gör att det inte blir alltför tungt. Hon får hur många 👍 som helst och placerar sig  bland mina absoluta favoriter 2020.

 Dagens ordspråk:
Man ska inte flyga högre än vingarna bär

Trevlig fortsättning på söndagen!