Fem en fredag v25: Midsommar och Midsommarminnen

Midsommarafton har vi i dag och det är ett helt ok midsommarväder än så länge. Aldrig är väl vädret så viktigt som på midsomrarna.

I dag vill elisamatilda veta lite om hur vi firar midsommar.

1.Hur spenderar du midsommar i år? En lunch med lilla Alba och hennes familj i dag, ett besök av Krister o Thomas i morgon och en söndag med Lasse Åberg som sommarpratare i Sommar i P1.

2.Vad gör du helst på midsommarafton? Sitter ute och njuter av sommaren tillsammans med familjen.

3.Har du någon midsommartradition? Traditionerna har varierat under livet*, men nu är det umgänge med familjen som är det viktigaste.

4.Kommer du dansa runt en midsommarstång? Nej, jag tror inte det.

5.Befinner du dig mitt i sommaren eller har den bara börjat? Den har precis börjat och ska hålla på länge, länge….

*Minnena kommer över mig av fråga nr 3.

När jag var barn firade vi många år i rad midsommarna på Lilla Karlsö, tillsamman med kusin Göran och hans föräldrar. Det var ett jobbigt firande för de äldre kan jag tänka mig, för där fanns ingenting, utom en bod att bo i, så allt som behövdes för ett par dagar måste tas med. Det var riktigt äventyrligt. Det tyckte vi barn i alla fall. Några år senare var vi på Stora Karlsö flera midsomrar, men då var det bara vår familj och då hade vi helpension och gick ner till restaurangen och åt alla mål, så då fick mamma också lite ledigt.

Jag blev tonåring och då var det under många midsomrar Västergarn och midsommardansen där som gällde och helst skulle man tälta också. Senare blev det populärare att åka till Tofta och ännu några år senare Ljugarn. Jag provade alla tre ställena.

Jag gifte mig och fick barn och då måste man ju skapa nya midsommartraditioner. På den tiden var det ofta hökörning hela midsommarhelgen, men på midsommarafton brukade jag ta barnen och åka till Gustafs i Fröjel, där det var midsommarfirande med musik och ringdans. Små grodorna, små grodorna….

Barnen växte upp och gav sig iväg på egna midsommaräventyr och vi föräldrar satt hemma och oroade oss för vad de höll på med. Vi mindes ju mer än väl hur det kunde gå till. 🤔

Ha en fin midsommarafton!